Opleiding Online Marketing

 

Online marketing is een dynamisch vakgebied: er komen nieuwe disciplines bij, andere raken uit de mode, en de (technologische) mogelijkheden nemen razendsnel toe. Dat maakt het vak boeiend, maar ook complex. Tijdens de opleiding Online Marketing leer je de tijdloze basics van het vak kennen, en ga je aan de slag met actuele tools en technieken. Je maakt je eigen marketingplan, duikt in Google Analytics, leert belangrijke SEO-do's en don'ts en verkent je marketingkansen op social media. Na de opleiding heb je niet alleen brede kennis van het vakgebied, maar kun je die kennis ook praktisch toepassen in je eigen bedrijf of organisatie. 

Wat is online marketing?

'Online marketing' is de verzamelnaam voor alle digitale vormen van marketing. Meestal is een website de basis, maar ook zoekmachines, social media, e-mail, video's en banneradvertenties kunnen voor online marketing worden ingezet. Het is de kunst om met een afgewogen mix van deze middelen je doelen te halen. Dat lukt alleen als je een heldere strategie hebt die je houvast en richting geeft.

Wat kun je na de opleiding Online Marketing?

  • Je kent de belangrijkste, actuele ontwikkelingen en cijfers binnen online marketing
  • Je kunt zelfstandig een onlinemarketingplan schrijven en een implementatieplan uitwerken
  • Je kunt online doelstellingen (KPI's) opstellen en invoeren
  • Je kent de weg binnen Google Analytics en kunt hier nuttige marketinginzichten uit halen
  • Je weet hoe je via Facebook je doelgroep bereikt
  • Je kunt een succesvolle SEO-strategie opstellen en uitvoeren

Wat leer je tijdens de Opleiding Online Marketing

Cursus Online Marketing Strategie

Dag 1

  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
  • Maak een situatie-analyse
  • Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
  • Doelen stellen: onlinemarketingdoelstellingen en KPI's
  • Strategie: hoe werkt de onlinemarketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
  • Welke onlinemarketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
  • Je doelgroep, propositie en brand bepalen
  • De stappen in je onlinemarketingplan bespreken, huiswerk

Dag 2

  • Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
  • Je onlinemarketingstrategie verder uitwerken
  • Tactics: welke onlinemarketingtactieken zijn er?
  • Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
  • Acties bepalen
  • Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics

Cursus Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics en wat gebeurt er op mijn site, waar komen bezoekers vandaan, welke pagina's worden bezocht, waarom gebeurt dat op mijn site etc
  • Techniek en structuur: tracking codes, data report, Google Analytics. Installeren en inloggen op je account, accountstructuur, properties en dataweergave, gebruik van filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen
  • Werken met Google Analytics, inloggen op het Google demo-account, uitleg van het startscherm van het dashboard, inrichten van rapportages, filters instellen.
  • Acquisitie: analyse van de customer journey, hoe komen gebruikers op de website? Verkeersbronnen: organisch, betaald en display
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over mijn site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag binnen de site.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht, kaart overlay, nieuwe versus terugkerende bezoekers
  • Conversies: bepaal vooraf wat je wilt meten, wat zijn de doelen van je website? Hoe vaak worden mijn doelen voltooid? Weergave van de funnel en het configureren van de doelen
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zokemachine. Inrichten van het dashboard, gebruik van snelkoppelingen, aangepaste rapportages en rapportages exporteren
  • Tips & What's next: tips, usability, A/B testen en tag management systeem

Cursus Facebook Marketing

College 1

  • Recente ontwikkelingen: het laatste nieuws over het algoritme en nieuwe mogelijkheden met Facebook-marketing
  • Pagina’s, groepen en events: wanneer zet je wat in?
  • Organische posts versus Facebook-advertising: wat is het verschil?
  • Hoe werkt doelgroepen-targeting op Facebook?
  • Chatbots en Messenger-marketing: wat kun je ermee?
  • Facebook-stories en het samenspel met Instagram

College 2

  • Aan de hand van een case maak je een stappenplan voor je Facebook-marketingstrategie
  • Je stelt SMART-doelen op voor je Facebook-marketingstrategie
  • Je creëert een contentstrategie voor Facebook: een samenspel tussen Facebook en je website
  • Engaging content: met welke terugkerende formats bind je volgers aan je merk?
  • Plannen en posten: FAQ's en handige tools
  • Facebookstatistieken lezen, begrijpen en inzetten voor betere conversie

 

Wie is de trainer?

Tjerk Rintjema

Tjerk Rintjema is een duizendpoot met bergen ervaring op het gebied van online marketing en ondernemen. Hij runt het bedrijf First Aid Marketing dat zowel websites bouwt en optimaliseert, als content en campagnes verzorgt voor ondernemers.

Tjerk is een  geduldige trainer. Hij neemt de tijd voor zijn deelnemers en zorgt ervoor dat iedereen mee kan komen. De trainingen van Tjerk zijn altijd praktisch ingestoken; hij daagt je uit om de kennis direct toe te passen op je eigen organisatie.

Tjerk is ongeveer even nerdy als trendy; hij houdt van alles wat met computers of techniek te maken heeft, maar is ook gefascineerd door hippe marketingconcepten en consumententrends. Als ware globetrotter heeft hij een voorliefde voor Zuid-Amerika en je kan hem wakker maken voor Braziliaans eten.

Cursus Zoekmachineoptimalisatie/ SEO

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Voor wie is de Opleiding Online Marketing bedoeld?

Heb je in je werk te maken met online marketing, en wil je je kennis van het vakgebied updaten en verbreden? Dan is deze training geschikt voor jou. In een typische trainingsgroep zitten:

  • managers
  • directeuren
  • marketing- en communicatiespecialisten
  • zzp'ers

Lesmateriaal bij Opleiding Online Marketing

Je ontvangt al het lesmateriaal tijdens de colleges.

Waar kan ik de Opleiding Online Marketing volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events