Innovatief problemen oplossen met expert Maarten
In de derde aflevering van De Future Proofcast gaan hosts Ruby en Eva in gesprek met Maarten Jurriaanse, designer en trainer bij Competence Factory. Hij neemt ons mee in de wereld van design thinking. Design thinking is een lerende methode, maar ook een mindset. Door te vernieuwen vind je uit wat werkt voor jouw gebruiker. Je kunt deze prikkelende aflevering nu beluisteren via Spotify of bekijken op YouTube. In dit artikel geven wij, aan de hand van Maarten’s inzichten en ervaringen, de drie voorwaarden voor een succesvol design thinking proces prijs.
Diversiteit
Om een design thinking proces succesvol te maken, is diversiteit binnen het team van groot belang. Bij design thinking moet je namelijk divergeren en convergeren, oftewel perspectieven verzamelen en vervolgens beslissingen nemen. Volgens Maarten is het een valkuil om te willen dat iedereen hetzelfde denkt en iedereen het met elkaar eens is. Dat beperkt je denken en maakt je kwetsbaar, want daardoor kijkt er niemand kritisch mee.
Strategisch perspectief
Tijdens het design thinking proces is het belangrijk om een strategisch perspectief aan te houden. Om naar een innovatieve oplossing toe te werken, moet je nadenken over de toekomst. Stel daarom fundamentele vragen en sta open voor alternatieven, aldus Maarten. Design thinking draait om het verkennen van alle perspectieven, zowel die van je gebruiker als binnen de organisatie.
Ruimte en vrijheid
Zoals Maarten zo mooi zei: creativiteit ontstaat tussen de mensen. Zorg daarom voor ruimte om na te denken over de toekomst en fouten te maken. Geef bovendien de vrijheid in denken en dus voor verschillende perspectieven. Onthoud: Design thinking is niet alleen voor creatieve mensen.