Hoe kun je e-mailmarketing automation inzetten?

Een relatie opbouwen met je leads

Stuur waardevolle, interessante e-mails nadat iemand bijvoorbeeld een whitepaper of e-book heeft gedownload. Afhankelijk van de download kun je het onderwerp van de mails aanpassen, zodat ze zo waardevol mogelijk zijn. Hierdoor leren je leads je beter kennen én ervaren ze wat je te bieden hebt.

Upsells, cross sells en herhaalaankopen

Laten we zeggen dat iemand koffiecups bij je heeft besteld en dat deze gemiddeld na een maand op zijn. Hoe mooi zou het zijn als diegene precies op het goede moment een e-mail krijgt met een mooie actie? Over die koffiecups natuurlijk. Of als iemand een ergonomisch toetsenbord heeft besteld en hij een paar dagen later een mail krijgt over de bijbehorende ergonomische muis? Met e-mailmarketing automation kun je jouw mails extreem relevant maken voor de lezer. Daardoor is de conversieratio van dit soort mails veel hoger dan wanneer je elke maand een algemene mail naar je hele mailinglijst stuurt.

Klantenbinding

Een mail als iemand jarig is, een mail als iemand 5 jaar klant is, een mail bij de 10e bestelling. Er zijn allerlei manieren waarop je met e-mailmarketing kunt laten zien dat jij jouw klant waardeert. Zelfs als het geautomatiseerd is, voelt de klant zich een beetje speciaal als hij zo’n mail ontvangt.

Verbeteren klantervaring

Door middel van e-mails kun je de klantervaring sterk verbeteren. Stuur na een aankoop bijvoorbeeld een mail met uitleg over het gebruik van het aangeschafte product. Of laat weten dat de bezorger in de buurt is. Of bereid iemand door middel van e-mails alvast voor op een training. Of stuur een mail als het weer tijd is voor een onderhoudsbeurt. Er zijn allerlei manieren te bedenken waarop jij je klanten extra service kunt bieden door gebruik te maken van e-mails.

coolblue

Hoe werkt het?

Er is enorm veel software op de markt waarmee je e-mailmarketing automation kunt opzetten. Vaak komt de werking van deze software wel ongeveer op hetzelfde neer.

Een flow starten door middel van een trigger

Het begint met een trigger. Er vindt een actie of gebeurtenis plaats waardoor er een flow wordt gestart. Iemand doet bijvoorbeeld een aankoop, downloadt een whitepaper, heeft al 3 maanden niks gekocht of is jarig. Soms wordt er vervolgens slechts één e-mail verstuurd, maar er kan ook een hele reeks aan e-mails in gang worden gezet. Nu zul je misschien denken: kan iemand dan niet volledig gespamd worden met allerlei e-mails? Dat kan gebeuren, als jij je automation niet goed hebt ingesteld. Het is gelukkig mogelijk om flows volledig stop te zetten of even te pauzeren, zodra er een andere flow getriggerd wordt of zodra een bepaalde actie is voltooid. Zo voorkom je dat iemand in 5 flows tegelijkertijd belandt of e-mails over een product blijft krijgen, terwijl hij die al heeft besteld.

Data verzamelen

Om de mails zo relevant en waardevol mogelijk te maken is het belangrijk dat je data verzamelt. Vaak is het mogelijk om je website, webshop of CRM te koppelen aan je e-mailmarketing software. Ook de interactie met je e-mails zelf kunnen goede input vormen voor nieuwe e-mails. De data die je op die manier verzamelt kun je gebruiken om flows te triggeren, maar ook om de inhoud van je e-mails te personaliseren.

Wat kost het en is het niet heel veel werk?

Het automatiseren van je e-mailmarketing hoeft niet veel te kosten. Software als ActiveCampaign en MailChimp maken het toegankelijk voor zelfs de kleinste bedrijven. Voor slechts $9,- kun je bij ActiveCampaign al van start. Hoeveel werk het kost om alles op te zetten is natuurlijk geheel afhankelijk van hoe uitgebreid je het opzet. Als je wilt kun je oneindig veel flows opzetten, maar je kunt het ook bij een aantal kleine flows houden. Het grote voordeel: je hoeft het meeste maar één keer op te zetten, daarna gaat alles vanzelf. Uiteindelijk gaat het je dus vooral heel veel werk schelen.

Meer leren over e-mailmarketing en automation? Meld je dan aan voor onze training!

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events