Cursus Design Thinking

Ma 11 jun, ma 18 jun, ma 25 jun & ma 2 jul 2018 (Bekijk alle data)
in Amsterdam
Normaal 1.699,- (excl. BTW)
Reserveer vrijblijvend

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems. 

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, Univerity of Technology Sydney

No more business as usual

Voorheen konden we volstaan met 'engineer thinking'; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur 'Design thinking for strategic innovation

Wat is design thinking?

Design thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties buitengewone resultaten behalen. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Het is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, protypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.

Design thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Design thinking proces

Opleiding Design thinking 

Tijdens deze vierdaagse opleiding ontwikkel je aan de hand van de Design thinking-methode een concept van A tot Z.  Je leert de methode toepassen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden, maar je gaat vooral zelf flink aan de slag. Je gaat onder andere:

  • Een stappenplan vor Design thinking uitwerken
  • Interviewtechnieken oefenen om klantbehoeftes beter te begrijpen
  • Brainstormtechnieken toepassen om nieuwe ideeën te genereren
  • Methodes gebruiken om goede ideeën te identificeren en tegelijkertijd draagvlak te creeëren voor de uitvoering
  • Een (simpele) website bouwen
  • Een prototype app ontwikkelen
  • Een promo-video maken

Trainer

De training wordt gegeven door de ervaren trainer en gecertificeerd Innovation Games™ instructor Minke Havelaar. Minke helpt dagelijks grote en kleine organisaties bij het versnellen en verbeteren van innovatie door middel van creativiteit.

Trainer Minke Havelaar

Wil jij op de hoogte blijven van vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Wat leer je tijdens de cursus Design Thinking

Dag 1 - Design thinking
College 1

  • Innovatieparadox
  • Left brain, right brain
  • Iedereen is een designer
  • Design thinking stappenplan

College 2

  • Stap 1 - Empathie: begrijp je klant of eindgebruiker
  • Stap 2 - Probleemdefinitie: pains en gains
  • Stap 3 - Ideeëngeneratie: nieuwe manier van brainstormen. Ideeënselectie: het beste idee identificeren

Dag 2 - Concept
College 3

  • Wat maakt een concept?
  • Visual thinking
  • Golden circle

College 4

  • Business model canvas
  • Website bouwen

Dag 3 - Prototype
College 5

  • Website bouwen
  • Usability test

College 6

  • Video maken
  • App bouwen

Dag 4 - Pitch
College 7

  • Storytelling
  • Content

College 8

  • Pitch
  • Presentatie
  • Public speaking

Voor wie is de cursus Design Thinking bedoeld?

Design thinking richt zich op iedereen die behoefte heeft om op een creatieve manier te innoveren. Mensen die minder willen vergaderen en meer willen doen. Dit zijn bijvoorbeeld marketeers, grafisch ontwerpers, art directors, project managers, contentmanagers en social mediastrategen. Maar ook managers en CEO's zullen deze training als bijzonder nuttig (en plezierig) ervaren!

Het niveau van je medecursisten is goed. Je netwerk breidt zicht uit met een aantal specialisten die ook uit de marketing- of creatieve sector komen en die je ook weer inspireren.

Lees de evaluaties van deze opleiding op Springest.

Na het volgen van de training ontvang je het certificaat Marketing Business School -  Design thinking.

Hoe bereid ik me voor?

Deze opleiding vergt thuiswerk. Reserveer tussen de trainingsdagen minimaal twee dagdelen om je concept steeds verder uit te werken.

Voorbeelden

Cursusdata

Amsterdam
Rotterdam
Utrecht
11
jun
Ma 11 jun, ma 18 jun, ma 25 jun & ma 2 jul 2018 Ma 11, ma 18, ma 25, ma  2 jul
Amsterdam
1.699,-
Neem optie
2
okt
Di 2 okt, di 16 okt, di 30 okt & di 13 nov 2018 Di  2, di 16, di 30, di 13 nov
Amsterdam
1.699,-
Neem optie

Gerelateerde trainingen

Waarom
Competence Factory?

  • Kleine groepen
  • De beste trainers met praktijkachtergrond
  • 6 x per jaar gratis deelname aan de Inspiration Factory
  • Kosteloos intake-adviesgesprek
  • Mogelijkheid tot persoonlijke coaching
  • Beste prijs/kwaliteit van Nederland
  • Geen verborgen kosten
Meer over Competence Factory