Opleiding Google Analytics Expert

Ben je ambitieus en wil je alles weten over één van de meest krachtige online marketing tools?

In deze opleiding leer je het meest gebruikte gereedschap voor de analyse van website bezoek optimaal te gebruiken, maar ga je ook dieper in op de nieuwste mogelijkheden binnen Google Analytics en ga je alles uit de software halen. Denk aan het optimaliseren van je databases, het gebruik van GTM (Google Tag Manager) en de toepassing van de nieuwste ontwikkelingen.

Deze opleiding wordt afgesloten met het afnemen van het Google Analytics IQ (Individual Qualification) examen. We zetten uiteraard alles op alles om je daar succesvol aan te laten deelnemen!

Na deelname aan deze opleiding kun je als specialist op het gebied van Google Analytics aan de slag.

 

Ook organiseren wij jaarlijks een trip naar het hoofdkantoor van Google.  Samen met onze Google studenten bezoeken wij het hoofdkantoor in Dublin en krijgen hier gastcolleges van Google specialisten. Benieuwd naar het programma? Op 2 en 3 februari staat de eerstvolgende trip gepland.

Ga jij in 2019 mee naar Dublin?

Wat leer je tijdens de Opleiding Google Analytics Expert

Cursus Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics en wat gebeurt er op mijn site, waar komen bezoekers vandaan, welke pagina's worden bezocht, waarom gebeurt dat op mijn site etc
  • Techniek en structuur: tracking codes, data report, Google Analytics. Installeren en inloggen op je account, accountstructuur, properties en dataweergave, gebruik van filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen
  • Werken met Google Analytics, inloggen op het Google demo-account, uitleg van het startscherm van het dashboard, inrichten van rapportages, filters instellen.
  • Acquisitie: analyse van de customer journey, hoe komen gebruikers op de website? Verkeersbronnen: organisch, betaald en display
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over mijn site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag binnen de site.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht, kaart overlay, nieuwe versus terugkerende bezoekers
  • Conversies: bepaal vooraf wat je wilt meten, wat zijn de doelen van je website? Hoe vaak worden mijn doelen voltooid? Weergave van de funnel en het configureren van de doelen
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zokemachine. Inrichten van het dashboard, gebruik van snelkoppelingen, aangepaste rapportages en rapportages exporteren
  • Tips & What's next: tips, usability, A/B testen en tag management systeem

Cursus Google Analytics II

College 1

  • Introductie en inleiding, werken met het test account
  • Recap basistraining, korte herhaling van Google Analytics 1
  • Admin omgeving en instellingen; cookieregels, accountstructuur, vastleggen journey, koppelen Adwords
  • Reguliere expressies; hoe gebruik je reguliere expressies en voorbeelden
  • Dashboards; aangepast dashboard instellen en rapportinstellingen. Annotaties, wie deed wat en wanneer

College 2

  • Segmentatie, webgedrag van verschillende groepen, standaard segmenten, engagement rapport, segmentatie versus conversieratio
  • Aangepaste dimensies en statistieken; met extra code kun je nog meer segmentatie toepassen, via GA properties (hit level, session level, user level). Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrolling tijd, temperatuur.
  • Content groepen; hoe presteren de verschillende onderdelen van mijn website? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
  • Aangepaste rapporten, gebruik van de customization tab, rapporteren versus analyseren
  • Adwords en remarketing; welke Adwords rapportages zijn beschikbaar in GA en hoe koppelen we dit, voorwaarden gebruik remarketing en toepassen remarketing
  • Q&A

College 3

  • A/B testen; content experiments, vergelijken performance, optimaliseren doelen, resultaten beoordelen
  • Multi Channel Funnels; werken met ongefilterd (backup) profiel, anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings,
  • Conversie attributie; wat is het? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
  • Enhanced Ecommerce; basisstatistieken, basis funnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
  • Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren, Ecommerce segment, remarketing
  • Measurement plan; het doel  vooraf bepalen, meetpunten, macroconversies, microconversies, stappenplan

College 4

  • Custom data import; scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
  • Debugging; dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
  • Voorbereiden GAIQ - Google Analytics Individual Qualification
  • Afname GAIQ examen, 90 minuten, 70 vragen

Na dit examen is er uiteraard gelegenheid om een klein examenfeestje te vieren!

Voor wie is de Opleiding Google Analytics Expert bedoeld?

Deze cursus is geschikt voor iedereen die de conversie via (online) marketing campagnes wil vergroten door het juiste gebruik van Google Analytics, zoals online marketeers, communicatiemedewerkers, content managers en webdesigners, maar ook web analisten en data analisten.

Voor het goed kunnen volgen van de Cursus Google Analytics is internet kennis en een achtergrond in marketing aan te bevelen.

Lesmateriaal bij Opleiding Google Analytics Expert

De docent voorziet je van het meest up to date lesmateriaal

Waar kan ik de Opleiding Google Analytics Expert volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events