Vaak zijn er binnen bedrijven honderden creatieve ideeën voor nieuwe projecten. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze ideeën ook echt werkelijkheid worden?
Vaak zijn er binnen bedrijven honderden creatieve ideeën voor nieuwe projecten. Maar hoe zorg je er nu voor dat deze ideeën ook echt werkelijkheid worden? Dat is iets waar veel bedrijven tegenaan hikken, en wij zelf ook. Wij hebben de knoop doorgehakt en besloten om één van onze ideeën écht uit te gaan werken. Ons doel: een magazine ontwerpen.
Onze uitdaging: Hoe zorgen wij ervoor dat er tijd en ruimte is om dit idee te verwerkelijken? Ik kan je vertellen, het is ons gelukt! Benieuwd hoe?
Op 5 maart zijn wij met een deel van ons team naar Valencia gevlogen. Binnen vijf dagen hebben wij het hele tijdschrift uitgedacht, van inhoud tot design tot specifieke content. Een geslaagde workation dus.
Wat is een workation?
Tijdens een workation ga je op reis naar een inspirerende bestemming, waar je jouw werk kunt doen terwijl je tegelijkertijd geniet van de lokale cultuur en bezienswaardigheden. Een workation kan zorgen voor meer productiviteit en creativiteit en wordt steeds populairder.
Waarom een workation en niet je standaard werkplek?
Wanneer je in de standaard routine zit, ben je eigenlijk altijd bezig met je dagelijkse werkzaamheden en is er geen tijd over voor losse projecten.
Tijdens een workation kan je je in een korte tijd met een aantal collega’s focussen op één project, zo heb je een gezamenlijk doel en zijn er geen andere afleidingen.
Projecten die normaal gesproken misschien wel maandenlang duren, kunnen op deze manier met een razend tempo worden uitgewerkt.
We stroomden in Valencia over in nieuwe ideeën en creativiteit. Door de nieuwe omgeving, andere cultuur en het mooie weer werden we uit onze ‘normale’ denkpatronen gehaald.
Hoe zag onze week er uit?
Het was voor ons een week vol inspiratie, creativiteit, productiviteit en vooral ook plezier!
De eerste dag stond in het teken van creatieve brainstormsessies. Het doel van dag 1 was om onze persona’s op te maken en om de hoofdonderwerpen van het tijdschrift te bedenken. Tussendoor hebben we op z’n Spaans uitgebreid geluncht, waar heerlijke tapas natuurlijk niet kon ontbreken.
Op dag twee hebben we samen bepaald hoe ons design er uit moet gaan zien. Met als uitkomst duidelijke moodboards, richtlijnen die we aan willen houden en een eerste ontwerp.
Dag drie was all about content. We hebben ons ondergedompeld in de verschillende onderwerpen en zijn begonnen met schrijven.
Onze laatste dag was vooral gericht op structuur aanbrengen en het uitdenken van de vervolgstappen. We hebben nu een mooie eerste opzet, maar hoe gaan we dit bij thuiskomst verder uitwerken? En vooral ook niet uit het oog verliezen.
Voor ons staat het vast, een workation is de perfecte oplossing om je productiviteit en creativiteit te verhogen.
Ben jij je eerste werkvakantie al aan het plannen?