Met meer dan 2,7 miljard actieve gebruikers per maand, is Facebook een perfect platform om jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Het platform biedt uitgebreide targetingmogelijkheden, zoals het instellen van diverse demografische gegevens, interesses, gedrag en er zijn zelfs retargeting opties. Ook kan je datagedreven werken door middel van A/B testing. We leggen je stap voor stap uit hoe je een Facebook campagne opzet.
Een Facebook campagne opzetten: Zo doe je het
1. Allereerst is het belangrijk dat je een business manager- en advertentieaccount hebt aangemaakt. Als je dat hebt, ga je naar business.facebook.com/adsmanager. Hier zie je alle bestaande campagnes staan.
2. Klik op de groene knop + Maken en er opent een nieuw scherm(pje). Kies hier welke doelstelling voor jouw campagne het meest van toepassing is. In ons voorbeeld kiezen we voor Leads.
3. Kies voor Handmatige campagne voor leads. Dan heb je de meeste controle over je campagne.
4. Er opent nu een nieuw scherm, waarin je de drie lagen van je campagne ziet. Vul een duidelijke Campagnenaam in. Het is slim om hier altijd de fase van je funnel in de titel te verwerken. In ons voorbeeld is dit DO (uit de SEE – THINK – DO – CARE-funnel).
5. Ga naar Campagnebudget en vul hier het budget in. Je kan kiezen voor een budget per dag of looptijdbudget. Wij raden dat laatste in de meeste gevallen aan, omdat Facebook het budget dan beter verdeelt.
6. Vervolgens ga je naar de Advertentieset, waar je de doelgroep gaat selecteren. Geef deze laag weer een duidelijke naam.
7. Je kan hier ook de planning kiezen en de locatie van waar je de leads wilt verzamelen. Maar het meest belangrijke hier is je doelgroep. Selecteer bij Doelgroep aan wie je de advertentie wilt tonen. Je kan selecteren op locatie, leeftijd, interesses en meer. Maar ook kan je zelf doelgroepen aanmaken, zoals een retargeting doelgroep. Ook kan je mensen uitsluiten.
8. In de rechterbalk zie je bij Doelgroepsbepaling de geschatte grootte van je gekozen doelgroep. Pas op dat deze niet te groot is. Wees realistisch: Is het aantal erg groot? Dan heb je ook een groot budget nodig, probeer je doelgroep dus meer te specificeren.
9. Bij Plaatsingen selecteer je op welke platformen en waar jij je advertenties wilt tonen. Stel hier je wensen in.
10. Vervolgens ga je naar de laatste laag: De advertentie. Geef je advertentie een naam.
11. Kies bij Advertentie-instellingen of je een enkele afbeelding, video of carrousel wilt. Vervolgens kan je per platform nog je media aanpassen.
12. Voer je teksten in en druk op Publiceer. Nu staat je campagne live! Dit lijkt misschien vrij simpel, maar om echt effectieve campagnes te publiceren is het belangrijk dat je weet wat je doet en volgens een bepaalde strategie aan de slag gaat.
Meer leren over Facebook advertising
Wil jij je bedrijf laten groeien met behulp van Facebook-advertenties en leren hoe je doelgerichte campagnes opzet en optimaliseert? In onze hands-on training leer je alles wat je nodig hebt om zelf snel aan de slag te gaan met het maken van succesvolle Facebook-advertenties.