Opleiding Social marketing consultant (blended learning)

Social media zijn een uitstekend middel om dichter bij je doelgroep te komen. Maar voordat je een effectieve social media-strategie hebt, moet je cruciale beslissingen nemen. Wie wil je precies bereiken bijvoorbeeld, welke kanalen zet je in en wat voor content ga je delen? In de opleiding Social media expert komen alle aspecten van social media-marketing aan bod: van strategie tot creatie. Na afloop ben je een specialist op het gebied van social media en in staat om zelf een strategie te ontwikkelen en uit te voeren. 

Wat is social media marketing?

Simpel: social media-marketing bestaat uit alle marketingactiviteiten waarvoor je social media inzet. Denk aan een Facebookpagina om evenementen en acties aan te kondigen, Instagram stories om advertenties te laden en Pinterest om nieuwe producten te laten zien. Het voordeel van social media is dat ze een enorm bereik hebben, waarbinnen je tegen relatief lage kosten heel gericht kunt targeten. Dat maakt ze buitengewoon effectief.

Wat kun je na het volgen van de opleiding Social marketing consultant (blended learning)

  • Je kent de verschillende doelen waarvoor je social media kunt inzetten: van sales tot klanttevredenheid.
  • Je weet hoe je resultaatgerichte social media-doelen opstelt, hoe je doelgroepen definieert en welke kanalen hierbij passen.
  • Je kunt passende contentformats ontwikkelen en een contentplanning opstellen.
  • Je kent de marketing- en advertentiemogelijkheden van Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest en Snapchat. En dat niet alleen: je weet ook hoe je ze benut.
  • Je kent de geheimen achter succesvolle blogs en beelden, en kunt deze trucs en technieken toepassen.
  • Je weet hoe je de resultaten van campagnes meet. Vallen ze tegen? Dan stuur je adequaat bij.

Programma van de opleiding Social marketing consultant (blended learning)

Online Marketingstrategie

Dag 1

  • De belangrijkste trends en ontwikkelingen in online marketing. Bijvoorbeeld: inbound vs. outbound, technologie, social selling
  • Maak een situatie-analyse
  • Welke vormen van online marketing zijn er? Bijvoorbeeld: contentmarketing, SEO/SEA, e-mail
  • Doelen stellen: online marketingdoelstellingen en KPI's
  • Strategie: hoe werkt de online marketingfunnel en hoe bepaal je je strategie?
  • Welke online marketingkanalen zijn er, en welke voordelen hebben ze?
  • Je doelgroep, propositie en brand bepalen
  • De stappen in je online marketingplan bespreken, huiswerk

Dag 2

  • Vervolg: welke vormen en kanalen van online marketing zijn er?
  • Je online marketingstrategie verder uitwerken
  • Tactics: welke online marketingtactieken zijn er?
  • Leads afvangen: hoe zorg je voor een effectieve follow-up en aansluiting bij sales?
  • Acties bepalen
  • Controleren, beheren en bijsturen, bijvoorbeeld met meettools als Google Analytics

LinkedIn-marketing

College 1

  • Een korte introductie in 's werelds grootste online platform voor professionals
  • De basisprincipes van een succesvolle online marketingstrategie
  • Praktijkcases: succesvolle en minder geslaagde voorbeelden van LinkedIn-marketingstrategieën
  • Wat voor content werkt op LinkedIn? Hoe genereer je meer relevante volgers, oprechte interactie, leads en klanten?

College 2

  • Je denkt een strategie uit om jouw doelgroep te bereiken en écht verbinding te maken
  • Je leert hoe de advertentiemanager van LinkedIn werkt en hoe je tegen zo min mogelijk kosten zo veel mogelijk leads genereert
  • Je ontdekt hoe je een deel van je marketingactiviteiten kunt automatiseren

Online corporate storytelling – blended learning

Week 1 - 21 nov 2018

Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling zo belangrijk?

Week 2 - 28 nov 2018

We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.

Week 3 - 5 dec 2018

We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.

Week 4 - 12 dec 2018

Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.

Week 5 - 19 dec 2018

Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.

Week 6 - 2 jan 2019

We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.

Week 7 - 9 jan 2019

Een nieuw perspectief levert vaak en interessantere boodschap op. Je herschrijft hiertoe een persbericht vanuit een storytelling perspectief.

Week 8, 9 en 10 - 16, 23 en 30 jan 2019

Tenslotte vertel je je complete verhaal. Je schrijft een blog, een visieverhaal, een script voor een filmpje of een verhaal voor een dienst of organisatie.

Week 11 - 6 feb 2019

Live training - College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

Live training - College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: a. Vind je verhaal; b. Vertel je verhaal

 

Social mediastrategie

College 1

  • Je stelt resultaatgerichte social media-doelen op. Verkoop, leadgeneratie, mond-tot-mondreclame, klanttevredenheid: er zijn allerlei doelen waarvoor je social media kunt inzetten. In de training beslis je welke doelen jij precies wilt nastreven.
  • Je definieert je doelgroepen. Aan de hand van de customer journey en persona’s ontdek je wat de informatiebehoefte van je doelgroep is, en hoe je hen effectief kunt bereiken.
  • Je kiest je social media-kanalen. Je leert de ins & outs van o.a. Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest. Per platform bespreken we gebruikersgroepen, zakelijke mogelijkheden en praktische toepassingen.

College 2

  • Je start met market sensing. Social media kunnen je helpen om je markt en de reputatie van je organisatie in kaart te brengen. We laten je zien hoe je een concurrentie-analyse uitvoert aan de hand van benchmarking tools.
  • Je ontdekt op welke manieren je via social media kunt communiceren. Social media zijn meer dan marketingplatforms. Tijdens dit onderdeel ontdek je hoe je social media kunt inzetten om je klanten beter te begrijpen, je producten verder te ontwikkelen of diensten te verbeteren, je doelgroep te activeren en te organiseren.

College 3

  • Je verkent content voor social media. We laten je voorbeelden zien van prikkelende contentformats waarmee je doelgroepen activeert. Natuurlijk krijg je de gelegenheid om hierover te brainstormen. Ook krijg je een aantal praktische tips om goede content te creëren.
  • Je plant en organiseert. Je begrijpt wat er komt kijken bij de uitvoer van een social mediastrategie en stelt een contentkalender op. Ook krijg je tips om draagvlak te creëren binnen jouw organisatie.

College 4

  • Je leert hoe je je acties kunt monitoren. Je ontdekt met welke tools je online conversaties rondom jouw organisatie kunt monitoren.
  • Je meet en optimaliseert. Aan bod komen KPI’s, vanity metrics, Net Promoter Score en ROI. Je stelt KPI’s op waaraan je het succes van je social mediastrategie kunt aflezen. Dat gaat verder dan het aantal volgers! Ook bespreken we tools om resultaten te meten.

Hoe bereid ik me voor?

Download hier alvast de whitepaper Social Media Strategy.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events