Graphic design (ook wel visual design of grafische vormgeving) is overal. Of je nu een hotel boekt op booking.com, de routeborden op het vliegveld volgt of in een winkel verleid wordt door het Nike-logo: elke dag wordt je gedrag wel een paar keer gestuurd door het werk van een graphic designer. Wil je zelf als graphic designer aan de slag? We vertellen je er alles over.

Liever als whitepaper in pdf ontvangen? Dat kan! 

Whitepaper downloaden

 

Verschillende kanten

Vraag je eerst af wat je wilt ontwerpen. Je kunt namelijk allerlei kanten op. Denk aan:

 

Offline

Visual identities

Alle visuele elementen die de kern van een merk vormen, zoals een logo, het kleurenpalet, typografie en fotografie. De visual identity van een merk wordt bijvoorbeeld in brochures, websites en huisstijlen gebruikt.

 

Publicaties

Sommige graphic designers zijn gespecialiseerd in de lay-out van boeken, tijdschriften, kranten of jaarverslagen. Ze werken hiervoor samen met uitgevers en redacteuren. Lay-outs bestaan onder andere uit zorgvuldig geselecteerde typografie en beelden als foto’s, afbeeldingen en illustraties.

 

Verpakkingen

Verpakkingen zijn natuurlijk vooral bedoeld om producten te beschermen tijdens opslag, distributie en verkoop. Maar via verpakkingen kun je ook rechtstreeks met consumenten communiceren, en dat maakt ze een uiterst waardevolle marketingtool. Elke doos, fles of tas is een kans om het verhaal van een merk te vertellen.

 

Bewegwijzering ('environmental graphic design')

Uiteraard bedoeld om mensen te helpen zich te oriënteren: waar zijn ze, en waar moeten ze naartoe? Bewegwijzering is een multidisciplinair specialisme waarin grafisch, architectonisch, interieur-, landschaps- en industrieel ontwerp samenkomen. Graphic designers die bewegwijzering ontwerpen, moeten vertrouwd zijn met industrieel ontwerp en architecturale plannen kunnen lezen.

 

Marketing en reclame (ook online)

Reclamecampagnes, nieuwsbrieven, e-mailings, (social media) advertenties, banners en flyers: als graphic designer kun je je toeleggen op marketing- en reclame-uitingen die het besluitvormingsproces van een doelgroep moeten beïnvloeden.

 

Online

App- en webdesign

Apps en websites moeten een fijne gebruikservaring bieden, zodat klanten moeiteloos hun weg door alle schermen, velden en buttons kunnen vinden. Als graphic designer van apps en websites maak je deze schermen visueel aantrekkelijk zodra de prototypes zijn getest en goedgekeurd.

 

Motion graphics

Motion graphics zijn bewegende teksten of grafische elementen. Denk aan banners, interactieve presentaties en geanimeerde logo’s, maar ook aan de bewegende teksten in een trailer.

 

Waar wil je werken

Bedenk ook voor wat voor bedrijf je zou willen werken. Als je bij een grote organisatie aan de slag gaat, is het slim om je te specialiseren in een onderdeel van graphic design. Bij kleinere bedrijven word je sneller ingezet voor het hele plaatje. In dat geval wordt er meer van je gevraagd.

 

1.  Wat is graphic design en wat moet je kunnen?

Als graphic designer gebruik je visuele composities om boodschappen te communiceren. Je werkt met typografie, beeld, kleur en vorm om kijkers concrete informatie of juist een gevoel mee te geven. Welke richting je binnen graphic design ook kiest, je gaat altijd uit van hetzelfde basisprincipe: zorg ervoor dat de kijker begrijpt wat je bedoelt.

 

Waarom is graphic design belangrijk?

Een sterk graphic design kan heldere informatie verschaffen, denk aan de bewegwijzering op een vliegveld. Maar het kan ook minder ‘tastbare’ effecten teweegbrengen. Zo kan een goed grafisch ontwerp de identiteit van merken versterken en daarmee klanten aantrekken. Zelf ben je waarschijnlijk ook eerder geneigd om producten te kopen van een merk dat je mooi vindt, dan van merken waarvan de stijl je niet aanspreekt. Graphic design creëert dus op verschillende manieren waarde: als informatieverstrekker en als onderdeel van een marketing- en brandingstrategie.

