Opleiding Conversiespecialist

Conversie is hét doel van commerciële organisaties. En daarmee ook van hun websites: het is de bedoeling dat bezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens de opleiding Conversieoptimalisatie leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een site bepalen: zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability. 

Wat is conversie?

Binnen online marketing draait alles om conversie: doelen halen. Zo kun je bepalen dat jouw website inschrijvingen moet genereren, bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief of evenement. Wanneer een bezoeker daadwerkelijk z'n e-mailadres invult om op je mailing- of gastenlijst te komen, spreek je van conversie. Meestal wordt in percentages weergegeven hoe goed je website converteert: een conversie van 10% betekent dat 10 op de 100 bezoekers doen wat je wilt dat ze doen.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversiespecialist

De opleiding is een combinatie van de trainingen Zoekmachineoptimalisatie (SEO), Conversieoptimalisatie en Usability. Na afloop heb je de skills om als conversiespecialist aan het werk te gaan. Je kunt onder andere:

  • sites optimaliseren voor SEO, zodat ze meer traffic genereren
  • een contentstrategie opzetten waarmee je meer kansrijk publiek naar je site trekt
  • de vormgeving en interactieve elementen op je site afstemmen op je conversiedoelen
  • de gebruiksvriendelijkheid van je site aanpakken, zodat je minder bezoekers onderweg kwijtraakt
  • het gedrag van je bezoekers beïnvloeden, zodat ze eerder tot conversie overgaan

Programma van de opleiding Conversiespecialist

Conversieoptimalisatie

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Usability

College 1

  • Introductie: wat is usability?
  • Websitestrategie en doelstellingen, allebei bepalend voor je usability-keuzes
  • Doelgroepen en persona's: wie gebruiken je site, wat willen en verwachten ze?
  • Conversiepunten: wat moeten je bezoekers dóen?
  • Usability-richtlijnen: de 10 heuristieken van Jakob Nielsen
  • Hoe toegankelijk is je website? Accessibility/W3C en drempelvrij

College 2

  • Hoe snel laadt je site?
  • Responsive design: wat is het?
  • Welke usability-keuzes maak je voor smartphone- en tabletgebruikers?
  • Het belang van herkenbaarheid en gestaltprincipes
  • Gebruiksvriendelijker maken:
    • Navigatie
    • Zoekfunctie
    • Lay-out
    • Schrijfstijl

College 3

Gebruiksvriendelijker maken:

  • Functionaliteiten
  • Formulieren
  • Foutmeldingen
  • Call to actions/links

College 4

  • Afbeeldingen en multimedia: hoe dragen ze bij aan usability?
  • Welke overtuigingsprincipes kun je inzetten voor je doelgroep?
  • Je site testen op echte gebruikers: zo doe je dat
  • Concurrentieanalyse: wat doen andere bedrijven?
  • Eyetracking en A/B-tests inzetten voor een betere usability

Voor wie is de opleiding Conversiespecialist bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor iedereen die de effectiviteit van een website wil verbeteren en hogere conversiecijfers wil halen. Denk aan:

  • (online) marketeers
  • e-commercespecialisten
  • contentspecialisten
  • seo-experts
  • webredacteurs
  • ondernemers met een eigen site

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events