Wat is een smart speaker eigenlijk?

Een smart speaker is een speaker waarmee je kunt communiceren door middel van spraak. Je kunt hem vragen stellen en opdrachten geven. Hij kan bijvoorbeeld je smart lampen dimmen, een Netflix serie aanzetten, het laatste nieuws voorlezen, je agendapunten van vandaag doorgeven, muziek afspelen en nog veel meer. Je kunt er zelfs aankopen mee doen! De Amazon Echo en Google Home hebben wereldwijd het grootste marktaandeel. Allerlei bedrijven zijn inmiddels druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe toepassingen voor deze apparaten. Momenteel is Google Home de enige smart speaker die Nederlands spreekt. Dit apparaat werkt op basis van Google Assistent, de slimme assistent van Google die ook op smartphones te gebruiken is.

* Inmiddels is het trouwens wel mogelijk om meerdere Google accounts aan 1 Google Home te koppelen.

Het gebruik van smart speakers in Amerika

In Nederland zie je de smart speaker nog niet in heel veel huishoudens terug. Dat komt voornamelijk doordat ze nog geen Nederlands konden en wat moeilijker verkrijgbaar waren. In Amerika is de smart speaker al veel meer ingeburgerd. In Q1 van 2017 had 7% van alle huishoudens een smart speaker in huis en in Q1 van 2018 was dit al 27%. De verwachting is dat dit percentage in 2020 zal zijn gegroeid naar 75%. (bron)

Bovendien groeit het aantal aankopen via smart speakers hard. Eén op de vijf zegt wel eens een aankoop te hebben gedaan via hun smart speaker.

Nog wat interessante cijfers:

  • 42% zegt dat hun smart speaker essentieel is in hun dagelijkse leven (bron)
  • 65% zegt dat ze niet meer terug zouden willen naar een leven zonder smart speaker (bron)
  • 81% van de smart speaker gebruikers staat open voor toepassingen gecreëerd door merken en bedrijven (bron)

Deze cijfers zijn veelbelovend en we durven wel te voorspellen dat de smart speaker ook in Nederland een belangrijke functie in onze levens zal gaan vervullen. Spraak is nu eenmaal een stuk intuïtiever dan typen en naar schermen staren.

Voorbeelden van toepassingen voor bedrijven

Een aantal Nederlandse bedrijven is al lekker aan het pionieren. Zij hebben als eerste toepassingen ontwikkeld voor Google Assistent. Dit rijtje zal de komende tijd vast een stuk langer worden. Een paar voorbeelden van bedrijven die al bezig zijn met voice search:

Jumbo en Albert Heijn

Jumbo maakt het mogelijk om via spraak boodschappen te bestellen. Ook kunnen gebruikers boodschappenlijstjes bijhouden. In de bestaande Jumbo app maakte 11% van de klanten al gebruik van de spraakoptie.

Ook bij Albert Heijn kun je boodschappen bestellen via Google Assistent. Naast het bestellen van boodschappen en het opstellen van lijstjes kun je bij Albert Heijn ook recepten en Bonusaanbiedingen opvragen.

Appie Google Assistent

Mediamarkt

Bij de Mediamarkt kun je via Google Assistent vragen wat de dagaanbieding is, hoe je bij de dichtstbijzijnde winkel komt en tot hoe laat die open is.

KRO-NCRV

Bij KRO-NCRV hebben ze ook een mooie toepassing ontwikkeld voor Google Assistent. Sharon de Miranda, chef-kok van het programma BinnensteBuiten, loodst je door middel van haar stem door lekkere recepten heen. Zo hoef je niet langer met je vieze vingers bladzijden in je kookboek om te slaan. Je persoonlijke assistent in de keuken!

Chef-kok Binnenstebuiten

KLM

De slimme assistent van KLM, genaamd Blue Bot (of kort BB), helpt gebruikers bij het vinden van een vlucht. Vervolgens krijgt de gebruiker een link toegestuurd waarmee de vlucht ook daadwerkelijk geboekt kan worden.

RTL

Bij RTL zijn het RTL Nieuws en Buienradar al via voice te benaderen. Zo kun je vragen of het vanavond gaat regenen in Rotterdam en krijg je vervolgens een weersverwachting te horen. Ook is het mogelijk om het laatste nieuws op te vragen. Binnenkort is ook Videoland via de Google Assistent aan te sturen.

Ben jij klaar voor de opkomst van voice search?

Je merkt: we kunnen eigenlijk niet meer om voice search heen. Het komt eraan of je er nu klaar voor bent of niet. De pioniers hebben natuurlijk een groot voordeel. Ze hebben in Nederland nog amper concurrentie. Ons advies: ga aan de slag! Ga eens brainstormen met je team en bedenk hoe je voice in kunt zetten voor jouw bedrijf.

Een vernieuwende manier bedenken om voice in te zetten? In onze training Design Thinking leer je hoe je een oplossing ontwikkelt waar je gebruikers écht op zitten te wachten. Meld je snel aan!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events