Leer van expert Eddy’s ervaringen in optimalisatie
In de vierde aflevering van De Future Proofcast gaan hosts Ruby en Eva in gesprek met Eddy Boeve, conversiespecialist en trainer bij Competence Factory. Met praktische voorbeelden vertelt hij hoe je van bezoekers klanten maakt. Je kunt deze leerzame aflevering nu beluisteren via Spotify of bekijken op YouTube. In dit artikel delen wij Eddy’s direct toepasbare tips om jouw conversie te boosten.
Van bezoeker naar klant met deze conversieoptimalisatie tips:
1. Plaats de conversieknop boven de vouw.
De call to action button dient altijd boven de vouw van de webpagina te staan. Met andere woorden; zorg ervoor dat bezoekers niet eerst naar beneden hoeven te scrollen voordat ze kunnen converteren naar klanten. Waak ervoor dat je dit altijd checkt voor alle typen schermen.
2. Plaats twee knoppen boven de vouw.
Beter nog; pas de Hobson’s +1 regel toe op de webpagina. Door twee conversieknoppen toe te voegen, ‘’moet’’ een bezoeker kiezen. De knoppen kunnen zelfs dezelfde link bevatten. De primaire call to action button is een grote gekleurde knop en de andere is een doorschijnende gekleurde knop, oftewel ghost button.
3. Hoe groter het font, hoe meer conversie.
De font grootte op je website dient minimaal 16 pixels te zijn, aldus Google. Eddy lichtte toe dat volgens hun onderzoek een groter font meer conversie oplevert. Als Google het zegt…
4. Maak duidelijk hoe lang een video duurt en speel die niet direct af.
Vertel altijd hoe lang een video op je website duurt. Zo voorkom je dat er van uitgesteld kijken, afstel komt. Speel de video ook niet meteen af als mensen op de webpagina komen, want dat kan erg vervelend zijn wanneer het de bezoeker eigenlijk niet uitkomt.
5. Kies de Cialdini beïnvloedingsprincipes uit op basis van je branche.
De Cialdini beïnvloedingsprincipes klinken je vast bekend. Pas de principes toe die bij jouw branche passen. Overigens doen de principes ‘sociale bevestiging’ en ‘autoriteit’ het altijd goed op websites.
6. Maak het zo eenvoudig dat je er niet over na hoeft te denken.
Dingen moeten zo eenvoudig zijn voor websitebezoekers dat ze er niet over na hoeven te denken. Eddy tipt een basisboek voor gebruiksvriendelijkheid: Don’t Make Me Think van Steve Krug. Deze krijg je bij de trainingen Conversieoptimalisatie en Usability.
7. Iconen verbeteren de toegankelijkheid.
Om je website toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, kun je onder andere iconen toevoegen. Mensen die bijvoorbeeld geen kleuren kunnen zien, herkennen de iconen wel. Dat is pas gebruiksvriendelijk!