Alles wat je wilt weten over Google Performance Max
Voel jij je helemaal thuis in het adverteren op zoekmachines als Google, Bing en Yahoo? Ben je tegelijkertijd geïnteresseerd in de ontwikkelingen rondom machine learning en artificial intelligence? Ontdek dan alle ins en outs van Google Performance Max en ga hiermee aan de slag! Wat is Performance Max? Google pMax vormt dé ultieme combinatie tussen adverteren en machine learning.
Wat is Performance Max?
Heb je al eens gehoord van Performance Max of denk je nu ‘wat is Performance Max eigenlijk’? Geen probleem! Wij zullen je tot in detail uitleggen wat Performance Max is en wat je er mee kan. Performance Max is een campagne vorm binnen Google Ads die je kan gebruiken voor jouw online advertenties. Het grootste verschil met andere campagnes in Google Ads is dat Performance Max automatisch optimaliseert aan de hand van de informatie die jij verstrekt over bijvoorbeeld targeting en levering. Op basis van deze input past de campagne vervolgens verschillende AI-technologieën toe voor budget optimalisatie, doelgroepen, advertentiemateriaal en biedstrategieën. Zo helpt Performance Max jou als adverteerder om het resultaat op verschillende kanalen, zoals Search of YouTube, te vergroten. Een win-win scenario dus, want zo haal jij meer uit jouw campagnes.
De voordelen van een Performance Max campagne
Hoewel al duidelijk is geworden dat Performance Max campagnes door AI worden geoptimaliseerd en aan de hand van waardevolle data meer resultaat realiseren, delen wij alsnog graag de voordelen van Performance Max campagnes met je! Enkele voorbeelden van wat het jou als adverteerder biedt:
Maximaal bereik en zichtbaarheid
Doordat Performance Max (pMax) campagnes gebruikmaken van het complete Google-netwerk, zoals het zoek-, display- en discover-netwerk, zijn jouw advertenties zichtbaar op meerdere platforms en kanalen. Het gevolg? Je advertentie bereikt veel meer mensen en krijgt daardoor een maximale zichtbaarheid.
Automatische optimalisatie
Zoals we al eerder hebben besproken, maakt een pMax campagne gebruik van machine learning en AI-technologieën. Deze technologieën zorgen ervoor dat het algoritme automatisch biedingen optimaliseert en jouw advertenties aan de juiste doelgroep worden getoond. Zo profiteer jij van geavanceerde targeting en efficiënte optimalisaties.
Dynamisch advertentiemateriaal
Performance Max campagnes ondersteunen verschillende advertentie-indelingen, zoals tekstadvertenties, zoekadvertenties, beeldadvertenties en videoadvertenties. Dit maakt het voor jou mogelijk om relevante advertenties in verschillende indelingen op te zetten en daarmee af te stemmen op de beschikbare advertentieruimtes en de behoeften van jouw doelgroep.
Praktische tips voor pMax opzetten
Dat Performance Max zeer waardevol is hoeven wij je niet meer uit te leggen, maar we helpen je graag verder, zodat jij aan de slag kan met het opzetten van jouw eerste pMax campagne! Juist omdat Google met behulp van machine learning jouw advertenties automatisch optimaliseert, is pMax opzetten best gemakkelijk. Hoe? Dat doe je aan de hand van deze 4 tips:
Tip 1: Zorg dat jouw datafeed zo volledig mogelijk gevuld is
AI heeft zoveel mogelijk data nodig om te kunnen optimaliseren en daarmee de beste resultaten te behalen. Lever daarom zoveel mogelijk input in de vorm van teksten, afbeeldingen, video’s en andere data aan. Op die manier vul je de tank, zodat het Google-algoritme warm kan draaien.
Tip 2: Maak relevante doelgroepen aan
Verzamel van tevoren zo veel mogelijk doelgroepen om te targeten. Op basis van verschillende targetingopties kan je verschillende doelgroepen tegelijkertijd targeten, waardoor Google kan optimaliseren voor de best converterende doelgroep.
Tip 3: Houd de basis clean
De basis is alles! Je kan jouw pMax campagnes nog zo goed opzetten en instellen, maar als de basis er niet is of niet werkt, dan levert dat uiteindelijk helemaal niets op. Zorg er daarom voor dat jouw teksten écht overtuigen en dat landingspagina’s aansluiten op dat waarop jij adverteert.
Tip 4: Monitor en optimaliseer
Hoewel je wellicht zou denken dat je relaxt achterover kan gaan leunen nu Google al het werk voor je doet, is dat niet de bedoeling. Met Performance Max geef je de controle volledig uit handen aan het algoritme. Dit heeft zo zijn voordelen, maar tegelijkertijd wil je zelf prestaties blijven analyseren om problemen en kansen te identificeren en daarop actie te ondernemen.
Ga aan de slag met Google Performance Max
Goed, wij hebben je voldoende bijgepraat over pMax! Kan jij daardoor écht niet meer wachten en wil je gewoon aan de slag met Performance Max campagnes? Dan is het goed om jouw kennis nog verder uit te breiden, voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat. Hoewel wij veel kennis met je gedeeld hebben, is enige expertise in Google Ads wel vereist. In de training Google Ads expert leer je budgetten en biedstrategieën te optimaliseren en weet je na afloop hoe je zoekwoorden en jouw advertenties aanscherpt voor betere resultaten. Word Google Ads expert op het gebied van pMax!