Gebruik een contentkalender

Wil je echt impact maken met je blogs? Zorg dan voor consistentie. Of dat nou 1 blog per week of per maand is, dat maakt niet uit. Als er maar regelmatig iets online komt. De beste manier om dat te realiseren is door gebruik te maken van een contentkalender. Hierin plan je de blogs in en geef je de verantwoordelijke aan. Degene die de blog gaat schrijven krijgt een duidelijke deadline, waardoor het niet eindeloos vooruit geschoven kan worden.

Laat medewerkers zelf het onderwerp bepalen

Wil je dat je medewerkers hun blog met plezier schrijven? Leg ze dan absoluut geen onderwerp op waar ze niet 100% achterstaan. Natuurlijk kun je wel wat structuur aanbrengen in de onderwerpen die geplaatst worden. Dat kun je doen door thema’s vast te leggen, waarbinnen ze zelf een onderwerp kunnen kiezen. Niet alleen zorgt dit voor meer schrijfplezier, als de medewerker enthousiast is over een onderwerp zal daar ook een veel beter artikel uit voort komen.

Maak het makkelijk

Schrijven is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige mensen blijven maar tegen dat artikel aanhikken en weten gewoonweg niet waar ze moeten beginnen. Maar het ze daarom zo makkelijk mogelijk. Bijvoorbeeld door al wat mogelijke onderwerpen op een rijtje te zetten of door ze wat handige blogtips te geven. Lukt het echt niet? Laat dan iemand die wel makkelijk schrijft een interview afnemen en het artikel uitschrijven. Zo kan de medewerker wel zijn of haar kennis delen, maar hoeft er niet geschreven te worden.

Plan er tijd voor in

Veel werkgevers verwachten dat een blog even tussendoor of in privétijd geschreven kan worden. De ervaring leert dat er dan weerstand ontstaat of dat het schrijven van de blog uitgesteld blijft worden. Een blog schrijven is gewoon werk. Het kost tijd, moeite én het levert het bedrijf iets op. Geef je medewerkers er dus ruimte voor in hun planning. Je zult zien dat ze er dan veel serieuzer mee omgaan. Afhankelijk van de diepgang en de lengte van een blog zouden wij hier 4 tot 8 uur voor rekenen.

Stel een eindredacteur aan

Om de kwaliteit te waarborgen en ervoor te zorgen dat alles op tijd online komt is het handig als er één iemand verantwoordelijk is voor de blog. Een soort eindredacteur dus. Kies hiervoor iemand die goed kan schrijven, zoals een contentmarketeer of tekstschrijver. Deze eindredacteur krijgt alle blogs eerst binnen en geeft feedback. Nadat de feedback is verwerkt kan de eindredacteur taalfouten uit het artikel halen, de opbouw verbeteren en zinnen beter lopend maken. Het is altijd fijn als de schrijver van het artikel daarna nog even kan kijken of de essentie van zijn of haar verhaal nog overeind staat.

Deel de resultaten

Bloggen is een perfecte manier om je personal brand te versterken. Veel mensen vinden het leuk als ze een blog hebben geschreven die vaak gelezen en gedeeld is. Deel daarom ook de resultaten van het artikel. Dan weet de schrijver van het artikel waarvoor hij of zij zo hard heeft gewerkt.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor één van onze trainingen op het gebied van content!

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events