1. Kwaliteit boven kwantiteit

Steeds meer bedrijven gaan met contentmarketing aan de slag. Hierdoor krijgen internetgebruikers een overweldigende hoeveelheid content onder hun neus. Met zoveel concurrentie zul je van goeden huize moeten komen als je wilt dat jouw content ook daadwerkelijk geconsumeerd wordt. Daardoor is het niet meer goed genoeg om af en toe snel een blogje te tikken. Een opkomende trend is de zogenaamde long-form content. Dit zijn lange, zeer waardevolle pagina’s en artikelen, die vaak uit meer dan 2000 woorden bestaan. Dit soort artikelen worden het meeste gedeeld op social media en ze scoren vaak ook goed in de zoekmachines. Dat laatste komt doordat ze meer backlinks ontvangen en doordat Google waarde hecht aan waardevolle content. Ook kun je in lange teksten gemakkelijker relevante zoekwoorden verwerken, zonder dat het irritant wordt voor de lezer.

Shares-by-Content-Length

2. Content neemt een centrale rol in

Content is steeds minder een “side project”, maar neemt een centrale rol in binnen de gehele marketingstrategie. Inmiddels heeft contentmarketing zich bewezen als effectief middel voor klantenbinding, het genereren van verkeer naar de website en het aantrekken van nieuwe leads. Bovendien zie je dat verschillende marketingmiddelen meer en meer met elkaar verbonden worden. Content is hierbij regelmatig de verbindende factor. Je ziet bijvoorbeeld regelmatig dit soort strategieën:

  • Ads worden ingezet om content onder de aandacht te brengen van nieuwe doelgroepen.
  • Vervolgens wordt op de website en op social media meer waardevolle content gedeeld.
  • Deze content stimuleert mensen om bedrijven te volgen op social media.
  • Door middel van o.a. whitepapers, e-books en videocursussen (dat is ook content!) worden e-mailadressen verzameld.
  • Vervolgens wordt er via e-mail en social media meer waardevolle content gedeeld om de relatie met de potentiële klant op te bouwen.
  • Is iemand inderdaad klant geworden? Dan wordt de relatie verder versterkt door middel van nóg meer waardevolle content.
  • In de loop van dit proces wordt steeds meer informatie over de doelgroep verzameld, waardoor content gepersonaliseerd kan worden.

Je merkt, allerlei marketingmiddelen komen in deze strategie samen, maar in elke stap is content leading.

3. Het bereiken van je doelgroep kost meer moeite

Zoals we al zeiden is de concurrentie voor jouw content moordend. Het is dus niet meer zo makkelijk om jouw content onder ogen van je doelgroep te krijgen. Je zult daarvoor inventief moeten zijn.

Personaliseren
Als content precies aansluit op jouw interesses en behoeftes zul je het eerder willen lezen. Logisch! Het helpt dus om content te personaliseren. Probeer data te verzamelen over je doelgroep en maak gebruik van slimme (re)targeting. Dat kan o.a. op social media, in je ads, op je website en met je e-mails.

Zet op meerdere kanalen in
Als je content op meerdere kanalen én in meerdere vormen voorbij komt is de kans direct een stuk groter dat je doelgroep het onder ogen krijgt. Denk er bijvoorbeeld eens over om een video om te zetten in een podcast en om die vervolgens uit te schrijven tot een blog. Zo kun je dezelfde content direct in 3 vormen delen. Deel deze content vervolgens op meerdere social media kanalen. Wil je het nog eens stapje verder brengen? Druk je beste blogs dan af in je eigen tijdschrift, zodat je deze aan leads en klanten kunt geven. Nogmaals, wees inventief!

4. Video wordt onmisbaar binnen je contentstrategie

photo-1521638704613-d1ef2eb6c7ab

Video is hot! Videogiganten YouTube en Netflix worden steeds populairder, maar ook andere platformen stappen op de videotrein. Denk aan Instagram Stories, Instagram TV, Snapchat, Facebook live en webinars. Dat is niet voor niks, want video blijkt een onwijs effectief marketingmiddel te zijn.

Een paar uitkomsten uit de 2018 State of Video Marketing enquête van Wyzowl:

  • 78% van de bedrijven die gebruik maken van video vinden dat het ze een goede ROI geeft.
  • 85% van de bedrijven ziet video als een belangrijk onderdeel van hun marketingstrategie.
  • 76% van de bedrijven zag een stijging in het aantal sales nadat ze video gingen inzetten.
  • 47% van de bedrijven zei dat het aantal servicetelefoontjes door video verminderde.
  • 81% van de consumenten is wel eens overgehaald om een product of dienst aan te schaffen naar aanleiding van een video
  • De gemiddelde persoon spendeert 1,5 uur per dag aan het bekijken van video’s.

Wil je serieus met content aan de slag? Dan mag video niet in je strategie ontbreken!

5. Authenticiteit en vertrouwen

Consumenten waarderen authenticiteit en worden sneller klant bij bedrijven die ze vertrouwen. Het is daarom belangrijk om als merk ergens voor te staan. Vervolgens is het zaak dat je die merkwaarden op een consistente manier uitdraagt. Bouw echte relaties op met je volgers en communiceer op een eerlijke, authentieke manier. Op die manier wordt jouw contentmarketing een stuk effectiever.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events