Verwijder/wijzig geen belangrijke content

Google bepaalt of jouw pagina relevant is voor een bepaalde zoekopdracht door naar je content te kijken. Verdwijnt er content van een belangrijke landingspagina of vervalt de pagina op de nieuwe website volledig? Dan kan dat grote gevolgen hebben voor je rankings. Ik zie het regelmatig gebeuren dat tekst bij een redesign plaats moet maken voor beeld, zonder dat er hierbij wordt nagedacht over SEO. Wil jij jouw rankings behouden? Start dan met een SEO-/content audit. Doe dit het liefst al voor je aan het nieuwe design begint.

Kijk tijdens die audit naar het volgende:

  • Pagina’s met een hoge ranking
    Bekijk in een SEO-tool, zoals Moz of SEMrush welke pagina’s op dit moment hoog ranken in de zoekmachines.
  • Belangrijke landingspagina’s
    Kijk in Google Analytics op welke pagina’s mensen vaak landen vanuit de zoekmachines.

Dit zijn de pagina’s waarmee je zeer zorgvuldig moet omgaan als je de content wilt aanpassen. Het wijzigen van de lengte en/of inhoud van de tekst kan ervoor zorgen dat de rankings van de pagina dalen. Ook de plaats van de pagina in je websitestructuur kan impact hebben op de rankings.

Zorg voor een goed redirectschema

Dit is, als het gaat om SEO, misschien wel het allerbelangrijkste bij de migratie naar een nieuwe website. Verandert het domein van je website? Of wijzigt de URL-structuur? Dan is het essentieel dat je een goed redirectschema opstelt. Hiervoor zijn 2 redenen:

  • SEO-waarde gaat verloren
    Een website bouwt SEO-waarde op door middel van externe links (backlinks) en interne links. Deze waarde vormt een belangrijke factor voor je rankings. Zowel je domein als je individuele pagina’s bouwen deze SEO-waarde op. Die waarde wordt opgeslagen op de URL. Wijzigt de URL van een pagina? Dan gaat de SEO-waarde verloren. TENZIJ je een 301-redirect aanmaakt naar de nieuwe URL. Een groot deel van de SEO-waarde wordt in dat geval doorgestuurd naar de nieuwe URL.
  • Bezoekers belanden op kapotte links
    Wijzigen je URL’s? Dan blijven er vaak nog verwijzingen bestaan naar je oude URL’s. Een andere website kan naar je oude URL verwijzen, iemand kan je oude URL in zijn favorieten/bladwijzers hebben opgeslagen of op je nieuwe website kan nog een interne link naar een oude URL opgenomen zijn. Stuur je deze URL’s niet door naar een nieuwe URL dan belanden mensen op een kapotte URL (een 404-error). Dat is én vervelend voor je bezoekers én niet goed voor je rankings.

Het is dus belangrijk om je oude URL’s door middel van een 301-redirect door te sturen naar je nieuwe URL’s. Dat pak je zo aan:

  1. Achterhaal welke pagina’s veel bezocht werden door middel van Google Analytics. Kijk daarbij naar het laatste jaar. Voor websites met veel bezoekers pak ik meestal de pagina’s met meer dan 100 bezoekers, voor kleinere website de pagina’s met meer dan 10 bezoekers. Schat dit voor jouw situatie in.
  2. Verzamel de pagina’s met een hoge SEO-waarde en de pagina’s met veel interne en externe links.
  3. Combineer deze URL’s met elkaar in een Excelbestand en ontdubbel ze.
  4. Plaats de bijbehorende nieuwe URL in de tweede kolom. Kies hiervoor de meest relevante nieuwe pagina. Verwijs dus niet zomaar alles naar de homepage. Komt een pagina niet terug op de nieuwe website? Dan kun je hem bijvoorbeeld naar een bovenliggende pagina sturen. Vaak bedenk ik mezelf waar ik als gebruiker het liefst terecht zou willen komen. Stel ik ga vanuit mijn favorieten naar de URL van een specifiek paar sneakers, maar deze pagina bestaat niet meer. Dan zou ik graag op een overzichtspagina met sneakers terecht komen om een ander mooi paar uit te zoeken.
  5. Voeg de redirects toe aan de nieuwe website, bijvoorbeeld door middel van een .htaccess file of een plugin. Wijzigt je domein? Voeg de redirects dan toe op je oude domein en laat dit domein nog een tijd bestaan. Het kan soms wel een jaar duren voordat Google alles heeft opgepikt. De voortgang hiervan kun je zien in Google Search Console.

Tip 1: het maken van een redirectschema is vaak de taak van een marketeer. Bespreek het redirecten van de URL’s ook eens met je developers. Vaak kunnen zij pagina’s geautomatiseerd aan elkaar matchen, waardoor je veel minder handmatig hoeft te doen.

Tip 2: het is vrijwel niet te voorkomen dat je toch belangrijke pagina’s vergeet te redirecten. Houd daarom na de migratie je 404’s goed in de gaten. Meet in Google Analytics of iemand op een 404 belandt en laat hierover automatisch een dagelijks of wekelijks rapport versturen via e-mail. Deze URL’s kun je vervolgens alsnog redirecten.

Neem je meta data mee

Ook iets wat ik veel zie. Op de oude website was alle meta data netjes ingevuld, maar op de nieuwe website is alles leeg. Zonde! Over het algemeen kan de meta data gewoon worden overgezet naar de nieuwe website. Het kan natuurlijk ook een mooi moment zijn om je meta data nog eens kritisch te bekijken.

Laat je site niet op no-index no-follow staan

Staat de nieuwe website live? Dan is dit het eerste dat je zou moeten checken. Vaak wordt een website in de developmentfase op no-index no-follow gezet, om te voorkomen dat mensen via de zoekmachines op een website terecht komen die nog niet af is. Heel slim natuurlijk. Iets minder slim is het als je deze na livegang vergeet weg te halen. Zo kan het zomaar gebeuren dat je website helemaal niet meer wordt opgenomen in de zoekresultaten.

Na livegang: test, test, test

Maak een checklist die je na livegang van de nieuwe website kunt nalopen. Zo weet je zeker dat je niks vergeet. Test uitvoerig of alles goed gaat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Kan de website goed geïndexeerd worden?
  • Zijn de redirects succesvol geïmplementeerd?
  • Hoe is de snelheid van de website?
  • Zijn er 404’s?
  • Wordt alles nog goed doorgemeten in Google Analytics?
  • Staan de meta-tags goed?
  • Werkt het SSL-certificaat?
  • Is de website via één URL bereikbaar? Vaak heeft een website 4 versies: http, https, www, non-www. Deze moeten allemaal naar 1 variant geredirect worden.

Conclusie? Denk niet te licht over je websitemigratie. Voorkom dat je jouw rankings en daarmee een hoop omzet verliest. Bereid je goed voor en test achteraf of alles goed gaat. Zo zorg je ervoor dat die nieuwe website een reden tot feestvieren wordt, in plaats van tot huilen.

Meer leren over SEO zodat je deze fouten zeker nooit gaat maken? Volg dan eens één van onze SEO-trainingen.

 

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events