Opleiding Conversion Rate Optimisation (CRO)

Hoe goed je website converteert, hangt af van een hoop factoren. Zo moet je customer journey piekfijn in orde zijn, je design kraakhelder en je copy onweerstaanbaar. In de opleiding Conversion Rate Optimisation (CRO) leer je aan welke knoppen je kunt draaien om de conversieratio van je site te verbeteren. Je krijgt theorie, maar ook veel praktijk zodat je na afloop echt aan de slag kunt.

Wat is Conversion Rate Optimisation (CRO)?

Conversion Rate Optimisation wil zeggen dat je de conversieratio van je website verbetert. Je spreekt van conversie wanneer een potentiële klant – of lead, in marketingtermen – een aankoop, aanvraag of download doet. Anders gezegd: conversie vindt plaats wanneer een klant doet wat je wilt dat ‘ie doet. Conversie wordt vaak uitgedrukt in een percentage van het aantal websitebezoekers: dat is de conversieratio. Vaak ligt die rond de 2%. Dit betekent dat 98% van de bezoekers niet doet wat je wilt. In zo’n geval is conversieoptimalisatie nodig.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversion Rate Optimisation (CRO)

De opleiding Conversion Rate Optimisation is een combinatie van vier trainingen: Conversieoptimalisatie, Customer journey marketing, Persuasive copywriting en Growth Hacking in a day. Na afloop kun je onder andere:

  • Analyseren hoe de customer journey van een organisatie er nu uitziet;
  • Customer journey's optimaliseren, zodat ze meer conversie opleveren;
  • Bezoekers over de streep trekken met verschillende communicatiestijlen en overtuigingsstrategieën;
  • Aantrekkelijke (online) teksten schrijven die uitgelezen worden én converteren;
  • Trucs toepassen om snel meer leads en klanten te genereren.

Programma van de opleiding Conversion Rate Optimisation (CRO)

Conversieoptimalisatie

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Customer journey marketing

College 1

  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?

College 2

  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

Persuasive copywriting

College 1

  • Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
  • Wie je is doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
  • Hoe maak je een goede call-to-action?
  • Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
  • Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
  • We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking

College 2

  • Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
  • Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
  • Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
  • Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
  • Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
  • Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
  • Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?

Growth Hacking in a day

College 1  

  • Introductie in growth hacking: hoe is het ontstaan, en welke bedrijven zijn er succesvol in?
  • Definieer je groei-KPI: welke doelen wil je in de eerste drie maanden bereiken? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich hierop focust?
  • Crash course '7 Pillars of Growth Hacking': leer snel hoe je de zeven pijlers van growth hacking toepast

College 2

  • Analyse van je salessysteem, website en onlinemarketingapparaat: wat kun je ermee, wat nog niet en hoe bereik je sneller resultaat?
  • Ontwikkel je eerste growth-hackingplan voor de komende drie maanden

 

Meer weten over growth hacking?

In de tweedaagse training Growth Hacking ga je dieper op de materie in. De tweede dag boek je bij voor €340,-.

 

 

 

 

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events