1. Personalisatie gaat een stap verder

Het is gemakkelijk om iemands naam in het onderwerp of de aanhef van een mail te verwerken. Echte personalisatie is dat natuurlijk niet. Je zult de komende jaren zien dat personalisatie steeds verder gaat. E-mails worden aangepast op het profiel van de ontvanger of worden getriggerd door hun acties. Dit was natuurlijk al een tijd mogelijk, maar de grootste verandering zit hem in de toegankelijkheid van dit soort methodes. Tools worden gebruiksvriendelijker en kunnen steeds beter aan elkaar gekoppeld worden. Er ontstaan zelfs bedrijven die zich volledig op zulke koppelingen richten. Zapier is hier bijvoorbeeld een goed voorbeeld van. Op deze manier kan op een relatief simpele manier een heleboel data worden verzameld door e-mailmarketing tools. Langzaam gaan we naar een situatie waarin elk contact een unieke mail krijgt, volledig aangepast op zijn/haar profiel.

2. Opt-in en opt-out mogelijkheden per type mail

Deze trend ligt in lijn met de vorige. Om zo goed mogelijk in te kunnen spelen op de interesses van de doelgroep krijgen mensen meer keuzes als ze zich willen in- of uitschrijven voor een nieuwsbrief. Vaak is er niet één nieuwsbrief, maar splitsen bedrijven hun mailings op. Als je jezelf inschrijft zijn de opties meestal iets beperkter, maar bij het afmelden krijg je steeds vaker de optie om je alleen voor een specifiek type mail uit te schrijven. Marketeer beseffen zich meer en meer dat het geen zin heeft om mensen te mailen als ze geen interesse hebben.

Op-out mogelijkheden

3. E-mail wordt meer inbound i.p.v. outbound

E-mail wordt minder commercieel, maar meer gericht op het leveren van waarde. Mails met bedrijfsnieuwtjes, nieuwe lanceringen en kortingsacties maken plaats voor mails met interessante artikelen, handige tools, tips of een inspirerend verhaal. Op die manier zijn mails niet alleen een middel om jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen, maar ook een middel om de relatie met je (potentiële) klanten te versterken. Kennis delen, vertrouwen opbouwen en mensen langzaam warm maken voor een sale.

4. Automation wordt toegankelijker

Automation is al een stuk toegankelijker dan een aantal jaar geleden. Met goedkope tools als Mailchimp en ActiveCampaign kunnen zelfs de kleinste bedrijven geautomatiseerde mails versturen. Bovendien komen er steeds meer slimme mogelijkheden bij, waardoor het automatiseren van mails minder moeite kost. We zullen in 2019 nog meer geautomatiseerde e-mails in onze mailbox krijgen. De kunst wordt om hierin toch authentiek te blijven.

5. Meer tekst en minder graphics

Je ziet steeds meer text only e-mails. E-mails zonder mooie opmaak en zonder afbeeldingen dus. Dit soort mails komen een stuk persoonlijker over. Ze zien eruit als een mailtje die je naar een vriend of collega zou sturen. Natuurlijk kunnen graphics je mail soms juist heel erg versterken, dus denk van te voren altijd goed na over wat je met je mail wilt bereiken. Moet hij persoonlijk en authentiek overkomen? Dan is een text only e-mail waarschijnlijk een heel goed idee.

Text only e-mail

6. Er is meer aandacht voor privacy

Door de GDPR is er meer aandacht gekomen voor privacy. Dat betekent dat je mensen niet zomaar kunt toevoegen aan je e-maillijst, daar moet je specifiek toestemming voor vragen. Daarom zul je creatiever moeten zijn in het verzamelen van e-mailadressen. Een simpel aanmeldformulier voor je nieuwsbrief op je website is waarschijnlijk niet voldoende. Het helpt als je iets waardevols weggeeft in ruil voor een e-mailadres. Een serie met tips, een e-book, een webinar, een whitepaper of videocursus bijvoorbeeld. Bovendien worden mensen tegenwoordig nogal bedolven onder de e-mails, waardoor ze zich snel uitschrijven voor mailings die ze niet interessant vinden. Als je eenmaal mensen op je e-maillijst hebt is het dus zaak dat je deze mensen blijft boeien.

7. AI maakt e-mailmarketing nog effectiever

Artificial Intelligence (AI) zorgt ervoor dat e-mailmarketeers het makkelijker krijgen. Er duiken steeds meer initiatieven op rondom e-mailmarketing en AI. Zo wordt AI al ingezet om:

  • de beste onderwerpregels te bedenken
  • in te schatten hoe een lead zal reageren op een mail
  • te voorspellen wanneer een contact zich gaat uitschrijven
  • mails persoonlijker te maken
  • de beste tijd van verzenden te bepalen

In de nabije toekomst zullen er meer toepassingen ontwikkeld worden én zal dit toegankelijker worden voor het grote publiek.

Meer leren over e-mailmarketing? Meld je dan aan voor onze training!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events