Graphic design is de visuele communicatie van je merk

 

Meer dan creatief doen

Als graphic designer gebruik je visuele elementen om een gevoel of boodschap over te brengen. Daarvoor heb je aardig wat creativiteit nodig: je moet steeds weer met nieuwe ideeën en oplossingen kunnen komen. Vaak kom je er al experimenterend achter wat werkt, en wat niet.

Maar met alleen een creatieve geest ben je er niet. Je moet ook de juiste basiskennis hebben: welk effect kunnen vorm, kleur, beeld en typografie hebben op een kijker, en hoe gebruik je die eigenschappen om je boodschap over te brengen? Een goede graphic designer kan per opdracht de juiste visuele bouwstenen selecteren en die samensmeden tot een succesvol geheel.

En dan heb je ook nog de tools die je onder de knie moet hebben, zoals softwareprogramma’s en ‘analoge’ technieken – bijvoorbeeld vaardigheden om je designs overtuigend aan je opdrachtgever te presenteren. Plus technische kennis, bijvoorbeeld van resoluties en kleursystemen. Kortom, graphic design is veel meer dan creatief doen met beelden, kleuren en vormen. Er zit kennis, denkwerk en techniek achter.

 

De eigenschappen van een graphic designer

  • Creatief en nieuwsgierig
  • Je houdt ervan om te observeren en onderzoeken Je kunt outside of the box denken
  • Je hebt sterke communicatieve vaardigheden
  • Je bent een doorzetter

 

De 10 stappen van een graphic design-proces

Normaal gesproken doorloop je 10 stappen als je een graphic design creëert:

1. Briefing
2. Research
3. Brainstormen
4. Concept ontwikkelen 5. Moodboard 6.Schetsen en designen
7. Presenteren
8. Feedback ophalen en verwerken 9.Finale presentatie
10. Eindontwerp aanleveren

 

1: Briefing

De eerste stap in je ontwerpproces is altijd je opdracht. Zonder een heldere wens en duidelijk doel kun je niet aan de slag. Neem je briefing nauwkeurig door en spiegel hem nog even aan je opdrachtgever, om te checken of je alles echt goed begrepen hebt. Daarmee voorkom je misverstanden verderop in het proces.

 

2: Research

Heb je de opdracht door- en aangenomen, dan ga je aan de slag. Eerst verzamel je informatie: over de organisatie waarvoor je het design gaat maken, maar ook over hun concurrenten en doelgroep. Dit onderzoek is bepalend voor hoe je design er uiteindelijk uit komt te zien.

 

3: Brainstormen

Na je research ga je brainstormen. In deze fase bepaal je hoe je de opdracht gaat aanpakken en hoe je design eruit moet zien. Brainstormen kun je het beste met meerdere mensen doen. Want hoe meer zielen, hoe meer ideeën. En je houdt elkaar scherp.

 

4: Concept ontwikkelen

Klaar met brainstormen? Dan werk je je ideeën uit in één of meer concepten. Natuurlijk zorg je ervoor dat alles wat je ontwerpt, anders is dan wat je nu al in de markt ziet.

 

5: Moodboard

Vervolgens maak je een moodboard, waarmee je de look en feel van je project bepaalt. Je moodboard is eigenlijk het DNA van je ontwerp, maar ook een inspiratiebron voor iedereen die aan je project meewerkt. Op je moodboard maak je keuzes voor kleuren, vormen, beelden en typografie. Zo creëer je eenheid en houvast voor de verdere ontwikkeling van je graphic design.

 

6: Schetsen en designen

En dan: aan het werk! Nu ga je daadwerkelijk ontwerpen. Met digitale programma’s, verf en penseel – wat je wilt. Door veel te experimenteren vind je de beste manier om ideeën tot een geslaagd ontwerp te transformeren.

 

7: Presenteren

Misschien wel het spannendste deel van het ontwerpproces: de eerste presentatie van je ontwerp aan je opdrachtgever. Je laat zien wat je gemaakt hebt en legt uit waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt. Door je opdrachtgever mee te nemen in je designproces, begrijpt die beter hoe je tot je design bent gekomen.

