Duurzame ontwikkeling: Hoe jouw
organisatie het SDG-model integreert
Niemand kan nog meer om het begrip duurzaamheid heen. Overal ter wereld zien we inmiddels de effecten van ons gedrag op het klimaat, zoals extreme droogtes, aardbevingen en ander extreem weer. Achterblijven op duurzame ontwikkeling wordt daardoor steeds minder getolereerd door de samenleving. Mensen verwachten dat, naast het individu, ook bedrijven stappen ondernemen naar een gezond milieu. Maar hoe integreer je als organisatie het SDG-model succesvol en hoe communiceer je dit zonder ‘greenwashing’? Wij nemen je graag verder mee in jouw duurzame ontwikkeling.
De kern van duurzame ontwikkeling
Laten we beginnen bij het begin, want wat verstaan we überhaupt onder duurzame ontwikkeling? Duurzame ontwikkeling is een aanpak waarin we rekening proberen te houden met de behoeften van de huidige samenleving, zonder het voortbestaan en het milieu van toekomstige generaties in gevaar te brengen. Het draait dus eigenlijk om het vinden van een juiste balans tussen economie, milieu en sociale ontwikkeling. In de praktijk betekent het dat de integratie van de drie pijlers van duurzaamheid in evenwicht moet zijn. Wij horen je nu denken: Drie pijlers? Welke zijn dat? De drie pijlers van duurzaamheid zijn:
- People: Deze pijler verwijst naar de sociale rechtvaardigheid, de gelijke kansen en de levenskwaliteit van alle mensen, ongeacht achtergrond, sociale status of geslacht. Thema’s waar je waarschijnlijk wel op kan komen zijn armoede, gezondheid en welzijn en bijvoorbeeld onderwijs.
- Planet: Wellicht heb je al een vermoeden waar deze pijler naar verwijst; namelijk naar het beschermen en behouden van het milieu. Denk aan thema’s als klimaatverandering, biodiversiteit en duurzame consumptie en productie.
- Profit: Deze derde pijler staat voor de economie. Veel mensen staan stil bij de bovenste twee pijlers, maar vergeten dat duurzaamheid ook op de lange termijn economisch zeer zinvol kan zijn. Duurzaam ondernemen gaat daarbij niet zozeer over alleen het maken van winst, maar ook over het streven naar een positieve impact op de samenleving terwijl een gezonde, winstgevende bedrijfsvoering behouden blijft.
Duurzame ontwikkeling draait dus om het vinden van een balans tussen people, planet en profit. Een wereld waarin iedereen dezelfde kans krijgt, waarin evenwicht is tussen mens en natuur en waarin economische groei samengaat met sociale en milieuaspecten. Door het evenwicht tussen deze pijlers te ondersteunen, creëren we een wereld voor nu en de toekomst.
Een introductie tot het SDG-model in organisaties
Nu we de essentie van duurzaamheid weten, kunnen we kijken hoe jij als organisatie jouw steentje kan bijdragen in duurzame ontwikkeling. Ooit gehoord van de SDG’s, ook wel de Sustainable Development Goals? Dit is een lijst van 17 duurzaamheidsdoelen die zijn opgesteld door de Verenigde Naties om de grootste uitdagingen van nu aan te pakken. Dit heeft ook met het bedrijfsleven te maken. De doelen bieden namelijk een kader waarmee bedrijven hun impact op de drie pijlers kunnen evalueren en verbeteren. Het biedt dus als het ware handvatten voor organisaties om zich actief in te zetten voor duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Maar hoe integreer jij voor jouw organisatie het SDG-model dan?
(Rijksoverheid, 2023)
Uiteraard kan dit op meerdere manieren, maar dat ligt aan wat voor jouw organisatie werkt en haalbaar is. In principe kan het SDG-model inzicht bieden in de doelen waaraan jouw bedrijf kan werken. Kijk bijvoorbeeld welke doelen het meest relevant zijn en neem deze mee bij ontwikkelingen, initiatieven en meer. Zo kan je gericht beleid voeren om bepaalde actuele uitdagingen te verhelpen. Ook samenwerkingen of partnerschappen met andere organisaties kunnen een impact hebben. Door krachten te bundelen en kennis uit te wisselen, kunnen innovatieve oplossingen bedacht worden voor complexe problemen.
Wil jij het SDG-model écht succesvol integreren in jouw organisatie? Dan is het natuurlijk onwijs belangrijk om de voortgang van jouw duurzaamheidsdoelen bij te houden middels gerichte metingen en rapportages. Met gerichte indicatoren kan jij beoordelen of je daadwerkelijk bijdraagt aan de SDG’s. Daarnaast biedt dit ook transparantie naar interne en externe partijen, waardoor je het draagvlak voor jouw duurzame ontwikkeling vergroot. Wil jij een bijdrage leveren aan een betere wereld? Begin dan bij je eigen onderneming en integreer het SDG-model om bedrijfsvoering en -strategieën hierop aan te passen.
Jouw duurzaamheidsdoelen kenbaar maken
Yes! Jouw organisatie is druk bezig met haar duurzaamheidsdoelen en nu? Het liefst schreeuw je met trots van de daken dat je bezig bent met duurzame ontwikkeling, maar hoe uit je dit naar belanghebbenden zonder ‘greenwashing’? Laten we eerst maar eens stilstaan bij de term greenwashing. Greenwashing is wanneer een organisatie zich beter voordoet op het gebied van duurzaamheid dan ze werkelijk is. Deze stempel wil je dus te allen tijde voorkomen als organisatie. Zeker als je juist hard werkt aan een betere wereld. Maar hoe maak je jouw doelen en impact dan effectief kenbaar?
De combinatie van transparantie en goede communicatie is key. Door transparant te communiceren over jouw inzet creëer je vertrouwen en laat je jouw groene visie zonder overdrijving doorschemeren. Wees altijd eerlijk en oprecht. Heb je dus bepaalde doelen nog niet gerealiseerd of zijn er tegenslagen? Vertel dit dan ook in je verhaal. Onderbouw je duurzaamheidsinspanningen door concrete acties en resultaten te noemen. Op deze manier wordt voor iedereen zichtbaar wat je concreet hebt gedaan om bepaalde doelstellingen te realiseren. Uiteraard draagt ook het meten van resultaten hieraan bij. Cijfers liegen immers niet. Houd er dus rekening mee bij het duurzaam communiceren van jouw doelen, dat jouw verhaal transparant en onderbouwd is en dat jij je omgeving betrekt in het verhaal om ook hen te raken en motiveren.
Aan de slag met jouw duurzame ontwikkeling
Wil of ga jij nu actief aan de slag met een verbeterde impact op milieu, mens, natuur en economie? Wil jij het publiek overtuigen van jouw duurzame ontwikkeling zonder bestempeld te worden als ‘greenwashing’? Volg dan de training Duurzaam en Groen Communiceren waarin je écht alles ontdekt over hoe je op een duidelijke en eerlijke manier met je medewerkers en klanten over duurzaamheid praat. Versterk daarmee jouw positieve manier van communiceren met impact en vertel de wereld jouw duurzame verhaal!