1. Kies een goed onderwerp

Het is vaak handig als je eerst nadenkt over het onderwerp van het artikel. Waar ben jij een echte expert in? Kun je misschien inspelen op de actualiteit? Of heb je ergens een afwijkende mening over? Belangrijk is dat er nog niet te vaak over het onderwerp geschreven is. Is er al wel vaak over geschreven, kies dan een bijzondere invalshoek. De grote platformen (waar je het liefste op wilt komen) zijn over het algemeen vies van uitgekauwde onderwerpen.

2. Zoek een passend platform

Als het onderwerp duidelijk is kun je gaan kijken welk platform hier het beste bij past. Misschien lees je zelf regelmatig blogs over jouw vakgebied en ken je al wat platformen. Anders kun je natuurlijk altijd even Googlen. Heb je een mooi platform gevonden, waar jouw onderwerp op aansluit? Check dan de volgende zaken:

  • Hoeveel bezoekers krijgt het platform per maand? Het moet natuurlijk wel de moeite waard zijn! Soms kun je deze informatie terugvinden op de website en anders kun je de redactie mailen.
  • Wil je de gastblog ook gebruiken om een backlink te verzamelen? Dan kun je in een SEO-tool checken wat de SEO-waarde van het platform is.
  • Oh, check trouwens ook of ze wel openstaan voor gastblogs. Sommige platformen plaatsen alleen artikelen van hun eigen redactie. Soms kun je dit op de website vinden en anders kun je het navragen bij de redactie.
  • Eventueel kun je voor je begint met schrijven jouw idee alvast pitchen, zodat je direct weet of ze geïnteresseerd zijn in het onderwerp.
  • Een gastblog schrijf je vaak in eerste instantie om je expertstatus te vergroten. Een bijkomend voordeel is dat er soms een link naar jouw website geplaatst kan worden in het artikel of bij de auteursinformatie. Zeker als je artikel op een populair platform geplaatst wordt kan dat heel waardevol zijn voor SEO. Als dit voor jou belangrijk is, dan kun je dit van te voren checken met de redactie.

3. Schrijf een uniek artikel van hoge kwaliteit

Nu gaat het echte werk beginnen. Je gaat schrijven! Houd rekening met het volgende:

Check de stijl en de eisen van het platform
Kijk eens naar de artikelen die het platform eerder geplaatst heeft. Bekijk vooral de stijl van schrijven en de insteek van de artikelen. Zijn de artikelen heel zakelijk en formeel of juist fris en humoristisch? Zijn de artikelen vooral inspirerend of juist heel praktisch? Soms heeft een platform ook bepaalde eisen voor gastartikelen. Hier zul je allemaal rekening mee moeten houden om de plaatsingskans te vergroten. Past het totaal niet bij je? Kies dan voor een platform dat beter bij jouw schrijfstijl aansluit.

image-2018-09-06-at-11-18-52-pm

Voorbeeld spelregels Frankwatching.nl

Schrijf foutloos
Besteed veel aandacht aan het artikel en laat hem goed nakijken als Nederlands niet je sterkste punt is. Eventueel kun je hem zelfs door iemand anders laten schrijven. Ik schrijf bijvoorbeeld regelmatig artikelen voor mensen, die hun kennis eerst met mij delen in de vorm van een interview.

Zorg voor waarde en ben niet te commercieel
Zorg ervoor dat de inhoud van het artikel waardevol is voor de lezers van het platform. Een valkuil van veel mensen is dat ze veel te commercieel zijn in hun artikelen. Serieuze platforms zitten niet op verkapte reclame te wachten en artikelen waarin je jezelf in het zonnetje zet worden vaak niet geplaatst. Je kunt het wel over jezelf of je bedrijf hebben, maar dan moet het echt waarde toevoegen aan het artikel. Denk aan een interessante case waarvan anderen kunnen leren.

Maak hem uniek
Grote platformen hechten veel waarde aan unieke content. Het is dus belangrijk dat het artikel eerder nergens anders is verschenen. Achteraf kun je het artikel soms in overleg met de redactie alsnog op je eigen website plaatsen. Dan vragen ze vaak om een verwijzing naar het orginele artikel.

4. Stuur het artikel in

Is je artikel af? Dan kun je hem gaan insturen. Omdat het artikel uniek moet zijn kun je hem maar naar 1 platform tegelijk versturen. Pas als je een afwijzing hebt ontvangen kun je een ander platform gaan proberen. Hoe je het artikel in kunt sturen verschilt per platform. Soms kan dat via een formulier op de website, soms kun je hem direct naar de redactie mailen.

5. Maak een sterk auteursprofiel

Op veel platformen wordt er een auteursprofiel aan je artikel toegevoegd. Hier kun je een klein stukje over jezelf vertellen. Hier mag je wél reclame maken voor jezelf. Vertel dus vooral wat je goed kunt en voeg een call to action toe (voeg me toe op LinkedIn, bekijk de website, neem contact op, etc.). Zorg ervoor dat mensen snel meer over je kunnen vinden. Deel bijvoorbeeld je social kanalen, website, telefoonnummer en e-mailadres.

6. Laat regelmatig van je horen

Eén artikel op een groot platform is natuurlijk super. Nog beter is het als je regelmatig gastblogs schrijft. Als je vaak als expert voorbij komt blijft dat veel beter hangen dan als mensen je maar één keer zien. Zie het dus niet als iets eenmaligs, maar als iets om structureel mee aan de slag te gaan.

Meer leren over dit onderwerp? Meld je aan voor de training Contentmarketing!

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events