 

8: Feedback ophalen en verwerken

Na de presentatie krijg je ongetwijfeld feedback van je opdrachtgever. Soms betekent dit dat je het ontwerp nog moet aanpassen.

 

9: Finale presentatie

Heb je de feedback verwerkt? Dan presenteer je je ontwerp opnieuw. Pas wanneer jullie allemaal tevreden zijn, ga je door naar de laatste stap.

 

10: Eindontwerp aanleveren

Tijd om alles klaar te maken voor aanlevering! Elk project heeft z’n eigen aanleverspecificaties. Die worden bepaald door waar het design gebruikt gaat worden: on- of offline? Laat je van tevoren goed informeren over hoe je je ontwerp moet aanleveren, zodat je dit in één keer goed kunt doen.

 

2. Graphic designer worden? Dit zijn je basisskills

Welke skills je precies nodig hebt, hangt af van de specialisatie die je kiest. Maar als je over de volgende vaardigheden beschikt, ben je goed op weg!

 

Basiskennis en creativiteit

Welke kant je als graphic designer ook opgaat, je moet de basisprincipes van vormgeving kennen en beheersen. Zorg er verder voor dat je altijd je creativiteit stimuleert. Laat je inspireren, leer te kijken en probeer ‘outside of the box’ te denken.

 

Beeldredactie

Als graphic designer heb je veel met beeld te maken: foto’s, illustraties, iconen. Belangrijk dus dat je weet hoe je die on- en offline inzet om een verhaal te vertellen of ondersteunen. Een krachtig beeld blijft hangen en versterkt de boodschap van een tekst.

 

Grafische kennis (DTP)

Kennis van DTP (desktoppublishing) heb je nodig wanneer je veel drukwerk ontwerpt. Als je de basisprincipes van de print-grafische sector onder de knie te hebt, kun je weloverwogen keuzes maken en ga je goed voorbereid naar de drukker.

 

Digitale tools

Afhankelijk van je specialisatie, is het handig om een of meer van deze (digitale) tools te beheersen:

 

ADOBE PHOTOSHOP

Waarschijnlijk ken je al wat Adobe-programma’s: voor elke vorm van graphic design is software beschikbaar. Adobe Photoshop gebruik je om foto’s en ander beeldmateriaal professioneel te verbeteren en bewerken. Van even snel de belichting aanpassen tot compleet nieuwe ervaringen maken met lagen, filters en maskers.

 

ADOBE ILLUSTRATOR

Adobe Illustrator is het programma van Adobe waarmee je vectorillustraties maakt. Dat is een afbeelding die je zo groot of klein kunt maken als je zelf wilt, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat. Handig voor het maken van een logo, pictogrammen, typografie en andere illustraties die op diverse uitingen gebruikt worden.

 

ADOBE INDESIGN

Adobe InDesign is speciaal ontwikkeld voor paginaontwerp en wordt door veel professionals in print én digital publishing gebruikt. Van poster en boeken tot interactieve pdf’s en e- zines: wat je ook wilt publiceren, InDesign is er de tool voor.

 

ADOBE XD

Ga je websites en apps designen? Dan is Adobe XD perfect voor het ontwerp van de wireframes. Die kun je makkelijk omzetten naar een echt graphic (visual) design. Uiteindelijk heb je dan een klikbaar prototype van je website of app.

 

SKETCH EN INVISION

Twee toonaangevende ontwerpprogramma’s voor UX- en visual design. In Sketch ontwerp je je eigen app of website, waarbij je extra aandacht besteedt aan gebruiks- vriendelijkheid: hoe zorg je dat bezoekers makkelijk hun weg vinden? Met InVision zet je je designs om in een interactief klikmodel dat je eenvoudig met anderen kunt delen.

 

AFFINITY PHOTO

Affinity Photo is het beeldbewerkingsprogramma van Serif, een Britse software-ontwikkelaar. Het is op de markt gebracht als alternatief voor Adobe Photoshop, waarvoor je sinds 2012 een abonnement moet afsluiten. Voor Affinity Photo hoef je maar één keer te betalen, en dan ook nog een bescheiden bedrag. De functionaliteiten zijn bijna hetzelfde, dus je hoeft niet bang te zijn voor een minder professioneel resultaat. Alleen het gebruik is net even anders – kwestie van wennen dus!

