Voor organisaties is het belangrijk dat ze flexibel blijven. Zo kunnen ze beter inspelen op veranderingen en stellen ze hun toekomst veilig. Sommige organisaties hebben moeite om hierin mee te komen – en dat zijn precies de organisaties die jij als (creatief) verandermanager gaat helpen. 

Bijvoorbeeld door nieuwe werkwijzen bij ze te implementeren en medewerkers hierin te coachen, zodat ze zich de methodes echt eigen maken. Of door aan de juiste mindset te werken: je zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie anders naar uitdagingen kijkt. Een proces waarvoor je je creativiteit hard nodig hebt. We vertellen je er alles over, zodat jij straks als creatief verandermanager aan de slag kunt. 

Creative Change Management

Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan! 

Whitepaper downloaden

 

Wat is creatief verandermanagement en wat moet je kunnen?

Verandermanagement – of ‘change management’ op z’n Engels – is het vakgebied waarbij je de structuur en werkwijzen van een organisatie verandert. Het is best een uitdaging om dat goed te doen, want de héle organisatie moet de veranderingen omarmen. Een creatieve aanpak helpt je om hierbij kritisch en probleemoplossend te denken. En om met originele oplossingen te komen.  

 

Waarom is creatief verandermanagement belangrijk? 

Dankzij werkwijzen als lean, agile en scrum kunnen mensen in een organisatie efficiënter en effectiever met elkaar samenwerken. Dat is een belangrijke voorwaarde om als organisatie in beweging te blijven en succesvol te innoveren. Organisaties die zulke werkwijzen nog niet gewend zijn, moeten een proces van verandering door. Daarbij is een creatieve verandermanager onmisbaar.    

 

Wat doet een creatief verandermanagement-specialist allemaal?

Grote veranderingen stuiten meestal op weerstand. Als creatief verandermanager leid je het veranderproces van een organisatie in goede banen. Je zorgt ervoor dat iedereen de nieuwe manier van werken omarmt, zodat het bedrijf duurzaam verder groeit. 

Als creatief verandermanager moet je goed op de hoogte zijn van verschillende werkwijzen. Bijvoorbeeld deze: 

  • Agile
  • Scrum
  • Innoveren
  • Design Thinking
  • Design Sprints
  • Creative Concepting
  • Hybride samenwerken

 

Agile

De letterlijke vertaling van ‘agile’ is ‘wendbaar’, en dat is precies waar het bij de agile-werkwijze om draait. Een agile organisatie is lenig, flexibel en in staat om snel in te spelen op veranderingen. Door de tevredenheid van klanten centraal te zetten en oog te houden voor het welzijn van medewerkers, zorgt agile werken voor gezonde bedrijfsresultaten. Overigens is agile meer een filosofie en mindset dan een werkwijze. Het kan dus best even duren voordat je een hele organisatie agile hebt gemaakt. 

 

Agile en scrum: verandermanagement

Scrum

Scrum is een praktische werkwijze waarmee je projecten overzichtelijker en (meestal) korter maakt. Niet omdat je team ineens minder werk gaat doen, maar doordat iedereen veel gemotiveerder is en iedereen invloed heeft op het proces. Als je scrumt, zie je vaker resultaat van je werk. Na elke sprint heb je echt iets af en dat geeft een ‘satisfying’ gevoel. Wat een sprint is? Dat is eigenlijk een klein stukje van een project, waarin je concreet afspreekt met je team wat je gaat doen in die periode. Een sprintperiode is meestal tussen de 1 en 3 weken, afhankelijk van de behoeftes van jouw organisatie, en duurt altijd even lang – zie het als het hartritme van je organisatie.

 

Innovatie

Niet alleen in tijden van crisis is innoveren belangrijk. Eigenlijk moeten organisaties het doorlopend doen om hun concurrenten voor te blijven. Innoveren betekent vooruitstrevende producten en diensten ontwikkelen waar klanten (onbewust) op zitten te wachten. Om dat – nu én later – te kunnen, moet een organisatie flexibel zijn, meedenken met klanten en in staat zijn om creatieve ideeën te bedenken. Daarvoor zijn een sterke missie en visie nodig, en een mindset gericht op het creëren van waarde.

 

Design Thinking

Design Thinking is een innovatiemethode waarmee organisaties creatief problemen oplossen en innovatieve oplossingen voor klanten vinden. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Ontwerpdenken vergt afwisselend analytisch en creatief denken: je onderzoekt het gebruikersgedrag, verkent je opties en bedenkt oplossingen die je test om erachter te komen wat in de praktijk de beste resultaten creëert voor je eindgebruiker of klant. De methode is ook geschikt voor het oplossen van ingewikkelde organisatieproblemen.

