Opleiding Google Master

Wil jij alles, maar dan ook echt alles weten van Google? Hoe je websites kunt optimaliseren zodat je de zoekmachine domineert, hoe je met Google Adwords op een eenvoudige manier met één druk op de knop nieuwe klanten kunt vinden én hoe je met Google Analytics al je inspanningen kunt monitoren en beïnvloeden?

Dan is deze Google Master Opleiding een must voor je!

Na deze opleiding heb je maar liefst drie Google certificaten in je broekzak: het Google Adwords Fundamentals Examen, de Google Analytics Individual Qualification én je mag je Google AdWords Certified Online Advertentie Professional noemen! Als je daarmee niet de (arbeids)markt verovert, weten wij het ook niet meer!

Ook organiseren wij jaarlijks een trip naar het hoofdkantoor van Google.  Samen met onze Google studenten bezoeken wij het hoofdkantoor in Dublin en krijgen hier gastcolleges van Google specialisten. Benieuwd naar het programma? In 2018 stond deze op 2 en 3 februari gepland en volledig volgeboekt. Meer informatie is hier te vinden.

Ga jij in 2019 mee naar Dublin?

Wat leer je tijdens de Opleiding Google Master

Cursus SEO-proof Schrijven voor het Web

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent relevantie?
  • Het belang van linkbuilding nieuwe stijl
  • SEO – proof schrijven : presentatie over de werking van Google en tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken
  • SEO strategie opzetten
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites goed vindbaar?

College 2

  • Keyword analyse maken
  • Ok, en waar laat ik deze woorden op de pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid
  • Welke keyword-density moet ik gebruiken?
  • Redigeertips
  • Afronding, vragen en evaluatie : mogelijkheid om zelf eigen teksten te laten beoordelen door de groep of docent

Cursus Google Analytics I

College 1

  • Inleiding in Google Analytics en wat gebeurt er op mijn site, waar komen bezoekers vandaan, welke pagina's worden bezocht, waarom gebeurt dat op mijn site etc
  • Techniek en structuur: tracking codes, data report, Google Analytics. Installeren en inloggen op je account, accountstructuur, properties en dataweergave, gebruik van filters, bouncerate, uitstappercentage en statistiekgroepen
  • Werken met Google Analytics, inloggen op het Google demo-account, uitleg van het startscherm van het dashboard, inrichten van rapportages, filters instellen.
  • Acquisitie: analyse van de customer journey, hoe komen gebruikers op de website? Verkeersbronnen: organisch, betaald en display
  • Gedrag: hoe navigeren bezoekers over mijn site? Rapporteer instappunten, uitstappunten en zoekgedrag binnen de site.

College 2

  • Doelgroep: maak een bezoekersoverzicht, kaart overlay, nieuwe versus terugkerende bezoekers
  • Conversies: bepaal vooraf wat je wilt meten, wat zijn de doelen van je website? Hoe vaak worden mijn doelen voltooid? Weergave van de funnel en het configureren van de doelen
  • Dashboard: mogelijkheden, e-commerce, SEO/SEA, social media, IT/techniek, interne zokemachine. Inrichten van het dashboard, gebruik van snelkoppelingen, aangepaste rapportages en rapportages exporteren
  • Tips & What's next: tips, usability, A/B testen en tag management systeem

Cursus Google Analytics II

College 1

  • Introductie en inleiding, werken met het test account
  • Recap basistraining, korte herhaling van Google Analytics 1
  • Admin omgeving en instellingen; cookieregels, accountstructuur, vastleggen journey, koppelen Adwords
  • Reguliere expressies; hoe gebruik je reguliere expressies en voorbeelden
  • Dashboards; aangepast dashboard instellen en rapportinstellingen. Annotaties, wie deed wat en wanneer

College 2

  • Segmentatie, webgedrag van verschillende groepen, standaard segmenten, engagement rapport, segmentatie versus conversieratio
  • Aangepaste dimensies en statistieken; met extra code kun je nog meer segmentatie toepassen, via GA properties (hit level, session level, user level). Aangepaste statistieken: leadwaarde, scrolling tijd, temperatuur.
  • Content groepen; hoe presteren de verschillende onderdelen van mijn website? Tracking, page views, regels, landingspagina's, analyses
  • Aangepaste rapporten, gebruik van de customization tab, rapporteren versus analyseren
  • Adwords en remarketing; welke Adwords rapportages zijn beschikbaar in GA en hoe koppelen we dit, voorwaarden gebruik remarketing en toepassen remarketing
  • Q&A

College 3

  • A/B testen; content experiments, vergelijken performance, optimaliseren doelen, resultaten beoordelen
  • Multi Channel Funnels; werken met ongefilterd (backup) profiel, anatomie van een conversiepad, assisting interactions analysis, settings,
  • Conversie attributie; wat is het? Conversie op verschillende kanalen, toeschrijvingsmodellen en beperkingen
  • Enhanced Ecommerce; basisstatistieken, basis funnel, implementatie, bedankpagina, bestelproces, productdetails, add to cart, productlijsten, GTM Support, inzichten, winkelgedrag, betaalgedrag, productprestaties
  • Data import, import dataset, refunds CSV, CSV uploaden, productgegevens importeren, Ecommerce segment, remarketing
  • Measurement plan; het doel  vooraf bepalen, meetpunten, macroconversies, microconversies, stappenplan

College 4

  • Custom data import; scope, schema key, imported data. Data typen, dimensies/metrics, data key
  • Debugging; dieper kijken naar metingen op een pagina, GTM debug mode, tools
  • Voorbereiden GAIQ - Google Analytics Individual Qualification
  • Afname GAIQ examen, 90 minuten, 70 vragen

Na dit examen is er uiteraard gelegenheid om een klein examenfeestje te vieren!

