Freelance copywriter worden? Ga aan de slag
met het schrijven van overtuigende teksten
Heb jij gevoel voor taal en weet je met jouw teksten impact te maken op lezers? Word freelance copywriter! Wat doet een copywriter? Als freelance copywriter heb je de vrijheid om jouw eigen klanten te kiezen en kan je tegelijkertijd aan de slag met dat waar jouw hart sneller van gaat kloppen, namelijk het schrijven van overtuigende teksten. Gebruik jouw creatieve vaardigheden en maak werk van jouw kwaliteiten.
Wat is copywriting?
Wat is copywriting precies en wat is het verschil met tekstschrijven? Copywriting is de kunst van het schrijven van overtuigende teksten voor commerciële doeleinden. Anders dan bij tekstschrijven schrijf je als copywriter met het doel om jouw lezers te overtuigen van een product of dienst. Het schrijven van een goede copy begint dus bij het leren kennen van jouw doelgroep. Weet je wie jouw doelgroep is en wat jouw doelgroep aantrekt? Dan kan je aan de hand van deze informatie gerichte copy schrijven voor verschillende on- en offline contexten. Zo schrijf je copy voor bijvoorbeeld websites, social media, nieuwsbrieven of andere marketinguitingen.
Wat doet een copywriter?
Nu we weten wat copywriting is, kan je waarschijnlijk invullen wat een copywriter doet. Als copywriter ben je namelijk verantwoordelijk voor het schrijven van creatieve en overtuigende copy. Dit kan verschillende vormen aannemen, zoals websitecontent, advertentieteksten en blogposts. Het is jouw taak om met een sterke copy de juiste boodschap over te brengen op de doelgroep. Je wilt jouw lezers informeren, inspireren en aansporen tot een gewenste actie. Het is dus cruciaal om je doelgroep écht te kennen! Als copywriter ben je daarom naast het schrijfwerk ook verantwoordelijk voor:
Onderzoek en analyse
Om je doelgroep te kunnen activeren en om impact te kunnen maken met jouw teksten, is het belangrijk om onderzoek te doen. Identificeer daarom jouw buyer persona door de doelgroep, markt en concurrentie te analyseren. Waar liggen de interesses? Met welke problemen kampt jouw lezer? De waardevolle inzichten uit jouw onderzoek helpen je overtuigende en gepersonaliseerde teksten te schrijven die perfect inhaken op de problemen en wensen van lezers!
Optimaliseren en testen
De tekst is geschreven, en dan? Waarschijnlijk ging je ervan uit dat je er niet meer naar hoeft te kijken. Maar niets is wat het lijkt! Een goede copywriter is namelijk altijd bezig met het optimaliseren van teksten. Hoewel jouw tekst staat, zullen er altijd verbeteringen zijn die doorgevoerd kunnen worden. Door te experimenteren en te testen met verschillende versies van jouw copy ontdek je welke elementen uit de teksten wel of juist niet aanslaan bij jouw lezers! Hieruit haal je weer nieuwe inzichten die je kan meenemen naar nieuwe copy. Zo blijven jouw teksten altijd effectief en blijf je jouw vaardigheden aanscherpen.
In 3 stappen freelance copywriter worden
Je weet nu wat copywriting precies inhoudt en wat jouw verantwoordelijkheden zijn. Hoogste tijd dus om daadwerkelijk aan de slag te gaan! Breng jezelf een stap dichterbij de functietitel ‘copywriter’ met de volgende 3 stappen:
Stap 1: Leer de basis van het vak
Om een succesvolle copywriter te worden, zijn jouw creatieve vaardigheden of talent niet voldoende. Om daadwerkelijk jouw lezers aan te kunnen sporen, zul je daarom kennis moeten hebben van de principes van het vak. Beheersing van effectieve schrijftechnieken en het leren schrijven met overtuiging zijn een must!
Stap 2: Kies een richting
Heb je de kwaliteiten en kennis van een copywriter? Dan wordt het tijd dat jij je gaat onderscheiden van de rest! Kies een specifieke branche waarin jij geïnteresseerd bent of focus je op een type tekst waarin jij uitblinkt. Richt je bijvoorbeeld op het schrijven van website content en overtuig websitebezoekers van een product of dienst. Door een richting te kiezen, vergroot je jouw expertise en kan je gerichter jouw ideale klant aantrekken.
Stap 3: Leer jouw markt kennen
Yes, je ideale klant is gedefinieerd. Nu kan je actief aan de slag met het werven van klanten om eindelijk aan de slag te gaan met jouw passie, namelijk copywriting! Leer jouw markt kennen door onderzoek te doen, bouw een portfolio op, ga netwerken, promoot jouw dienst en bouw klantrelaties op. Heb jij een klant overtuigd? Gefeliciteerd! Jouw eerste klant is een feit en je kan aan de slag met het schrijven van jouw pakkende copy.
Aan de slag als freelance copywriter
Beginnen je handen al te jeuken na het lezen van bovenstaande stappen? Leer dan alle ins en outs van het vak. In de training Persuasive Copywriting leer je teksten opstellen met behulp van het AIDA-model en leer je jouw doelgroep bepalen en daarop teksten aanpassen. Word copywriter en laat lezers jouw teksten volledig uitlezen!