In een meetplan beschrijf jij je doelstellingen, je KPI’s en de manier waarop je die gaat doormeten. In dit artikel vertellen we welke stappen je hiervoor moet zetten.

maxresdefault

Bron: Google

1. Wat wil je bereiken?

De eerste stap: bedenk je eens wat jij met je bedrijf wilt bereiken. Kijk hierbij niet alleen naar je website, maar naar het totaalplaatje. Waarom bestaat jouw bedrijf? Met de verzamelde data ga jij straks beslissingen nemen die bijdragen aan dit hoofddoel.

Voor een webshop in tuinartikelen zou het hoofddoel bijvoorbeeld kunnen zijn:
“Mensen de mogelijkheid geven om een heerlijke tuin te creëren waarin ze kunnen relaxen en genieten van het buitenleven.”

Je kunt trouwens meer dan één doel hebben, schrijf die allemaal op. Zorg er wel voor dat je niet te specifiek wordt.

2. Hoe ga je dat bereiken?

Vervolgens ga je beschrijven hoe jij dit doel d.m.v. je website probeert te bereiken. Dat doe je door middel van strategieën en tactieken. De strategieën hebben vooral te maken met het ‘wat’ en de tactieken meer met het ‘hoe’.

Laten we weer even teruggaan naar onze webshop in tuinartikelen. Dit zouden een aantal strategieën en tactieken kunnen zijn voor deze webshop:

Strategie: tuinartikelen verkopen

  1. Tactiek: tuinartikelen verkopen op de webshop
  2. Tactiek: ervoor zorgen dat mensen de fysieke winkels kunnen vinden

Strategie: mensen tips geven over tuinieren

  1. Tactiek: artikelen delen over tuinieren
  2. Tactiek: video’s delen over tuinieren

3. Wanneer is je doel behaald?

Oké, we weten nu wat je hoofddoel is en hoe jij die probeert te behalen d.m.v. je website. Maar hoe bepaal je nu of dit doel ook daadwerkelijk behaald wordt? Daarvoor ga je Key Performance Indicators (KPI’s) opstellen. Dit zijn concrete indicatoren waaraan jij kunt zien hoe jouw website presteert. Het is goed om hierbij te kijken naar de fases van jouw customer journey. Bij elke fase (awareness, consideration, purchase, delivery, loyalty) horen andere indicatoren.

We gaan weer even naar ons voorbeeld. Een aantal van de meetbare indicatoren die we zouden kunnen vaststellen zijn:

  • Het aantal bezoekers
  • Het aantal pageviews voor blogartikelen
  • Het aantal social shares van blogartikelen
  • De gemiddelde tijd gespendeerd op de blogartikelen
  • Het aantal bekeken video’s
  • De gemiddelde tijd dat mensen een video bekijken
  • Het aantal orders
  • Het conversiepercentage
  • De gemiddelde orderwaarde
  • Het aantal keer dat de storefinder is gebruikt
  • Het aantal keer dat iemand heeft doorgeklikt op een resultaat in de storefinder

Probeer je KPI’s zo specifiek mogelijk te maken. Als 1000 mensen je video hebben bekeken, maar gemiddeld kijken die mensen slechts 10% van je video, dan heb jij jouw doel waarschijnlijk niet behaald. Hetzelfde geldt voor het aantal bezoekers. Als je in een maand tijd 100.000 bezoekers krijgt, maar daarvan koopt bijna niemand een product, dan heb je alsnog weinig reden tot juichen. Dit getal wordt pas interessant als je het combineert met andere getallen zoals het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde.

Vervolgens ga je targets vaststellen, concrete cijfers dus, die je over bijvoorbeeld een half jaar bereikt wilt hebben. Het is slim om een 0-meting te doen voordat je deze targets gaat bepalen. Waar sta je nu?

4. Naar welke segmenten ga je kijken?

Om nog beter inzicht te krijgen in de prestaties van je website en je marketingactiviteiten is het goed om segmenten aan te wijzen. Welke groepen bezoekers zouden andere resultaten kunnen laten zien?

In het geval van de webshop zouden we deze segmenten kunnen vaststellen:

  • Nieuwe/terugkerende bezoekers
  • Ingelogde/niet ingelogde bezoekers
  • Demografie (leeftijd, geslacht)
  • Apparaat (mobiel, tablet, desktop)
  • Geografie (plaats)
  • Marketingkanaal (social media, organisch, Adwords, e-mail, enz.)
  • Type product

5. Implementeren

Nu is het zaak dat je jouw KPI’s ook kunt gaan doormeten. Daarvoor moeten tools geïmplementeerd worden, zoals Google Analytics en Google Tag Manager. Hoe je dit gaat aanpakken beschrijf je in een implementatieplan. Zorg ervoor dat de belangrijkste cijfers gemakkelijk en overzichtelijk gerapporteerd kunnen worden.

6. Finetunen

Het meetplan is geen statisch document, want gedurende de tijd verandert er vaak van alles. Jouw doelen, je processen en de techniek van je website bijvoorbeeld. Om op die veranderingen in te spelen moet het meetplan continu worden aangevuld en geüpdatet.

Wil jij een meetplan op gaan stellen?

Download ons Meetplan-template


Wil je alles weten over Google Analytics? Neem dan eens een kijkje bij onze Google Analytics-trainingen.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events