A/B-testing is een manier om te bepalen welke van twee versies van iets het meest effectief is. Aan de hand van de cijfers kan je zien wat wel werkt en wat niet werkt voor jouw doelgroep. Het helpt je om data-gedreven beslissingen te maken. In dit stappenplan vertellen we je hoe je A/B testing op Facebook instelt.
Zo maak je een A/B test op Facebook aan
1. Open je advertentieaccount. Kopieer een bestaande campagne en verander één ding aan de campagne. Wij kiezen in dit voorbeeld om te testen met een planning: We willen niet dat onze doelgroep de advertentie in de nacht te zien krijgt. Je kan natuurlijk met van alles testen: Verschillende doelgroepen, tijdstippen, afbeeldingen en teksten. Vervolgens publiceer je de campagne.
2. Om een A/B test te starten, selecteer je nu de twee campagnes en klik je in de menubalk boven de campagnes op A/b-test.
3. Je ziet hier een overzicht van de twee campagnes die je gekozen hebt. Pas dit eventueel nog aan en druk op Volgende.
4. Vul bij Testnaam een duidelijke naam in, zodat je goed weet wat je test.
5. Vervolgens vul je in wanneer er een winnaar bepaald is. Welke statistiek is het belangrijkste? In dit geval kiezen we voor Kosten per aankoop. Op basis daarvan gaat Facebook nu bepalen welke campagne de winnaar wordt.
6. Kies voor de start van je Planning altijd een paar dagen in de toekomst, want de campagne die je net hebt gekopieerd, heeft nog wat leertijd nodig. Vink “Beëindig de test vroegtijdig als er een winnaar is gevonden” altijd uit. Klik op Test publiceren en je A/B test is aangemaakt!
7. Om de resultaten van je test in te zien, klik je op de drie streepjes (Alle tools) in de linker menubalk onder het huisje. Ga hier naar Experimenten.
8. Onder Tests vind je een overzicht van alle testen die je ooit hebt gedaan.
9. Klik op Rapport bekijken en dan kom je in de resultaten en conclusies terecht van je A/B test. In de meeste gevallen komt er een winnaar uit, soms ook niet. Dan kan je de test langer laten lopen of een andere test starten.
Meer leren over Facebook advertising
Wil jij je bedrijf laten groeien met behulp van Facebook-advertenties en leren hoe je doelgerichte campagnes opzet en optimaliseert? In onze hands-on training leer je alles wat je nodig hebt om zelf snel aan de slag te gaan met het maken van succesvolle Facebook-advertenties.