 

3. Wil je je verder specialiseren?

Beheers je de basisskills en wil je je verder ontwikkelen? Dan kun je je verdiepen in skills die je helpen bij het designproces.

 

Creativiteit en innovatie

Creativiteit gaat over het zien, bedenken en maken van iets nieuws: of dat nou een grafisch ontwerp is of de oplossing voor een probleem. Het heeft te maken met originaliteit, maar ook met inventiviteit en daadkracht. Een idee alleen is niets; je moet er wat van maken. Zorg er dus voor dat je een mindset ontwikkelt die je creativiteit omzet in kracht, daar zijn verschillende technieken voor die je kunt leren.

Creativiteit is zien wat iedereen ziet, maar doen wat niemand doet

 

Creative concepting

Een succesvol concept vertelt in één klap waar je voor staat en waarom je ertoe doet in deze wereld. Op een heldere, pakkende manier. Als je met graphic design aan de slag gaat, maak je elke keer weer een nieuw concept. Creative concepting zorgt voor een kloppend en sterk merkverhaal met hoge economische waarde, waarin inventiviteit en strategie samenkomen. Daardoor stijg je uit boven de massa en maak je van je idee een briljant en relevant concept.

 

Design Thinking

Design Thinking is een innovatiemethode waarmee je op een creatieve manier problemen oplost en innovatieve oplossingen ontwikkelt. Klanten of eindgebruikers staan hierbij centraal: het is de bedoeling dat je iets bedenkt wat hun probleem of behoefte écht oplost. Voor een graphic designer kan het helpen om Design Thinking-skills te hebben: het is een methode om snel tot een sterk concept te komen.

Interaction design

Interaction design gaat over de wisselwerking tussen gebruikers en digitale producten, zoals software, apps en websites. Interaction design heeft raakvlakken met vormgeving, maar gaat vooral over gedrag. Eigenlijk ligt het vakgebied tussen UX- en interface design (UI design) in. Kennis van interaction design kan je in je designproces helpen om gewenst gedrag uit te lokken bij je doelgroep.

 

4. Samenvatting

Dus jij wilt je specialiseren in graphic design. Waar begin je?

 

Begin bij jezelf

Stel jezelf eerst de vraag welke onderdelen van graphic design je het meest aanspreken. Wil je je specialiseren, of word je allrounder? Ga je aan de slag met het designen van websites en andere online platformen, of vooral met marketinguitingen en huisstijlen? Je kunt je ook alvast afvragen bij wat voor bedrijf je zou willen werken. Is dat een grote organisatie, dan kun je je beter specialiseren. Heb je een kleiner bedrijf op het oog? Dan is het handig om van alles wat te weten.

 

Kennis opdoen

Wanneer je weet welke kant je op wilt, is het belangrijk om de juiste skills aan te leren. Zo wil je je keuzes goed kunnen onderbouwen en pitchen bij je werk- of opdrachtgever. Daarvoor is het belangrijk dat je je echt in het vak verdiept. Je kunt zelf aan de slag door online informatie op te zoeken, maar er zijn ook veel goede trainingen en opleidingen die je op weg kunnen helpen. Ook is het belangrijk om goed uit de voeten te kunnen met passende tools.

 

Leren door te doen

Maar het belangrijkste is: ga aan de slag! Heb je genoeg basiskennis? Start dan bijvoorbeeld met kleine projectjes voor vrienden of familie. Zo bouw je een portfolio op en leer je door te doen.

 

Over Competence Factory

Competence Factory is een opleidingsinstituut in Utrecht. Al dertig jaar bereiden we professionals voor op hun future jobs. In 1990 waren we de eerste met internettrainingen en nieuwe media-opleidingen. Anno 2021 zijn we nog steeds trendsetter met opleidingen in design thinking, online marketing, webdesign en UX. Hiermee werkt Competence Factory aan de skills die er morgen van professionals worden gevraagd.

Bekijk alle graphic design trainingen en opleidingen op de website of neem contact met ons op voor gratis opleidingsadvies.

 

Download de brochure

En maak een nieuwe stap in je loopbaan. We sturen de brochure naar je e-mailadres!

Bedankt!

Je ontvangt een definitieve bevestiging van je aanvraag per mail.

Blijf op de hoogte van nieuwe trainingen en events

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten