Opleiding Social Media Expert

Social media zijn een uitstekend middel om dichter bij je doelgroep te komen. Maar voordat je een effectieve social media-strategie hebt, moet je cruciale beslissingen nemen. Wie wil je precies bereiken bijvoorbeeld, welke kanalen zet je in en wat voor content ga je delen? In de opleiding Social media expert komen alle aspecten van social media-marketing aan bod: van strategie tot creatie. Na afloop ben je een specialist op het gebied van social media en in staat om zelf een strategie te ontwikkelen en uit te voeren. 

Wat is social media marketing?

Simpel: social media-marketing bestaat uit alle marketingactiviteiten waarvoor je social media inzet. Denk aan een Facebookpagina om evenementen en acties aan te kondigen, Instagram stories om advertenties te laden en Pinterest om nieuwe producten te laten zien. Het voordeel van social media is dat ze een enorm bereik hebben, waarbinnen je tegen relatief lage kosten heel gericht kunt targeten. Dat maakt ze buitengewoon effectief.

Wat kun je na de opleiding Social media expert?

  • Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
  • Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
  • Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
  • Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest en Snapchat. En dat niet alleen: je weet ook hoe je ze benut.
  • Je kent de geheimen achter succesvolle blogs en beelden, en kunt deze trucs en technieken toepassen.
  • Je weet hoe je de resultaten van campagnes meet. Vallen ze tegen? Dan stuur je adequaat bij.

Hoe is de opleiding Social media expert opgebouwd?

De opleiding bestaat uit 14 colleges, verdeeld over 7 lesdagen, en heeft een doorlooptijd van gemiddeld 4 maanden. Het is mogelijk om de colleges over een aantal jaar uit te spreiden.

Je kunt de colleges ook los volgen, maar dan ben je duurder uit: kies je voor een opleiding, dan bespaar je 20% ten opzichte van een traject met losse trainingen.

Wat leer je tijdens de Opleiding Social Media Expert

Cursus Social Media - van strategie naar uitvoering

College 1

  • Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
  • Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
  • Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.

College 2

  • Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
  • Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.

College 3

  • Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
  • Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.

College 4

  • Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
  • Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Cursus Webcare & Community Management

College 1

  • Webcare: hoe richt je een optimale online dienstverlening in?
  • Reputatiemanagement: op welke manieren kun je je online reputatie monitoren en anticiperen?
  • Crisiscommunicatie: hoe stel je een (re)actieschema op dat je effectief bij online calamiteiten in kunt zetten?

College 2

  • Hoe word je een ‘Conversation Company’?
  • Wat zijn de trends en nieuwste ontwikkelingen op het gebied van online storytelling met social media?
  • Wat is een 'Conversation Company'?
  • Hoe creëer je draagvlak en overwin je interne weerstand?

Cursus Facebook Marketing

College 1

  • Recente ontwikkelingen: het laatste nieuws over het algoritme en nieuwe mogelijkheden met Facebook-marketing
  • Pagina’s, groepen en events: wanneer zet je wat in?
  • Organische posts versus Facebook-advertising: wat is het verschil?
  • Hoe werkt doelgroepen-targeting op Facebook?
  • Chatbots en Messenger-marketing: wat kun je ermee?
  • Facebook-stories en het samenspel met Instagram

College 2

  • Aan de hand van een case maak je een stappenplan voor je Facebook-marketingstrategie
  • Je stelt SMART-doelen op voor je Facebook-marketingstrategie
  • Je creëert een contentstrategie voor Facebook: een samenspel tussen Facebook en je website
  • Engaging content: met welke terugkerende formats bind je volgers aan je merk?
  • Plannen en posten: FAQ's en handige tools
  • Facebookstatistieken lezen, begrijpen en inzetten voor betere conversie

 

Wie is de trainer?

Tjerk Rintjema

Tjerk Rintjema is een duizendpoot met bergen ervaring op het gebied van online marketing en ondernemen. Hij runt het bedrijf First Aid Marketing dat zowel websites bouwt en optimaliseert, als content en campagnes verzorgt voor ondernemers.

