inloggen/aanmelden

Futureproof met Letty de Nijs

In de nieuwste aflevering van De Future Proofcast gaan Ruby en Eva in gesprek met neuromarketing-expert Letty de Nijs. Als communicatiespecialist bij DeNijsDigital helpt zij organisaties om klanten beter en sneller te bereiken met behulp van neuromarketing. Meer weten? Luister de aflevering op Spotify of bekijk ‘m op YouTube. Hieronder zetten we de belangrijkste inzichten op een rij.

 

Neuromarketing in een notendop:

  1. Gedragsgedreven communicatie

Letty definieert neuromarketing als gedragsgedreven communicatie. ‘Met z’n allen zijn we continu bezig om anderen te verleiden en aan te zetten tot actie. Op elk contactmoment kun je het gedrag van mensen beïnvloeden.’ Deze benadering kun je op alle communicatievormen toepassen, van uitgekiende campagnes tot alledaagse gesprekken.

 

  1. Bert en Ernie in je hoofd

Volgens Letty werken er twee systemen in ons brein: ‘Ernie is je onderbuikgevoel, die op emotie en kleur afgaat. Bert is je nadenker, die cognitieve inspanning levert. Goede marketing zorgt dat Ernie direct begrijpt wat er gebeurt, zonder dat Bert hard moet nadenken.’ Dit verklaart waarom we vaak intuïtief beslissingen nemen en die pas achteraf rationaliseren.

 

  1. Maak ‘t makkelijk

‘Neuromarketing wordt vooral geassocieerd met motiveren en verleiden, maar kan ook heel waardevol zijn om processen makkelijker te maken,’ legt Letty uit. ‘Minder cognitieve belasting betekent dat mensen sneller beslissingen nemen en minder stress ervaren.’ 

 

  1. We zijn altijd beïnvloedbaar

Ook al ben je je bewust van neuromarketingtechnieken, je blijft er gevoelig voor. ‘Het raakt ons oerbrein. Zelfs als je weet dat je wordt beïnvloed, werkt het nog steeds. We zoeken allemaal naar bevestiging en zijn geprogrammeerd om energie te besparen.’ Letty geeft aan dat ze zelf ook vatbaar blijft voor technieken als schaarste, ondanks haar ervaring en expertise.

 

  1. Ethische grenzen

Hoewel neuromarketing krachtig is, vindt Letty dat er grenzen zijn aan het gebruik ervan. ‘In de politiek vind ik dat deze technieken strenger gereguleerd moeten worden. De impact op ons leven is daar veel groter dan bij het kopen van een product.’ Ze maakt een onderscheid tussen verleiden en manipuleren. Je spreekt volgens Letty van manipulatie als iemand wordt verleid tot iets wat-ie eigenlijk niet wil.

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.