Opleiding Online strateeg

Hoe laat je je merk online groeien, hoe vind je aansluiting bij potentiële klanten en ben je echt onderscheidend in je aanpak en propositie? Als online strateeg buig je je over dit soort vragen. De antwoorden liggen in verschillende vakgebieden, werkwijzen en technologieën. Tijdens de opleiding Online strateeg leer je er een aantal kennen en kijk je vanuit verrassende invalshoeken naar je online merk. Na afloop ken je nieuwe manieren om je online strategie te versterken. Inzichten waarmee je direct aan de slag kunt. 

Wat doet een online strateeg?

Als online strateeg vertaal je de ambities en toekomstplannen van jouw organisatie naar een strategie voor online concepten, social media en e-commerce. Daarbij kijk je onder andere naar marktontwikkelingen, businessmodellen en nieuwe technologieën. Meestal werk je in multidisciplinaire teams, waarin je de lijnen uitzet en de route bewaakt.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Online strateeg

De opleiding Online strateeg is een combinatie van zes trainingen: Design Thinking in a day, Blockchain voor marketing, Customer journey marketing, Growth hacking, Agile marketing scrum en Leadgeneratie met marketing automation. Na afloop kun je onder andere:

  • Design Thinking toepassen om creatieve, kansrijke ideeën te genereren;
  • Strategieën toepassen om klanten via de customer journey aan je te binden;
  • Tools en technieken toepassen om je online merk sneller te laten groeien;
  • Een agile marketingproces inrichten;
  • Buyer persona's opstellen en inzetten voor effectieve marketing automation.

Programma van de opleiding Online strateeg

College 1

  • Over blockchain: wat is het, en waar komt het vandaan?
  • Blockchain binnen jouw organisatie: wat zijn je kansen en mogelijkheden?
  • Smart contracts: wat zijn het, en hoe stel je ze op?
  • Hoe krijg je toegang tot de informatie in de blockchain, en hoe interpreteer je die?

College 2

  • Hoe kan blockchain zorgen voor een efficiëntere samenwerking met andere partijen?
  • Waar wordt blockchain al voor gebruikt? Hoe passen andere bedrijven het toe?
  • Miners, ledgers, wallets en andere nieuwe termen: wat komt er allemaal kijken bij blockchain?

Design Thinking in a day

  • Innovatie en het innovatieparadox: wat bepaalt het duurzame succes van een organisatie? Het antwoord ligt in een balans van behoud en durf, ratio en emotie, logica en intuïtie, tekst en beeld. Kortom: left brain, right brain.
  • Iedereen is een designer. Jij ook, ook al zegt je LinkedIn-profiel misschien iets anders. Design Thinking is geen exclusieve eigenschap van ontwerpers—alle grote vernieuwers op het gebied van literatuur, kunst, muziek, wetenschap, techniek en bedrijfsleven hebben het toegepast.
  • Design thinking stappenplan: je ontdekt de volgorde in de Design Thinking-methode.

College 2

  • Empathie: de eerste stap in het Design Thinking-proces is om je klant of eindgebruiker werkelijk te begrijpen. Je oefent interviewtechnieken om de ambities en pijnpunten van mensen te achterhalen.
  • Probleemdefinitie: je vertaalt de pains en gains van eenklant of eindgebruiker naar een concrete probleemdefinitie die voldoende creatieve ruimte overlaat.
  • Ideeëngeneratie: je past nieuwe brainstorm-methodes toe en leert handige manieren om de beste ideeën te identificeren.
  • Prototyping met video: je ontdekt verschillende video-formats en maakt ter plekke een eigen video waarin je je concept uitlegt.

Customer journey marketing

College 1

  • De mentale journey die een potentiële klant aflegt vanaf het eerste contactmoment tot het moment van aankoop.
  • Van welke factoren is de lengte en opbouw van een succesvolle customer journey afhankelijk?
  • Customer journey's in de praktijk: voorbeelden van succesvolle en minder succesvolle customer journey's.
  • Acquisitie: hoe laat je zoveel mogelijk potentiële klanten jouw customer journey afleggen?

College 2

  • Uit hoeveel fases bestaat jouw ideale customer journey?
  • Welke kanalen zijn geschikt voor welke fase van de customer journey?
  • Hoe en wat moet je communiceren tijdens de verschillende fases van jouw customer journey?
  • Hoe zorg je ervoor dat mensen niet te lang blijven hangen in de customer journey en zo snel mogelijk klant worden?
  • Hoe zorg je ervoor dat je klanten niet alleen informeert tijdens de customer journey, maar ook aan je bindt?

Growth Hacking

Dag 1, Growth hacking in a day - College 1

  • Introductie in growth hacking: hoe is het ontstaan, en welke bedrijven zijn er succesvol in?
  • Definieer je groei-KPI: welke doelen wil je in de eerste drie maanden bereiken? Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich hierop focust?
  • Crash course '7 Pillars of Growth Hacking': leer snel hoe je de zeven pijlers van growth hacking toepast

Dag 1, Growth hacking in a day - College 2 

  • Vind je eerste 50 hacks
  • Analyse van je salessysteem, website en onlinemarketingapparaat: wat kun je ermee, wat nog niet en hoe bereik je sneller resultaat?
  • Ontwikkel je eerste growth-hackingplan voor de komende drie maanden

Dag 2 - College 3 

  • Hack je retentie
  • Hoe zorg je ervoor dat klanten vaker terugkomen? Loyaliteit, tevredenheid en klantenbinding vergroten
  • Hoe zorg je ervoor dat klanten meer bij je uitgeven?
  • Hoe automatiseer je verkopen zoveel mogelijk? Zet slimme systemen in om je verkopen efficiënter te verwerken

Dag 2 - Collega 4 

  • Hack je marketing
  • Hoe kun je sneller en makkelijker meer klanten acquireren? Hoe zet je marketing automation in om meer klanten en prospects te krijgen?
  • 50 acquisitiehacks
  • Creëer je groeistappenplan. Hoe bouw je een organisatie om je heen die ervoor zorgt dat je kan blijven groeien? 

Over de trainer

Docent Chris Out is door Sean Ellis zelf opgeleid. Met zijn bedrijf Rockboost heeft hij inmiddels duizenden uren praktijkervaring opgedaan en in honderden bedrijven de '7 Pillars of Growth Hacking' toegepast. Hij is een internationaal erkend growth hacking-expert en spreekt regelmatig op conferenties.

Agile marketing scrum

College 1

  • First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
  • Wat hebben ze met elkaar te maken?
  • Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?

College 2

  • Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
  • Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
  • Wat is een Sprint Review?
  • En wat is een Sprint Retrospective?

College 3

  • Aan de slag met Scrum
  • Handige tools om te gebruiken
  • Aanloop naar je eerste Sprint

College 4

  • Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
  • Verdieping: Scaling Agile
  • Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
  • Retrospective

Leadgeneratie met marketing automation

Dag 1

College 1

  • De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
  • De buyer journey: wat is het, waarom is het belangrijk, hoe stel ik er één op?
  • Eigen buyer persona's opstellen en passende content bedenken

College 2

  • Welke data is belangrijk, en hoe kom je eraan? Theorie, tips en tools.
  • Van data naar customer journey met lead scoring
  • Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?

 

Dag 2

College 3

  • 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
  • Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
  • Jouw ideale leadproces: stappen en planning

College 4

  • De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
  • Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
  • De ROI van marketing automation: jouw business case

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events