Cursus Google Ads I

College 1

  • Inleiding in Google Ads: wat is het eigenlijk? En wat is het verschil met organisch zoeken (SEO)?
  • Hoe maak je een Ads-account aan, en hoe bepaal je het budget voor je campagne?
  • Vanuit een concept een campagne én afzonderlijke advertenties opzetten: zo doe je dat.
  • Hoe gebruik je de Ads Editor om je campagnes te structureren?
  • Hoe zorg je dat jouw advertenties door de juiste Google-zoekers gezien worden?
  • Google Shopping: zo maak je een goede productfeed.

College 2

  • Lesje zoekwoorden: verschillende soorten, uitsluitingswoorden en zo doe je zoekwoord-inspiratie op.
  • Welke soorten advertenties biedt Google allemaal?
  • De veiling: waar je op moet letten als je gaat bieden.
  • Display advertenties: tekst- en beeldadvertenties binnen het Google Display Network. Hoe zet je ze effectief in, en wat levert het op?

Cursus Google Ads II Fundamentals

College 1

  • Recap van Google Ads I
  • Optimalisatie: relevantie, website, biedingen & budget. Verbeteren ROI en herverdelen budget
  • Analyses: budgetanalyse, brand versus non-brand, marge analyse, segmenten, positie analyse. Dimensies (geografie, bestemmingspagina, tijd). Gedragsanalyse, kwaliteitsanalyse, veilingstatistieken

College 2

  • Zoekwoordoptimalisatie: soorten zoekwoorden in biedoptimalisatie, Verbeteracties om conversie te verhogen en  kosten te verlagen. Check de kwaliteitsscore (>7) en zoektermanalyse
  • Advertentie optimalisatie: Meten = weten. Gelijktijdige test en geaggregeerd testen. Landingspagina verbeteren
  • Campagneoptimalisatie: tijd van de dag, dag van de week. Analyseer gedrag in Google Analytics. Locatie. Zoeknetwerk versus zoekpartners. Mobielvriendelijk. Biedstrategieën handmatig versus automatisch

College 3

  • Optimalisatietips: goede accountstructuur, succesvolle tekstadvertenties, zoekwoorden verbeteren, verbeteren van rendement, kosten beheren, gebruik hulpprogramma's, gebruik rapportages, optimalisatiestrategieën en remarketing list for search ads (RLSA)
  • Recap van voorgaande stof

College 4

  • Voorbereiding op het Google Ads Fundamentals examen
  • Een proefexamen maken tijdens de les
  • Tijd om vragen te stellen over het examen en de behandelde stof
  • We sluiten af met het Google Ads Fundamentals examen, je weet meteen of je geslaagd bent

Cursus Google Ads III

College 1

  • Inzicht in trends en mogelijkheden van zoekadvertenties; lokale advertenties en extensies, mobile, online shopping, online video's, conversieattributie, campagnetypen, zoeknetwerk, universele APP, in stream video, dynamische zoekadvertenties
  • Budgetoptimalisatie: SEA optimalisatiemodel, winstgevendheid, volume, campagneoverzicht, dagbudgetten, maandbudget, vertoningspercentage, campagnebudgetten
  • Succesvolle biedstrategieën; focus op klikken CPC, vertoningen CPM, conversie CPA. Hulpprogramma's en flexibele biedstrategie
  • Automatische regels; tijdsbesparing en effectiever

College 2

  • Succesvol met de juiste targetting; op taal, op geografische locatie, segmenten en dimensies
  • Zoekwoordenoptimalisatie: exact, phrase, broad match modified BMM, broad. Rapport zoektermen, prestatiestatistiek en kwaliteitsscore zoekwoord (>7)
  • Advertentieoptimalisatie: landingspagina verbeteren, effectieve tekst ads, roulatie, testen, extensies, invoegen van zoekwoorden, rapport veilingstatistiek
  • Effectieve remarketingstrategie opzetten; remarketing zoeknetwerk (RLSA), nieuw versus bestaand bezoek, cookietijd

College 3

  • Meer resultaat uit shopping; conversie versus CPA, shopping wordt dominanter, variabelen voor succesvolle verkoop (maatboog, voorraad, seizoen, prijs)
  • Effectieve campagnestructuur en bidmanagement; juiste targetting, extra informatie, custom labels, feedmanagement tooling
  • Toepassen van AdWords scripts; automatiseer acties door JavaScript code toe te voegen
  • Handige tools om te gebruiken; Ads Editor

College 4

  • Tijdens dit college bereiden we je optimaal voor op het Google Certified Ads Specialist examen
  • We behandelen tijdens de les een proefexamen
  • Daarna is er tijd om vragen te stellen over het proefexamen en de behandelde stof
  • Daarna is het tijd om het Google Certified Ads Specialist examen af te leggen. Je hoort direct of je het examen hebt gehaald

Cursus Zoekmachineoptimalisatie/ SEO

College 1

  • Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
  • Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
  • Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
  • Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
  • Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
  • Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?

College 2

  • Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
  • Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
  • Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe? 
  • Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
  • Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
  • Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
  • Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?

Waar kan ik de Opleiding Google Master volgen?

U kunt op diverse momenten van start op regionale traininglocaties in heel Nederland: Regio Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Rotterdam, Utrecht of Zwolle.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events