LinkedIn search

Wist je dat LinkedIn een hele handige zoekfunctie heeft? Je kunt daarmee onder andere zoeken naar mensen met eigenschappen die voor jou interessant zijn. Mensen met een bepaalde functietitel en woonplaats bijvoorbeeld.

Bedenk je dus eens wat voor mensen iets voor jou zouden kunnen betekenen (of andersom) en voeg deze mensen toe als connectie. Het helpt als je een leuk, persoonlijk bericht aan je uitnodiging toevoegt. Mensen accepteren het connectieverzoek dan sneller. Hebben ze geaccepteerd? Dan zien ze vanaf nu je updates voorbij komen in hun feed én je kunt ze een bericht sturen.

Image 2018-12-17 at 12.11.09 PM

Connecties van connecties

Je netwerk uitbreiden via je netwerk is misschien wel de meest effectieve manier van netwerken! LinkedIn heeft hier een handige functie voor. Als je iemands profiel bezoekt kun je namelijk zien welke connecties jullie gemeen hebben. Kent diegene een bekende van jou? Laat die bekende je dan aan die persoon voorstellen.

Dit kan natuurlijk ook buiten LinkedIn om. Je kunt binnen je netwerk eens rondvragen of zij nog mensen kennen die jou kunnen helpen of die jouw hulp kunnen gebruiken. Vaak staan mensen veel meer open voor mensen die via een bekende bij ze terechtkomen. Je zadelt een bekende namelijk niet snel met een vervelend persoon op :). Er ontstaat dus direct meer vertrouwen.

Netwerkborrels & events

Dit lijkt misschien spannend, maar dat valt echt wel mee! Zeker als je de juiste events en borrels uitkiest wordt netwerken leuk in plaats van ongemakkelijk.

Een paar tips:

  • Kijk eens op Meetup.com. Daar kun je allerlei bijeenkomsten vinden over de meest uiteenlopende onderwerpen. Zo vind je altijd wel iets wat helemaal in jouw straatje ligt. En als een event of borrel helemaal is gericht op mensen zoals jij, dan wordt het ook meteen een stuk makkelijker om een gesprek aan te knopen met iemand.
  • Ga naar wat kleinschaligere events en borrels. Zo leg je gemakkelijker contact dan op grote events waar mensen vaak met een groepje heengaan.
  • Ga ergens heen waar de netwerkmomenten georganiseerd zijn. Zo hoef je mensen niet “uit het niks” te benaderen.
  • Stel jezelf van te voren een doel. Bijvoorbeeld: ik wil vanavond minimaal 1 waardevol gesprek voeren. Of: ik wil vandaag minimaal 3 interessante personen spreken en contactgegevens uitwisselen.
  • Ga buiten je comfortzone en spreek mensen gewoon aan. Zeker op netwerkborrels komen mensen speciaal om te netwerken. Niemand kijkt er dus raar van op als je op iemand afstapt en jezelf voorstelt.
  • Houd het relaxed. Je hoeft niet direct je beste sales pitch te doen. Knoop gewoon een gesprek aan en leg de verwachtingen niet te hoog. Loopt het stroef? Dan probeer je het gewoon nog een keer bij iemand anders. Je zult zien dat het vanzelf beter gaat én minder eng wordt.
  • Soms is er van te voren een deelnemerslijst bekend. Het is dan slim om van te voren te bekijken welke mensen interessant zijn om te spreken. Op LinkedIn kun je het gezicht bij de naam zoeken, zodat je weet wie je moet aanspreken.

Facebookgroepen

Naast LinkedIn wordt ook Facebook steeds meer zakelijk ingezet. Zo zijn er een heleboel zakelijke Facebookgroepen. Zoek eens naar groepen over interessante onderwerpen en sluit jezelf aan. Door in dit soort groepen actief te zijn leg je soms interessante contacten.

Voorbeelden van actieve Facebookgroepen:

  • Ambitieuze Meisjes
  • SEO Benelux
  • Young Creators Group
  • Facebook Ad Buyers
  • Google Ad Buyers
  • CXL - Conversion Optimization, Analytics & Growth
  • Durftevragen over Mailchimp
  • Online Copywriters

Image 2018-12-18 at 8.28.14 AM

Workshops & trainingen

Ook dit is een hele fijne manier om nieuwe mensen te leren kennen. Als je meedoet aan een workshop kom je allemaal om hetzelfde te leren. Dat heb je dus al gemeen. Daarnaast stel je jezelf aan het begin van de dag even voor, moet je vaak gezamenlijke opdrachten doen en raak je gemakkelijk met elkaar aan de praat. Wissel achteraf visitekaartjes uit of voeg elkaar toe op LinkedIn. Handig! Bij de trainingen van Competence Factory ontstaan regelmatig nieuwe connecties tussen de deelnemers.

Ook het geven van trainingen kan je helpen bij het vergroten van je netwerk trouwens.

Interessante mensen direct benaderen

Heb je het idee dat iemand iets voor jou kan betekenen of andersom? Een connectieverzoek op LinkedIn is zo verstuurd. Stel je voor dat jij iemand heel inspirerend vindt. Stuur die persoon een bericht op LinkedIn, geef je (gemeende) compliment en vraag of jullie eens een kop koffie kunnen gaan drinken. Grote kans dat diegene het hartstikke leuk vindt dat jij hem/haar zo inspirerend vindt en dat het antwoord “ja” is. En zo niet? Ook niks aan de hand. Om er eens een fijn cliché in te gooien: niet geschoten is altijd mis.

Zoals we al zeiden: het volgen van trainingen is een hele mooie manier om jouw netwerk te vergroten. Bekijk dus snel welke trainingen je bij ons kunt volgen!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events