Agile en scrum voor marketing en communicatie: hoe werkt het?
De termen ‘agile’ en ‘scrum’ komen uit Lean, een managementfilosofie. Binnen deze filosofie draait alles om het versoepelen van bedrijfsprocessen en daar horen processen binnen marketing en communicatie ook bij. Wil jij weten hoe je met agile en scrum campagnes kunt optimaliseren? Ontdek hoe het werkt.
In het kort: wat is agile?
Agile verwijst naar ‘agile werken’. Dit houdt in dat een team telkens op een slimme manier en met een flexibele insteek op veranderende omstandigheden inspeelt.
Wat is scrum?
Scrum is een concrete manier van werken binnen agile. Een team dat ‘scrum werkt’, noem je een scrumteam. Dit team werkt telkens in sprints (korte cycli) aan een (deel)product.
Wat kan een (deel)product zijn?
Een product kan een marketingcampagne zijn. Een deelproduct kan bijvoorbeeld een video voor een campagne zijn.
Hoe werken sprints?
Elke sprint duurt ongeveer één tot vier weken. Na elke sprint presenteert het scrumteam het (deel)product aan een klant of stakeholder voor feedback. Hierna start het team een nieuwe sprint om het (deel)product te verbeteren. Dit verbeterproces gaat door tot de eindsprint. Het (deel)product moet dan aan alle kwaliteitseisen voldoen.
Hoe verbeteren agile en scrum de activiteiten binnen MarCom?
Tot zover de algemene uitleg over agile en scrum. Nu is het tijd om in de praktijk te duiken. Welke voordelen biedt een agile manier van werken voor marketing en communicatie?
Duidelijke koers, focus en prioritering
Binnen een scrumteam zijn de taken scherp afgebakend. Ieder teamlid weet daarom steeds wat diegene moet doen in elke sprint. Door in kleine stappen te werken, blijft de focus op de prioriteiten behouden. Kort gezegd: de teamleden richten zich alleen op hun belangrijkste taken om een product, zoals een campagne, van de best mogelijke kwaliteit te leveren.
Scherpere communicatie
Binnen scrum overlegt het team dagelijks in een stand-up van maximaal vijftien minuten. Iedereen blijft zo op de hoogte over elkaars werkzaamheden, de tussentijdse resultaten, de prioriteiten én de uitdagingen. Het hele werkproces moet ook zo zijn ingericht dat er vrijwel geen ruimte is voor (onnodige) discussies. Die kosten namelijk veel tijd en zijn dus niet efficiënt.
Betere productkwaliteit
Een marketingproject kan soms complex zijn. Daarom bestaat een scrumteam uit teamleden met elk een eigen expertise. Deze expertises zijn vooraf geselecteerd en moeten elkaar perfect aanvullen. Alleen zo kan er een eindproduct van hoge kwaliteit ontstaan. Binnen Lean noemt men dit zelfs: een product met waarde leveren voor de klant. Waarde leveren is precies waar het om draait als je agile en scrum werkt.
Betere bijsturing door een datagedreven aanpak
Een scrumteam werkt altijd datagedreven. Zo meet je voortdurend de voortgang en het succes van een (lopende) campagne aan de hand van cijfers en KPI’s. Daarnaast gebruik je deze gegevens om acties tijdig bij te sturen. Binnen het marketingveld is dit zelfs heel belangrijk.
Zo moeten marketeers vaak snel reageren op veranderingen. Denk aan veranderingen in trends, klantgedrag en marktwerking. Door data doorlopend te bestuderen en regelmatig tussentijdse feedback te verzamelen in sprints, kun je vrij snel aanpassingen doorvoeren. Dit is een flexibele manier van werken en dus op-en-top agile.
Snellere oplevering
Werken in sprints houdt in dat je sneller ideeën, (deel)producten en dus ook volledige campagnes kunt realiseren. Zo test het ene teamlid eerst een banner of video voordat die wordt aangeleverd voor de campagne. Tegelijkertijd werkt een ander teamlid aan een ander (deel)product, zoals een commerciële tekst. Niemand hoeft dus op een ander te wachten. Het werkproces verloopt dan ook efficiënter en sneller.
Minder verspilling van tijd en middelen
Agile en scrum werken betekent ook dat je geen kostbare tijd kwijt bent aan acties die niets toevoegen. Acties in sprints worden immers nauwkeurig bepaald en ingepland. Tegelijkertijd voorkom je dat je in (productie)middelen moet investeren die eigenlijk niet nodig zijn. Dit alles kan jou op termijn aardige besparingen opleveren.
Agile en scrum: focus op continue verbetering
Binnen Lean staat continue verbetering centraal. Alle acties binnen de sprints draaien dan ook om doorlopende verbetering van kwaliteit. Richt je samen op de data, leg elke dag de prioriteiten vast en voer verbeteringen direct door in alle sprints. Op naar een geslaagde campagne.
Geïnspireerd? Leer meer over agile en scrum
Steeds meer professionals in marketing en communicatie denken aan een overstap naar een agile manier van werken. Wil jij ook weten hoe agile en scrum jouw werkproces versoepelen? Check dan de training Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie. De trainer, een gecertificeerd Scrum Master, toont je alle stappen en deelt de beste tips en tricks met je.