Zoekwoorden bepalen voor je SEO-tekst

Allereerst is het belangrijk om te bepalen voor welke zoekwoorden jij je tekst gaat optimaliseren. Om dat te doen kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Door middel van tools kun je achterhalen hoeveel mensen maandelijks een bepaalde zoekopdracht invoeren. Ook kun je opzoeken hoeveel concurrentie er is op die zoekwoorden. Zo kun je op zoek naar het gat in de markt: woorden met een hoog zoekvolume en een lage concurrentie.

Tools die je hiervoor bijvoorbeeld kunt inzetten zijn:

  • Google AdWords Keyword Planner (gratis, maar alleen specifieke aantallen als je advertenties hebt draaien)
  • Moz (betaald)
  • SEMrush (betaald)

Let op: AdWords Keyword Planner geeft ook concurrentie aan, maar dit is de concurrentie binnen AdWords. Dit kan dus verschillen van de concurrentie binnen de niet-betaalde zoekresultaten. Om de concurrentie te achterhalen kun je daarom beter SEO-tools als Moz of SEMrush gebruiken.

Aanvullend kun je in Google Search Console kijken op welke zoekwoorden je op dit moment al vertoond wordt. Wellicht liggen daar nog mooie kansen voor verbetering.

adwords keyword planner

Zoekvolumes in Google AdWords

Let bij het uitkiezen van de zoekwoorden ook op de relevantie. Het liefst is het zoekwoord zo specifiek mogelijk. Stel jij schrijft een tekst over leren hondenriemen. Dan kun je jouw tekst optimaliseren op het woord 'hond' of het woord 'riem', maar het is beter om voor zoekwoorden als 'leren hondenriem' en 'hondenriem leer' te gaan. Kies je zoekwoorden die te algemeen zijn, dan loop je vaak tegen 1 van deze problemen aan:

  • Er zit veel concurrentie op het zoekwoord, waardoor het heel moeilijk is om er hoog op te scoren.
  • Er is een grote kans dat de mensen die jou via dit zoekwoord vinden, niet precies op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.

Goede koppen voor SEO

Als jij een artikel opent en wilt weten waar het precies over gaat, wat doe je dan? Juist: je bekijkt de titel en de rest van de koppen. Die zeggen vaak veel over waar een tekst over gaat. Dat weet Google ook. Daarom hecht Google bij het bepalen van het onderwerp van de tekst meer waarde aan de koppen, dan aan de rest van de tekst. Koppen zijn dus heel belangrijk als jij je tekst gaat optimaliseren voor de zoekmachines. De titel is het meest belangrijk. Probeer daar altijd een zoekwoord in te verwerken. Zorg ervoor dat de overige koppen ook iets zeggen over het onderwerp van de tekst. Je kunt daar af en toe een variant van het zoekwoord in terug laten komen, maar je hoeft niet steeds hetzelfde exacte zoekwoord in je koppen te gebruiken. Liever niet zelfs, want dat komt onnatuurlijk over.

Andere belangrijke plekken

Er zijn meer plekken in je SEO-tekst die Google als meer belangrijk ziet. Je inleiding bijvoorbeeld. Ook dat is een plek waar je over het algemeen het onderwerp van je tekst aankondigt. Gebruik het liefst ook daar een variant van je belangrijkste zoekwoord. Vervolgens kun je jouw zoekwoorden nog een aantal keer in de rest van je tekst laten terugkomen. Hoe vaak je dat kunt doen zonder dat het irritant wordt is o.a. afhankelijk van de lengte van je tekst. Probeer hier een goede balans in te vinden.

Een leesbare SEO-tekst schrijven

Als iemand op jouw pagina is geland vanuit de zoekmachine heb jij je doel natuurlijk nog niet bereikt. Je wilt die bezoeker op je website krijgen om hem vervolgens een bepaalde actie te laten ondernemen. Denk aan het lezen van artikelen, het opnemen van contact of het bestellen van een product. Als jij jouw pagina alleen hebt ingericht voor de zoekmachines ga jij dit doel waarschijnlijk niet bereiken. Zorg er dus voor dat de tekst goed leesbaar is en waardevol voor de bezoeker.

Bovendien beloont Google pagina’s die voor een goede gebruikerservaring zorgen met hogere rankings. Bedenk je altijd: Google wil zijn eigen gebruikers graag de beste ervaring bieden. Google is voor de zoekresultaten daarom constant op zoek naar de perfecte combinatie tussen relevantie en gebruiksvriendelijkheid.

