Copywriter worden, waar begin je?
Copywriting is een breed vakgebied dat uit verschillende expertises bestaat. Je kunt ervoor kiezen om je in één expertise te specialiseren, of allrounder worden. Welke richting je ook kiest, er is een belangrijke gemeenschappelijke deler: of je nu websites schrijft, SEO-artikelen maakt of online verhalen vertelt, jij weet de boodschap van een organisatie aan haar doelgroep perfect te verwoorden. We vertellen je alles over wat copywriting is en copywriter worden.
Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan!
Een copywriter wordt ook zo genoemd
Bedrijven die een copywriter zoeken, noemen dat ook wel: tekstschrijver, content creator, webredacteur, online redacteur, beeldredacteur of sociale media-redacteur.
Samenwerken
Wat doet een copywriter bovenal? Om goede copy te kunnen schrijven, werk je als copywriter samen met andere specialisten. Denk aan online marketeers, (UX-)designers, websitebouwers, data-analisten, communicatieadviseurs en inhoudelijke professionals.
Waar wil je werken?
Vraag jezelf af voor wat voor bedrijf je zou willen werken. Wil je bij een grote organisatie aan de slag, dan is het slim om je te specialiseren in een of meer onderdelen van copywriting. Bij kleinere bedrijven word je sneller ingezet voor het hele plaatje. In die situatie wordt er vaak meer van je gevraagd. Je kunt er ook voor kiezen om als freelancer te werken. In dat geval pak je opdrachten op die organisaties uitbesteden.
Wat is copywriting en wat moet je kunnen?
Wat is copywriting? Het is méér dan goed kunnen spellen en helder formuleren. Het is de kunst om op het juiste moment en in de juiste context, de juiste woorden te vinden. En om daarmee een beoogd effect te sorteren bij de lezer. Een copywriter kan een tekst laten klinken als een klok, maar belangrijker nog: er doelen mee bereiken.
Een copywriter zet de boodschap van organisaties om in ronkende tekst en speelt tegelijkertijd in op de wensen, behoeften en belevingswereld van de doelgroep. Daarvoor zet-ie een breed repertoire aan contentformats in: van nieuwsberichten tot websitecopy, van SEO-teksten tot updates voor social media.
Copywriting begint bij luisteren: wat wil je zeggen, en tegen wie?
Gewoonlijk doorloopt een copywriter drie stappen om tot een eindproduct te komen:
1. Goed voorbereiden
Geen copywriter begint zomaar met schrijven: aan elke opdracht gaat een grondige voorbereiding vooraf. Die bestaat uit goed luisteren naar de opdrachtgever, en je inlezen. Wat is het doel van de tekst en wie zijn je lezers? Wat vinden zij belangrijk, waar lopen ze tegenaan en hoe laten ze zich overtuigen? Alle antwoorden die je in deze fase verzamelt, sturen de inhoud en toon van je boodschap.
Is het je taak om de teksten van een complete website te (her)schrijven, dan vergt de voorbereiding vaak meer werk. Dan moet je ook vragen stellen als:
- Wat wil de organisatie met de site bereiken? Voor wie is de website bedoeld?
- Is de indeling (en navigatie) duidelijk?
- Zijn de klikstromen logisch?
Een website onder handen nemen doe je meestal niet alleen. Je werkt samen met andere copywriters en redacteuren en je overlegt met designers en websitebouwers.
2. Schrijven
Schrijven is selecteren: schrijf op wat lezers willen weten, niet wat jij allemaal te vertellen hebt. Kies een structuur die bij de tekstsoort past. De lezer overtuigen van een fantastisch aanbod vraagt om een andere opbouw dan een achtergrondverhaal, en een blog heeft weer een andere indeling dan een nieuwsbericht. Schrijf in een stijl die bij jou én je lezers past. Schrijf neutraal of lezersgericht, wervend of ingetogen.
Bij online-copy is daarnaast vindbaarheid belangrijk. Als copywriter bepaal je met welke zoekwoorden en -opdrachten jouw content gevonden moet worden. Je verwerkt die woorden in de tekst, op plekken die voor de zoekmachine belangrijk zijn. Daarnaast schrijf je snippets waarmee je potentiële klanten of lezers verleidt om naar de website te klikken.
3. Je tekst teruglezen, en aanpassen
Controleer je schrijfwerk tussentijds en als je klaar bent. Doe dat zelf, of vraag een ander om mee te lezen zodat die jouw blinde vlekken kan aanwijzen. Check de tekst op inhoud: klopt het wat er staat? Is de informatie voor lezers helder en logisch opgebouwd? En is de samenhang tussen ankerteksten en hyperlinks duidelijk? Controleer ook of de content voldoet aan de eisen van toegankelijkheid: als je voor overheden schrijft, moeten teksten bijvoorbeeld op taalniveau B1 zijn geschreven. Check webpagina’s op zoekwoorden. En controleer natuurlijk de spelling en grammatica.
Bekijk ook de statistieken van je website en andere online kanalen. Achterhaal customer journey’s, paginabezoeken en conversie- aantallen. Op grond van deze bevindingen kun je je teksten aanpassen en verder verbeteren.
Wat doet een copywriter?
- (Online) doelstellingen vertalen naar een (copy-)concept
- Doelgroep(en) identificeren en bereiken
- Content ontwikkelen voor verschillende (online) media
- Verschillende tekstformats ontwikkelen
- Helder en aantrekkelijk schrijven
- Teksten redigeren
- Copy aan andere contentformats koppelen (denk aan video en podcasts)
- Content geschikt maken voor SEO
- Content checken op toegankelijkheid
- Content publiceren in een CMS
- Samenwerken in webteams, onder meer met designers en webbouwers
De skills van een copywriter
Als copywriter kun je je in verschillende richtingen specialiseren:
- Webredactie
- SEO-copywriting
- Persuasive copywriting
- UX-copywriting
Schrijven voor social media - Online storytelling
Webredactie
Als webredacteur kun je niet alleen uitstekend schrijven en redigeren, je vindt ook makkelijk je weg in een contentmanagementsysteem en hebt verstand van andere contentvormen – zoals beeld, video en podcasts. Jij zorgt ervoor dat content toegankelijk is en goed vindbaar via zoekmachines.
