In dit eerste deel het woord aan de volgende trainers:

 Marieke
Marieke Pijler - Marketeer en ondernemer

Marieke geeft bij Competence Factory diverse trainingen over contentmarketing, marketingstrategie en copy. Met haar bedrijf Brand Density helpt ze bedrijven met hun zichtbaarheid, het aantrekken van nieuwe klanten en het ontwikkelen van een sterk merk.

 

 

 

Mahanaïm
Mahanaïm Singadji - Marketeer en Agile specialist

Mahanaïm is marketeer én agilist. Hij gaat dan ook binnenkort aan de slag als trainer Agile Marketing. Het is een grote misvatting dat Scrum en Agile alleen geschikt zijn voor IT. De relevantie van Agile voor marketing neemt zelfs voortdurend toe. Momenteel zet hij zijn ruime ervaring op het gebied van marketing, IT en Agile in voor het Nationale Opera & Ballet. Daar is hij onlangs begonnen als online marketing manager.

 

 

Marit
Marit Vervaart - Marketeer en ondernemer

Marit geeft sinds kort de training Webredactie bij Competence factory. Ze is een specialist in SEO, content en Google Analytics. Met haar bedrijf FastMotion helpt ze bedrijven met hun online marketing. Daarnaast is ze één van de oprichters van Office Stories, een co-working space voor creatieve ondernemers in Breda.

Hoe belangrijk is tech in jouw werk?

Marieke
Enorm!

Mahanaïm
In mijn werk als Online Marketing Manager is techniek superbelangrijk. Sterker nog, de digitale transitie zorgt ervoor dat marketingfuncties vragen om marketeers met andere profielen. Je moet tegenwoordig niet alleen verstand hebben van “klassieke” marketing of storytelling via een groeiend aantal kanalen. Ook kennis van data, analytics, soft-ware engineering en automation is belangrijk. Zelf word ik daar heel blij van, maar marketeers met een sterker alfa-profiel zullen daar meer moeite mee hebben. De marketeers van de toekomst hebben een “shot” bèta nodig.

Marit
Heel belangrijk! Als marketeer werk ik de hele dag met tech. Ik vind het ook superleuk om nieuwe tools te ontdekken en uit te proberen. Een goede tool kan je werk zoveel efficiënter maken.

Welke tools maken jouw leven makkelijker?

Marieke
Tools waar ik echt gelukkig van wordt zijn Todoist en Befocused Pro. Todoist is, zoals de naam al zegt, een app om je to do’s in te plannen. De app heeft een fijn, modern en intuïtief design. Wanneer je werkt via de Getting Things Done methode is deze tool echt een aanrader. Het is gekoppeld aan mijn e-mail waardoor ik, kort gezegd, snel de taak uit een mail haal en deze op de takenlijst zet als ik deze niet kan delegeren of meteen kan uitvoeren. De e-mail zelf gaat naar het archief. Je kunt je dus voorstellen dat mijn e-mailbox altijd leeg is einde dag op die manier. Verder ben ik een fan van Befocused Pro. Deze app is ontworpen naar de Pomodoro methode, deze techniek helpt je om de hele dag geconcentreerd te kunnen werken en zicht te houden c.q. krijgen op hoe effectief je je tijd besteed.

Mahanaïm
Ik hou ervan tools aan elkaar te knopen. Daar word ik blij van. Dus ik ben gek op tools als IFTTT en Zapier. Daarmee zorg je ervoor dat tools lekker kunnen “samenspelen”. Oplossingen die daar niet op zijn ingericht zijn voor mij geen oplossingen.

Marit
Oeh, dat zijn er heel veel! Google Sheets en Google Docs gebruik ik veel. Dat maakt het heel makkelijk om met meerdere mensen aan één bestand te werken. Verder gebruik ik ActiveCampaign om mijn e-mailmarketing te automatiseren. Je kunt daarin e-mail flows opzetten, die geactiveerd worden als een gebruiker een bepaalde actie uitvoert. Je kunt je mailings op die manier heel goed personaliseren en marketing funnels op-bouwen. Heel leuk om mee te spelen. Als tools niet standaard met elkaar gekoppeld kunnen worden gebruik ik daar Zapier voor. Die hebben voor vrijwel alle grote tools wel een koppeling beschikbaar. SignRequest is handig voor het laten ondertekenen van documenten. Asana gebruik ik om mijn planning bij te houden, Google Keep voor notities en MoneyMonk voor de boekhouding. Verder zijn SEMrush (SEO), Google Analytics (data) en Google Tag Manager (tag management) onmisbaar voor mijn werk. Pfoe, ik kan nog wel even doorgaan hoor, maar dit zijn wel de belangrijkste denk ik. Allemaal de moeite waard om eens te checken!

