Alles over branding in marketing
Branding en marketing gaan hand in hand. Met een sterk merk dat (online) opvalt, onderscheid je je in de markt – en voorkom je dat mensen na één Google-zoekopdracht alweer weg zijn. Daarbij komt dat je duurzamere relaties opbouwt als je vanuit een heldere visie en missie communiceert. Branding in marketing, communicatie en PR, we vertellen je er meer over.
Waarom is branding in marketing zo belangrijk
Zoals we net al zeiden is het belangrijk om je te onderscheiden en op te vallen in de zee van concurrenten. Daarnaast maak je met een sterk merk duidelijk wat mensen aan je hebben en wat ze van je kunnen verwachten. Met branding bind je mensen aan je bedrijf en maak je van klanten en medewerkers ambassadeurs. Een logische start is intern, want ‘extern winnen is intern beginnen’. Met internal branding positioneer je je merk eerst binnen je organisatie, zodat je je brand identity later consistent naar buiten toe kunt uitdragen. Hierbij gaat het om veel meer dan alleen kennisoverdracht: het is de bedoeling dat collega’s je merk echt gaan doorleven. Met z’n allen communiceren vanuit het hart, dus.
Een brand strategie opzetten
Bij een intelligente marketing strategie hoort net zo’n slimme online branding strategie: een doordachte pull-strategie waarmee je laat zien wie je bent, waar je voor staat en wat je drijfveren zijn. Zo zorg je dat mensen zich met jou kunnen identificeren, zodat ze misschien ook uitgroeien tot trouwe klanten of zelfs ambassadeurs van je merk. Waarom? Nou, heel simpel: branding kun je niet automatiseren. Bij een branding-strategie komen mensen en emoties kijken. In dit creatieve proces werk je met niet-tastbare, subjectieve waarden als vertrouwen, bewondering en geloofwaardigheid. Niet iets wat je aan een computer kunt overlaten. De vaardigheden strategisch inzicht en creativiteit spelen een belangrijke rol bij branding. Dit zijn volgens het World Economic Forum key skills voor de toekomst. Kies je voor verdieping in je branding? Dan investeer je in de toekomst. Ga je aan de slag met een brand strategie, dan start je als volgt:
- Ontwikkelen van persona’s en een merkboodschap
- De tone en voice bepalen van jouw bedrijf
- Een brandguide opstellen
- Bepalen via welke kanalen en hoe je jouw merk verder gaat uitdragen
Volg een opleiding of training met subsidie van de overheid!
Met het STAP-budget kun je ieder jaar een bedrag tot 1.000 euro krijgen om jezelf te ontwikkelen.
Alles over het STAP-budgetAan de slag met PR activiteiten
Public relations (PR) is een verzamelnaam voor alle communicatie van je bedrijf naar de buitenwereld. Ben je verantwoordelijk voor de PR activiteiten, dan onderhoud je het contact met de media en externe relaties. Ook zorg je dat je organisatie positief in het nieuws verschijnt. Goede PR kan een bedrijf veel opleveren, maar vaak maken ondernemers en marketeers er te weinig gebruik van. Tijd om dat te veranderen, want de potentiële impact is groot.
Stel een content marketing plan op
Alle communicatie waarvan gebruikers of bezoekers de doelgroep zijn noem je content. Dit kan tekst, geluid of beeld zijn, of een mix daarvan. Het doel? Je doelgroep triggeren om jou te volgen of een product te kopen. Met goede, zinvolle content bind je mensen aan je merk, en dat is van onschatbare waarde. Het is verstandig om een content marketing plan op te stellen en ervoor te zorgen ervoor dat de content tiptop in orde is. Om het relevant en interessant te houden, ben je altijd bezig met vernieuwen. Van teksten tot aan video’s: je laat je creativiteit de vrije loop. Zo kom je met de tofste ideeën om de doelgroep te binden en bereiken.
Webinar 6 stappen om onderscheid te maken als contentmarketeer
Verbeter je presentatievaardigheden
Om jouw merk- en marketingplannen overtuigend over te brengen, is het van belang dat je sterke presentatievaardigheden beheerst. Er komt als communicatiespecialist altijd wel een moment dat je eens voor een publiek moet spreken. Niet iedereen is een ‘natural born speaker’. Maar je kunt wel leren om je verhaal boeiend en overtuigend te vertellen, waarbij je ook nog eens ontspannen voor een groep staat. De kunst van een goede presentatie zit niet in trucs en technieken, al kunnen deze je wel helpen. Presenteren moet je gewoon doen. En hoe dichter je bij jezelf blijft, hoe overtuigender je bent voor je publiek.
Moeite met een mooie presentatie in elkaar zetten? Er zijn veel tools die je kunt gebruiken zoals Canva, Prezi, Powerpoint of gewoon Google Presentaties!
Bekijk het webinar
Webinar Innoveren met online presenteren
Over Competence Factory
Competence Factory is jouw favoriete opleidingsclub. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future job. In 1991 waren we de eerste met internettrainingen en opleidingen in nieuwe media. En nog steeds zetten we de trend, met vooruitstrevende opleidingen in de vakgebieden van de toekomst. Ook zorgen we dat jouw ontwikkeling na je training niet ophoudt: voor én na de lessen staan we voor je klaar. Zien we je gauw?
Bekijk de video