Hummingbird, RankBrain en semantic search

De afgelopen jaren is er op het gebied van zoekmachineoptimalisatie veel veranderd. Jaren geleden werkte het geweldig als je een exact zoekwoord met een bepaalde frequentie in je tekst liet terugkomen. Toen bepaalde Google zijn rankings namelijk nog door zoekopdrachten te matchen aan exacte zoekwoorden die in een tekst gebruikt werden. Op veel websites werden meerdere pagina’s aangemaakt over hetzelfde onderwerp, die een andere variant van het zoekwoord centraal stelden. Er werd dus bijvoorbeeld een pagina aangemaakt voor ‘hondenriem leer’ en een nieuwe pagina voor ‘leren hondenriem’.

Inmiddels is Google stuk slimmer geworden. Door updates als Hummingbird en projecten als Knowledge Graph en RankBrain heeft het algoritme van Google geleerd over verbanden en context. En nog steeds wordt het algoritme van Google steeds slimmer, er zit namelijk een zelflerend systeem achter. Het begrijpt steeds beter wat je met een zoekopdracht bedoelt, wat je achterliggende vraag is. Dit wordt ook wel semantic search genoemd. Google weet bijvoorbeeld wat ik wil weten als ik zoek op 'de minister president van nederland':

semantic search

Resultaat zoekopdracht 'De minister president van Nederland'

Doordat Google de verbanden tussen zoekwoorden beter snapt kun je op een veel natuurlijkere manier schrijven. Nog steeds zijn zoekwoorden belangrijk (Google moet immers wel weten waar de tekst over gaat), maar je kunt gerust afwisselen met verschillende varianten van het zoekwoord. Het aanmaken van meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp is zelfs niet zo slim, je hebt namelijk kans dat dit soort pagina’s met elkaar gaan concurreren. Het is beter om gewoon één onwijs goede pagina te maken over een onderwerp, die zo waardevol mogelijk is voor de bezoeker.

De lengte van je tekst

Een vraag die veel gesteld wordt: hoe lang moet een SEO-tekst zijn? Eigenlijk is hier geen perfect antwoord op te geven. De tekst moet vooral waardevol zijn voor de lezer. Heb je een hele lange tekst geschreven, maar staat er vooral nutteloze informatie in? Dan zullen mensen je pagina sneller verlaten en minder snel naar je pagina linken. Dat is juist weer negatief voor je rankings. Wel zie je dat lange teksten het vaak goed doen in de zoekresultaten. Waarom?

  • Je kunt veel waardevolle informatie kwijt in een lange tekst, waardoor deze teksten vaak meer backlinks ontvangen. Dat verhoogt de autoriteit van de pagina, waardoor hij hoger zal scoren.
  • Je kunt zoekwoorden in een lange tekst op een natuurlijke manier verwerken. Zo laat je de relevantie van de tekst zien aan Google, zonder dat dit de gebruikerservaring te veel beïnvloedt. Dat heeft een positief effect op je rankings!

Wil je nog meer leren over het schrijven van SEO-teksten en het in de praktijk oefenen? Meld je dan aan voor onze training 'SEO-proof schrijven voor het web'.

Op de hoogte blijven van aanbiedingen en vaknieuws?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Waarom Competence Factory?

Inspirerende, centraal gelegen locaties

Trainingslocaties van Competence Factory liggen altijd lekker centraal; in hartje Amsterdam en pal naast station Utrecht Centraal. De ruimtes stimuleren concentratie, creativiteit en samenwerking. We willen ook graag dat je je thuis voelt, en hebben ze daarom kleurrijk ingericht en mooi verlicht. In onze ruimtes vind je bovendien grote white walls voor brainstorms.

Trainingen voor ieder budget

We willen dat iederéén goede trainingen kan volgen. Niet alleen de marketeer bij een grote corporate met een flink opleidingsbudget, maar ook de freelance ontwerper, de zelfstandig adviseur, de ondernemer en de non-profit professional. Daarom hanteren we dynamische prijzen. Wanneer je slim (heel vroeg, of juist last minute) boekt, betaal je voor onze trainingen de laagste prijs in de markt.

Bekijk onze aanbiedingen

CF community

Wanneer je een training bijwoont, ben je automatisch lid van de CF community. We organiseren mooie evenementen voor onze leden, waaronder gratis inspiratiesessies en een jaarlijkse reis naar het Google hoofdkantoor. Ook krijgen CF communityleden 50% korting op de 'In a Day' events, waaronder Growth Hacking in a day en Design Thinking in a day.

Ga naar de events