 

Design Sprints

Design Sprints zijn een bedenksel van Google Ventures. Het is een methode om eindeloze discussies te omzeilen, en in vijf dagen een echte oplossing neer te zetten. Design Sprints bestaan uit verschillende fasen: je begint bij een concreet vraagstuk, en werkt via ontwerp, prototyping en testen razendsnel toe naar een werkend eindproduct. Het succes van Design Sprints zit 'm in de combinatie van strategie, innovatie, psychologie en Design Thinking, verpakt in een 'team challenge' met spelelementen. En de methode is ook nog eens lekker lean en mean. Met een sprint verkort je eindeloze overlegcycli, en breng je maanden werk terug tot één week de schouders eronder.

 

Design sprints en creative concepting

 

Creative concepting

Een succesvol concept vertelt in één klap waar je voor staat en waarom je onderneming ertoe doet in deze wereld. Op een heldere, pakkende manier. Dat wekt vertrouwen, sympathie en behoefte op. Creative concepting zorgt voor een kloppend en sterk merkverhaal met hoge economische waarde, waarin inventiviteit en strategie samenkomen. Daardoor stijg je uit boven de massa en maak je van je idee een briljant en relevant concept, waardoor je je communicatie efficiënter maakt. En dus de juiste beslissingen kunt nemen. Zo’n concept ontwikkel je door anders naar je probleem te kijken, door de juiste tools te gebruiken en door gewoon te doen, aan de slag te gaan. 

 

Hybride samenwerken

Door de opmars van hybride werken moeten veel bedrijven hun manier van samenwerken herdefiniëren. En helaas, een 'one-size-fits-all' bestaat hierbij niet. Je openstellen voor technische foefjes en mogelijkheden is een goede eerste stap. Maar het allerbelangrijkste is: zorg dat je op een menselijke manier blijft omgaan met je teamgenoten. Verstand van techniek, heldere teamafspraken en de bereidheid om te leren en luisteren, zullen je team alleen maar sterker maken. Weten hoe je met elkaar omgaat en openstaan om je aan elkaar aan te passen, kan alleen maar leiden tot ‘high performing teams’. 

 

Dus, jij wilt je specialiseren in creatief verandermanagement. Waar begin je?

 

Wat zijn de logische eerste stappen om mee te beginnen, en wat zijn je vervolgstappen?

 

Wat vind jij interessant?

Begin met de vraag welk specialisme binnen creatief verandermanagement jouw interesse heeft. Van welke onderwerpen gaat jouw hart sneller kloppen? Vraag jezelf ook af bij wat voor soort bedrijf je zou willen werken. Bij een grote organisatie krijg je waarschijnlijk een rol als specialist, een kleiner bedrijf heeft vaak behoefte aan een allround expert. Dan is het dus nodig om van meerdere aspecten kennis te hebben. 

 

Talentenanalyse

Twijfel je nog over welke richting je op zou willen? Neem dan nog een stapje terug en kijk goed naar jezelf. Een talentenanalyse geeft inzicht in je drijfveren, competenties en talenten. Wat is jouw ideale werkomgeving en welke leerstijl past bij je? Hoe ontwikkel je je competenties? Vanuit die kennis kun je een plan opstellen voor jezelf. 

 

Kennis verzamelen

Als je weet welke kant je op wilt, is het belangrijk om de juiste skills aan te leren. Op deze manier kun je je keuzes straks goed onderbouwen bij je werk- of opdrachtgever. Je kunt zelf aan de slag door online informatie op te zoeken, maar er zijn ook veel goede trainingen en opleidingen die je op weg kunnen helpen. 

 

Leren door te doen

Maar het belangrijkste is: ga aan de slag! Ervaring is de beste leermeester. Door meters te maken, ontdek je vanzelf welke strategieën aanslaan bij welke organisatie. Die lessen neem je de rest van je loopbaan met je mee.

 

Een netwerk opbouwen

Probeer ook mensen om je heen te verzamelen die je kunnen helpen bij het halen van je doelen. Zo kun je altijd met iemand sparren en blijf je leren. 

 

 

Over Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.

Bekijk alle creative change management trainingen en opleidingen of neem contact op met onze opleidingsadviseurs voor gratis opleidingsadvies.

 

Download de brochure

En maak een nieuwe stap in je loopbaan. We sturen de brochure naar je e-mailadres!

Bedankt!

Je ontvangt een definitieve bevestiging van je aanvraag per mail.

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en events

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten