Ik dacht aan Jos Burgers liggend aan
het zwembad in Italië
In een kennismaatschappij als die van Nederland is het niet gek dat er ongelooflijk veel trainers en sprekers zijn. Deze kennis- en inspiratiebronnen stellen ons in staat voortdurend innovatief en oplossingsgericht te zijn en het beste in onszelf naar boven te halen. Zelf mag ik vanuit mijn rol als programma-ontwikkelaar al 13 jaar indirect bijdragen aan deze kennis- en inspiratieboost. Daarin heb ik ontzettend veel trainers en sprekers voorbij zien komen. Als je spreekt met andere programma-samenstellers heeft ieder afzonderlijk altijd een top 3 van sprekers of trainers die je (al dan niet betaald) dolgraag nog eens wil zien. Voor mij staat Jos Burgers met stip op één. Ik zal je uitleggen waarom.
Jos Burgers
Jos Burgers is spreker en auteur op het gebied van klantgerichtheid en marketing. Hij laat mensen anders kijken naar hun werk, klanten en collega’s. Is dat dan zo bijzonder, hoor ik je denken? Het is niet alleen dat. Je hebt vast al genoeg trainers en sprekers meegemaakt waarbij het hard werken was om de overgedragen kennis op jouw eigen, interne harde schijf te branden. Nou, dat is bij Jos Burgers zijn presentaties alles behalve. Hij heeft de unieke gave om van complexe theorie zeer simplistische en begrijpelijke taal te maken. Met zelfspot, humor en een persoonlijke twist weet hij te prikkelen en inspireren. Met de meest simpele voorbeelden raakt hij de kern van klantgerichtheid en door de tips klein en behapbaar te houden, kan je direct aan de slag om ook jouw klanten te boeien en te binden.
Eén fan per dag
In de zomer van 2017 lag ik aan het zwembad in het dorpje San Gimignano (Toscane, Italië). In de brandende zon las ik het boek ‘Eén fan per dag’ van Jos Burgers. Het één na het andere voorbeeld kwam voorbij om de verwachtingen van klanten te overtreffen. Ik zag het al helemaal voor me om hier bij terugkomst op mijn werk mee aan de slag te gaan. Tot ik mij ineens bedacht: Waarom pas ik het één fan per dag-principe niet direct toe? Ik besloot in een lokaal winkeltje een Toscaanse ansichtkaart met bijbehorende postzegel te kopen en deze aan Jos Burgers te richten. Het moet iets geweest zijn in de trant van ‘Jos, je hebt mij enorm geïnspireerd met jouw boek en mij laten inzien dat ‘fans’ maken heel eenvoudig kan zijn.’ Op de website van Jos heb ik zijn adres opgezocht en de kaart verstuurd.
Twee jaar lang hoorde ik niks terug. Dat vond ik opvallend, zeker voor iemand die het als auteur en spreker heeft over het overtreffen van de verwachtingen en het creëren van loyale (toekomstige) klanten. Tot ik in 2019 bij een seminar van hem aanwezig was en besloot hem hiermee te confronteren. Jos wist nog heel goed dat hij een ansichtkaart had ontvangen, maar dat die zoekgeraakt was en daardoor ook mijn adres niet meer kon achterhalen. Uit schuldgevoel toverde hij direct twee boeken uit zijn tas om mij die ondertekend mee te geven. Wat Jos niet wist, is dat ik al zijn boeken al heb. Ik heb die uiteindelijk weer aan twee klanten cadeau gedaan in het kader van ‘verwachtingen overtreffen’. Zo was de cirkel toch weer rond. De opvolgende jaren heb ik Jos vaak op de agenda gezet van evenementen en leergangen om ook anderen in aanraking te laten komen met zijn gedachtegoed. Veelvuldig met zeer enthousiaste reacties.
Klant = KING
Met trots mag ik dan ook zeggen dat het weer gelukt is om Jos te strikken voor een inspiratieavond. Ben je benieuwd naar de verhalen van Jos? Kom dan naar de Inspiration Factory Klant = KING op 15 november!