Tegenwoordig is een webredacteur meer dan een communicator. Je bent ook strateeg: jij vertaalt organisatiedoelen naar een doordachte online strategie. Ook weet je hoe je met tekst, beeld en audio doelgroepen bereikt en aanspreekt – via een website of andere online kanalen. Jij bent in feite eindverantwoordelijk voor de content: die moet uiteindelijk tot leads, conversie én tevreden klanten leiden.
SEO-copywriting
Als SEO-copywriter schrijf je teksten die prettig lezen én goed scoren in zoekmachines – of liever gezegd: in Google. Sterker nog, als het even kan zorg je er met jouw teksten voor dat een webpagina helemaal bovenaan komt in de (organische) zoekresultaten.
Let er wel op dat je pogingen om hoog te scoren in Google, niet ten koste gaan van de leesbaarheid van je teksten. Uiteindelijk wil je lezers vooral prettige en relevante content aanbieden. Hoe je dat doet, verschilt per opdracht, opdrachtgever, publiek én kanaal.
Daarom is het ook belangrijk dat je brede kennis van SEO hebt. Dat behelst meer dan zoekwoorden kunnen selecteren en verwerken. Ook de kwaliteit van backlinks speelt mee, net als de gebruiksvriendelijkheid van de website en het gemak waarmee zoekmachines de website kunnen crawlen (doorzoeken en indexeren).
Persuasive copywriting
Als copywriter schrijf je niet alleen om lezers te informeren of vermaken, maar ook om ze tot actie aan te zetten. Misschien moet jouw doelgroep iets downloaden, zich ergens voor inschrijven of iets kopen. Met ‘persuasive copy’ trek je de aandacht van bezoekers en verleid je ze om het gewenste gedrag te vertonen.
De kunst is om lezers aan te spreken op hun (latente) wensen en behoeften, zonder dat je ze meteen met argumenten overlaadt. Hierbij kun je beïnvloedingsmethoden uit de psychologie en marketing inzetten. Ook zorg je er als persuasive copywriter voor dat bezoekers makkelijk hun weg naar de juiste informatie kunnen vinden.
UX-copywriting
Een website bestaat voor een groot deel uit micro-content: menu’s, pop-ups, korte instructies en calls-to-action. Hiermee stuur je lezers in één of een paar woorden de juiste richting in. Het liefst passen die woorden ook nog perfect bij het merk of bedrijf waarvan de website is. Deze korte tekstjes worden ‘UX-copy’ genoemd.
Je vindt UX-copy altijd op digitale middelen, zoals apps en websites. UX-copywriters streven hetzelfde na als UX-designers, maar dan met woorden: allebei zetten ze een sterke gebruikservaring neer.
Schrijven voor social media
Teksten schrijven voor social media? Dan moet je weer uit een heel ander vaatje tappen dan wanneer je een website schrijft. Wil je likes, shares en volgers scoren, dan is af en toe een berichtje plaatsen niet voldoende. Zorg voor een continue stroom updates die inhaken op de actualiteit. Met korte en krachtige teksten die uitnodigen tot interactie, vergroot je de kans dat jouw updates op de tijdlijn van je doelgroep verschijnen.
Werk met hashtags, emoji’s en calls-to-action. Leer de eigenschappen kennen van LinkedIn, Twitter, Facebook en Instagram. En kijk welke content het beste op welk platform werkt.
Online storytelling
Een goed verhaal vertellen is een uitstekende manier om een boodschap over te brengen. Met een verhaal roep je emoties op, maar ook herkenning: je toehoorders (of lezers) kunnen zich met de hoofdpersonen identificeren, of zich verplaatsen in een situatie die je beschrijft. Dit maakt het voor hen makkelijker om je boodschap te verwerken dan wanneer je alleen dorre feiten en argumenten zou opsommen.
Organisaties en merken zetten storytelling in om klanten te bereiken en aan zich te binden. Ze zetten hiervoor tekst, beeld en video in, op verschillende online kanalen: van hun website tot social media.
Samenvatting
Dus jij wilt je specialiseren in copywriting. Waar begin je?
Wat vind jij interessant?
Begin met de vraag welk gebied jouw interesse heeft. Wil je websites schrijven, of trekt social media je meer? Misschien wil je het wel allemaal kunnen. Vraag jezelf ook af bij wat voor soort bedrijf je zou willen werken. Bij een grote organisatie krijg je waarschijnlijk een rol als specialist, een kleiner bedrijf heeft vaak behoefte aan een allround expert. Dan moet je dus van meerdere zaken kennis te hebben.
Kennis verzamelen
Als je weet welke kant je op wilt, is het belangrijk om de juiste skills aan te leren. Je kunt zelf aan de slag door online informatie op te zoeken, maar er zijn ook veel goede trainingen en opleidingen die je op weg kunnen helpen.
Leren door te doen
Maar het belangrijkste is: ga aan de slag! Ervaring is de beste leermeester. Door meters te maken, ontdek je vanzelf wat werkt en wat niet. Je zult merken dat het schrijven je steeds beter afgaat en je werkplezier blijft groeien!
Over Competence Factory
Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.
Bekijk alle copywriting trainingen en opleidingen of neem contact op met onze opleidingsadviseurs voor gratis opleidingsadvies.