Welke onmisbare tool heb je onlangs ontdekt?

Marieke
Braintoss, wat een uitvinding! In de app kun je slechts drie dingen doen: een foto maken, een voicenote opnemen en een bericht typen. De truc: de app stuurt jouw input direct naar je inbox. Laat ik nu net daar al mijn hersenspinsels en ‘oh-ja-niet-vergeten-momentjes’ verzamelen.

Mahanaïm
Momenteel ben ik me aan het oriënteren op tooling waarmee we onze social content beter kunnen plannen en publiceren. Op dit moment lijken Coosto en Obi4wan ons interessant. Vervolgens willen we ook nog betere insights krijgen in de performance van onze social kanalen. Blockchain vind ik ook interessant. Niet om te speculeren, maar het is een interessante infrastructuur voor bijvoorbeeld contractmanagement (dit artikel legt dit mooi uit). Daar zie ik zeker toekomst in!

Marit
Ik werk sinds een tijdje veel vanuit huis en het is best lastig om niet constant afgeleid te zijn. Ik ben daarom de laatste tijd op zoek gegaan naar tools om me beter te kunnen focussen. Met StayFocusd (Chrome extensie) kan ik afleidende websites voor een bepaalde tijd blokkeren. Een andere Chrome extensie die ik gebruik is News Feed Eradicator. Die vervangt je News Feed op Facebook door een inspirerende quote zodat je niet verdwaalt in de kattenfilmpjes als je voor werk iets op Facebook moet doen. Had ik al gezegd dat ik soms moeite heb met focussen, haha?

Image 2018-11-26 at 3.04.39 PM

Hoe zie jij de toekomst voor je? Welke aspecten van jouw werk worden straks overgenomen door tech?

Marieke
Veel aspecten van mijn werk zijn nu al door tech overgenomen; de ‘harde’ kant van marketing is al enorm tech-driven. De zachtere kant daarentegen - van brand tot con-tentstrategie - vragen nog om meer purpose en creativiteit.

Mahanaïm
Uiteindelijk gaat marketing over de juiste fit tussen vraag en aanbod. Marketing automation, AI, machine learning etc. kunnen helpen bij het identificeren van het type klant en het optimaliseren van de betreffende klantervaring. Als je dat heel ver doorvoert zouden sommige organisaties zelfs geen complete producten of diensten meer maken, maar bouwstenen. Vervolgens stelt AI de uiteindelijke producten en diensten zelf samen op basis van analyse van klantgedrag.

Netflix zou jou een andere versie van dezelfde serie kunnen voorschotelen dan mij, omdat we verschillende profielen hebben. Of mijn Tesla ziet er heel anders uit dan die van jou. Dat is denk ik wel de toekomst.

Tegelijk denk ik dat in zo’n toekomst ook een tegenstroom aanwezig zal zijn. Waar mensen klassieke auto’s koesteren (die niet zelfsturend zijn). Of analoge horloges. Kunst is dan bij uitstek de manifestatie van de menselijke geest.