Tjerk is een  geduldige trainer. Hij neemt de tijd voor zijn deelnemers en zorgt ervoor dat iedereen mee kan komen. De trainingen van Tjerk zijn altijd praktisch ingestoken; hij daagt je uit om de kennis direct toe te passen op je eigen organisatie.

Tjerk is ongeveer even nerdy als trendy; hij houdt van alles wat met computers of techniek te maken heeft, maar is ook gefascineerd door hippe marketingconcepten en consumententrends. Als ware globetrotter heeft hij een voorliefde voor Zuid-Amerika en je kan hem wakker maken voor Braziliaans eten.

Cursus Facebook Advertising level I

College 1

  • We bespreken de belangrijkste trends en ontwikkelingen binnen Facebook en Instagram
  • Je maakt kennis met basisprincipes: algoritme, biedingen, kosten
  • Je formuleert een eigen case waarvoor je een Facebook advertising-campagne gaat uitwerken
  • Advertentie-account instellen
  • Verschillende plaatsen en typen ads
  • Doelen en doelgroepen bepalen
  • Budget bepalen: hoe bereken je wat een klik of view waard is?
  • Conversie meten: wat bepaalt het succes van jouw advertenties?

College 2

  • We bekijken een aantal succesvolle praktijkcases
  • Je ontdekt hoe neuromarketing en de 'koopknop' tot een effectievere campagne leiden
  • Low-budget en slimme campagnetips voor killer Facebook Ads
  • Je werkt je Facebook advertising-campagne verder uit en stelt een advertentie op
  • Je krijgt de ruimte om vragen te stellen over jouw Facebook advertising-campagne

Wie is de trainer?

Tjerk Rintjema

Tjerk Rintjema is een duizendpoot met bergen ervaring op het gebied van online marketing en ondernemen. Hij runt het bedrijf First Aid Marketing dat zowel websites bouwt en optimaliseert, als content en campagnes verzorgt voor ondernemers.

Tjerk is een  geduldige trainer. Hij neemt de tijd voor zijn deelnemers en zorgt ervoor dat iedereen mee kan komen. De trainingen van Tjerk zijn altijd praktisch ingestoken; hij daagt je uit om de kennis direct toe te passen op je eigen organisatie.

Tjerk is ongeveer even nerdy als trendy; hij houdt van alles wat met computers of techniek te maken heeft, maar is ook gefascineerd door hippe marketingconcepten en consumententrends. Als ware globetrotter heeft hij een voorliefde voor Zuid-Amerika en je kan hem wakker maken voor Braziliaans eten.

Cursus Content Creatie voor Sociale Media

College 1

  • Beelden zoeken en bewerken op het web
  • Hoe werken Instagram, Pinterest, Snapchat en YouTube?
  • Welke doelgroepen gebruiken deze kanalen, en hoe?
  • Hoe kun je deze kanalen inzetten voor je marketingdoelen?

College 2

  • Wat is een goede blogpost, waar schrijf je over en waar plaats je je blogs?
  • Hoe zorg je voor goed beeld bij je blogs?
  • Hoe deel je blogs op social media?

Cursus Schrijven voor social media

College 1

  • Korte introductie: wat is contentmarketing en wat zijn de belangrijkste trends op dat gebied?
  • Drie schrijfformules
  • Pakkende headlines schrijven
  • Een krachtige call to action schrijven

College 2

  • Effectieve updates maken voor LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram
  • Technische aspecten: hashtags, beeld en video
  • Per platform: praktijkvoorbeelden, veelgemaakte fouten, schrijftips en checklist
  • Inhakers bedenken en publiceren
  • Tools voor contentplanning, contentcreatie en publiceren van content

Hoe bereid ik me voor?

Download hier alvast de whitepaper Social Media Strategy.

Waar kan ik de Opleiding Social Media Expert volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events