Opleiding E-commercemanager

Is jouw website optimaal ingericht voor je commerciële activiteiten? Of valt er nog iets te verbeteren: bijvoorbeeld aan de software, het design, de gebruiksvriendelijkheid of je online verleidingstechnieken? Tijdens de vierdaagse opleiding E-commerce duik je in de diverse dimensies van online commercie. Je leert verschillende businessmodellen en technologieën kennen, schrijft een strategisch-creatief bedrijfsplan en leert handige trucs om de commerciële prestaties van je webshop substantieel te verbeteren.

Wat is e-commerce?

E-commerce - van 'electronic commerce' - betekent letterlijk 'handeldrijven via internet'. Online geld verdienen kan op verschillende manieren: je kunt tastbare producten verkopen, maar ook licenties, kennis, software, advertentieruimte of cryptocurrency. E-commerce is een discipline waarin verschillende vakgebieden samenkomen: marketing, sales en IT. Hierdoor is het een interessant, maar ook complex domein. Heb je serieuze e-commerceplannen, dan is het slim om jezelf goed te informeren en een heldere strategie uit te werken.

Wat kun je na de opleiding E-commercemanager?

  • Je kent verschillende e-commerce businessmodellen en weet welke bij jouw branche passen
  • Je weet wat er aan techniek nodig is om je webshop vlekkeloos te laten draaien
  • Je begrijpt welke rol online marketing speelt in het aantrekken van nieuwe en bestaande klanten
  • Je kunt heldere conversiedoelen definiëren
  • Je kunt verschillende tools en tricks inzetten om de conversie in je webshop te verhogen

Programma van de opleiding E-commercemanager

Cursus E-commerce

College 1

  • Introductie in e-commerce: trends en ontwikkelingen, succesvolle cases
  • E-commerce verdienmodellen: welke opties zijn er, en welke zijn relevant voor jouw organisatie?

College 2

  • Het bouwen van een e-commerce site of app: zelf doen of uitbesteden?
  • E-commerce platforms: Wordpress, Magento, Wix. Welk platform is geschikt voor jouw e-commercedoel?
  • Propositie: wat maakt jouw aanbod uniek? Hoe vertaal je dit naar aantrekkelijke tekst en afbeeldingen?
  • Usability en interaction design: hoe zorg je voor een geweldige bezoekerservaring?

College 3

  • SEA en SEO: hoe beweeg je bezoekers naar je website of app?
  • Conversieoptimalisatie: hoe verander je bezoekers in klanten?
  • Up-selling, cross-selling en deep-selling: slimme strategiën om meer omzet uit je klanten te halen

College 4

  • De praktische kant van e-commerce: logistiek en e-fulfillment
  • Webcare en klantenservice: omgaan met retouren, wet- en regelgeving (AVG)
  • E-commerce business case: doelstellingen, KPI's en analyse van resultaten

Conversieoptimalisatie

College 1

  • Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
  • Voorbeelden en je eigen website beoordelen
  • Funneloptimalisatie
  • Conversiedoelstellingen en oefeningen

College 2

  • Traffic
  • Usability & design
  • Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
  • Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?

College 3

  • Landingspagina’s optimaliseren
  • Klantreis in kaart brengen en optimaliseren

College 4

  • Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
  • Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?

Voor wie is de opleiding E-commercemanager bedoeld?

Dit is de perfecte cursus voor ondernemers en marketeers die een e-commerce onderneming willen lanceren of optimaliseren. Kennis van online marketing en websites is handig, maar niet verplicht.

Hoe bereid ik me voor?

Voor deze training hoef je je niet voor te bereiden. Wel krijg je de eerste, tweede en derde trainingsdag een praktijkopdracht mee die ongeveer twee dagdelen thuiswerk kost.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events