Marit
Je hoort soms doemdenkers die zeggen dat straks een heleboel mensen zonder werk komen te zitten, dat alles wordt overgenomen door de robots. Ik denk dat het niet nodig is om daar te angstig voor te zijn. Ik denk dat tech ons leven vooral een stuk makkelijker en comfortabeler maakt. Veel rotklusjes en repetitieve taken kunnen worden overgenomen door AI en robots. Fijn toch! Kunnen wij ons richten op de leukere dingen. Er blijft altijd genoeg te doen. Je ziet nu al dat je heel veel kunt automatiseren in mijn vakgebied. Alles in de marketing wordt steeds persoonlijker, omdat we content kunnen afstemmen op het gedrag van de gebruiker. Het optimaliseren van ads en websites wordt steeds gemakkelijker nu we gebruik kunnen maken van zelflerende systemen. Met de tools van tegenwoordig is dit ook niet meer alleen toegankelijk voor de enorme bedrijven, maar kun je met een klein budget al hele toffe dingen doen met automation en AI. Ik denk dat het in de toekomst steeds minder om grote budgetten zal gaan, maar dat je vooral slim moet zijn. Je moet durven het helemaal anders te doen. Je ziet nu al kleine bedrijfjes, soms eenpitters, die in korte tijd enorm succesvol worden doordat ze het gewoon heel slim aanpakken. Dat wordt steeds meer mijn taak, slimme manieren bedenken om de concurrent voor te blijven. Je zult je creativiteit anders in moeten gaan zetten. Het gaat niet alleen om de inhoud en de toffe beelden. Marketing, psychologie, tech, innovatie.. alles komt samen. Ik vind mijn vak hierdoor steeds leuker worden!

Welke taak zou je als eerste uit handen willen geven aan een robot of AI?

Marieke
Zodra het mogelijk is (misschien is het al mogelijk): op basis van AI een keynote pre-sentatie zodanig visueel opmaken dat deze het best aanslaat bij het publiek.

Mahanaïm
Mijn mail afhandeling, of filtering. En ja ik heb geëxperimenteerd met Zapier, maar dat is nu nog automatisering, geen intelligence. Dus misschien moet ik er Watson (de AI-oplossing van IBM) aan vastknopen.

Marit
Stofzuigen! Ik haat stofzuigen. Binnenkort ga ik daarom een robotstofzuiger aanschaffen. Zodra het mogelijk is zou ik nog wel meer huishoudelijke taken aan een robot willen overlaten.

Wat is in de toekomst jouw grootste toegevoegde waarde als mens?

Marieke
Mijn vermogen om on the spot met creatieve ideeën te komen. En alles wat ik doe, doe ik met energie. Dat doet tech natuurlijk in zekere zin ook ;-), alleen is mijn energie aanstekelijk en brengt deze andere mensen in beweging.

Mahanaïm
Hetzelfde als nu; creativiteit en leiderschap. Naast de uitdagingen brengt nieuwe technologie ook onzekerheden met zich mee. Juist dan is de behoefte aan leiderschap en visie het grootst.

Marit
Creativiteit en innovatie. Computers en robots kunnen een hoop, maar ze blijven (in elk geval voorlopig) nog wel input nodig hebben van mensen. Wil je jezelf onderscheiden dan moet je technologie op een creatieve manier inzetten. Nieuwe toepassingen bedenken, technologieën aan elkaar koppelen, het een andere richting opduwen. Dat initiatief moet nog steeds vanuit de mens komen.

Welke bestaande technologie staat op dit moment nog op je verlanglijstje?

Marieke
Ik zou graag een Remarkable willen. Dit is een paper tablet met een scherm als dat van een e-reader dat speciaal gemaakt is om op te schrijven en tekenen zoals je dat ook op papier doet. Het is de digitale versie van de papieren notitieblokken waar je altijd aantekeningen op maakt of op tekent. Dit kun je natuurlijk weer syncen met je computer, zodat je altijd al je aantekeningen bij de hand hebt (de Remarkable leest zelfs je handschrift en vertaalt dit naar computertekst). Soms krijg ik ineens een idee en dan wil ik de grote lijnen schetsen of het visualiseren. Nooit meer rondslingerende papieren schetsen; goed voor kantoor én milieu.

Mahanaïm
Je hebt ze al genoemd. AI. Machine learning. Met als doel bezoekers een gepersonaliseerde en frictieloze ervaring te bieden. En te anticiperen op hun behoeften, zowel online als offline.

Marit
Zoals gezegd staat er sowieso een robotstofzuiger op mijn verlanglijstje. Verder wil ik graag een Google Home. Ik zit voor mijn werk heel veel achter een scherm en ik zou het fijn vinden om wat meer met spraak te doen. Eigenlijk zou ik mijn hele huis wel willen automatiseren. Smart thermostaat, smart lampen, smart gordijnen, smart speakers, you get the picture :-). Ik gebruik nu als ik ga slapen en als ik wakker word al een routine van Google Assistent, maar dat wordt pas echt leuk als je huis helemaal smart is.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events