Futureproof met expert Jeroen
In de vijfde aflevering van De Future Proofcast gaan hosts Ruby en Eva in gesprek met Jeroen de Koning, online marketing expert en trainer bij Competence Factory. Daar duikt hij in de snel veranderende wereld van Google. Je kunt deze waardevolle aflevering nu beluisteren via Spotify of bekijken op YouTube. Ontdek in dit artikel de ins en outs van Google, op basis van Jeroen’s laatste inzichten.
De belangrijkste inzichten voor jouw online marketing aanpak:
1. Consent mode
De Google consent mode is een AI-toepassing voor websites die gebruik maken van de diensten van Google. Het heeft als doel data van websitebezoekers te verzamelen, terwijl je voldoet aan de Europese wetgeving. Zo mag jij data blijven verzamelen, zoals je hebt afgesproken met de cookie banner op je website. Zet dit in om retargeting uit te kunnen voeren en advertenties te kunnen optimaliseren.
2. Advertising engine
Google heeft een advertising engine die slim is geworden én slimmer blijft worden op basis van data. Het einddoel ervan is uiteindelijk conversie. Dit kan je bereiken door voldoende data te verzamelen en daarmee doelgroepen te maken in Google Analytics. Zo kan Google Ads leren, voorspellingen maken en met nieuwe ideeën komen om jou te helpen.
3. Geen zoekmachine, maar antwoordmachine
De zoekmachine zoals we die kennen ligt onder vuur door verschillende AI-tools, denk daarbij aan Google’s eigen Gemini. Daardoor worden advertenties via bijvoorbeeld Google Shopping misschien wel overbodig, omdat we geen zoekopdrachten meer invoeren, maar in plaats daarvan onze persoonlijke AI-assistent gaan raadplegen. Zo krijg je direct antwoord en suggesties om jou te helpen.
4. Blijf adverteren
Als je als kleine ondernemer of organisatie weinig data, klanten en touchpoints hebt, dan kun je wellicht niet optimaal Google Performance Max of andere slimme advertenties inzetten. Toch zijn er nog veel niches waar veel ruimte is voor kleine partijen, vooral in e-commerce. Dat zit ‘m vooral in de inrichting van je campagnes, want je hoeft niet de hele customer journey te bewerken. Blijf daarom adverteren en maak daarin keuzes.