Ken je doelgroep

Tijdens een verkoopgesprek speel je in op de problemen en behoeften van de klant. Maar wat doe je als duizenden mensen jouw tekst lezen? Je kunt proberen iedereen aan te spreken en de tekst algemeen houden, maar dat maakt je tekst veel minder krachtig. Als je iedereen probeert aan te spreken, spreek je juist niemand aan. Daarom is het belangrijk om een hele duidelijke doelgroep te kiezen voor je commerciële tekst. Als jij richting een specifieke doelgroep schrijft zal deze doelgroep zich herkennen in jouw verhaal. Het is alsof jij het tegen hen persoonlijk hebt; net als in een echt verkoopgesprek!

ryoji-iwata-697773-unsplash

Maak een persona

Een mooie manier om jouw doelgroep helder te krijgen is het creëren van een persona. Een persona is een beschrijving van één fictief persoon, die jouw ideale klant vertegenwoordigt. Die persoon houd je in gedachten tijdens het schrijven. Hiermee voer je dus als het ware jouw verkoopgesprek.

Wanneer je gaat bedenken wie jouw ideale klant is kun je deze vragen stellen:

  • Wat voor mensen zou ik graag als klant willen?
  • Wat voor mensen hebben interesse in mijn dienst/product?

Een persona kun je zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Probeer deze algemene informatie er in elk geval in op te nemen:

  • Foto (een stockfoto bijvoorbeeld)
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Woonsituatie
  • Beroep
  • Hobby’s
  • Veelgebruikte apparaten
  • Veelgebruikte social media kanalen

En beantwoord deze meer diepgaande vragen over jouw ideale klant:

  • Wat voor interesses heeft jouw ideale klant?
  • Wat vindt jouw ideale klant belangrijk?
  • Wat voor angsten heeft jouw ideale klant?
  • Tegen welke problemen loopt jouw ideale klant aan?

Zet alles uiteindelijk netjes in een document, zodat je de persona er steeds weer even bij kunt pakken.

persona

Spreek je lezer direct aan

Dan is het nu tijd om te gaan schrijven. Zodra we daarmee beginnen gaan we vaak in een vreemd standje. Ineens gaan we over op veel formeler taalgebruik en beginnen we te praten over ‘men’ en ‘veel organisaties’. En dat terwijl je over het algemeen niet zo met je klanten praat in het echte leven. Waarom in je teksten dan wel? Spreek je lezers in je commerciële tekst zoveel mogelijk direct aan. Gebruik dus lekker veel je, jij, jullie en jouw (of u, maar alleen als je dat in het echte leven ook doet). Iemand die zich aangesproken voelt gaat namelijk veel sneller over tot actie.

De juiste volgorde van je commerciële tekst

Een verkoopgesprek in het echte leven verloopt vaak ongeveer zo:

  1. Introductie
  2. Achterhalen probleem
  3. Achterhalen behoefte (ideale situatie)
  4. Aanbod
  5. Deal sluiten

Bij een commerciële tekst kun je het eigenlijk precies hetzelfde aanpakken. Het enige verschil is dat jij het probleem en de behoefte niet ter plekke kunt achterhalen. Gelukkig heb jij je voorwerk gedaan. Je weet namelijk al welke problemen en behoeften er spelen bij jouw doelgroep. In je tekst ga je deze problemen en behoeften alleen nog even benadrukken, zodat je lezer denkt: hé, dit gaat over mij! Vervolgens kom je met je aanbod. Hoe lost jouw dienst of product het probleem van de lezer op en hoe helpt het de lezer bij het creëren van zijn/haar ideale situatie? Vervolgens “sluit je de deal” door middel van een call to action.

Wil jij alles leren over commercieel schrijven en het overtuigen van jouw lezer? Meld je dan aan voor onze training.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events