De rol en betekenis van AI
Je kan de razendsnelle ontwikkelingen rondom artificial intelligence (AI) niet gemist hebben! Overal om je heen wordt AI inmiddels toegepast in het werkveld en dat brengt veranderingen met zich mee. Wat de rol is en welke betekenis AI daarmee heeft op werkend Nederland? Daar nemen we je graag in mee! Onderscheid jezelf en ontwikkel jouw vaardigheid met AI toepassingen, zodat jij hand in hand kan werken met AI.
Wat is artificial intelligence?
Hoewel je inmiddels overal de term artificial intelligence voorbij hebt zien komen, zul jij je wellicht toch nog afvragen: “Wat is artificial intelligence precies?”. Artificial intelligence is niets anders dan een verzamelnaam van machines die complexe taken uitvoeren die voorheen alleen uitgevoerd werden door menselijke intelligentie. De letterlijke vertaling betekent ‘kunstmatige intelligentie’. Dit wil zeggen dat machines kennis opdoen en daardoor de mogelijkheid hebben om menselijke vaardigheden te vertonen. Denk bijvoorbeeld aan vaardigheden als communicatie, lezen, herkenning en nog veel meer. Binnen AI wordt er onderscheid gemaakt in twee verschillende soorten, namelijk:
- Narrow AI: Een vorm van AI waarin het machine algoritme speciaal is ontworpen om één specifieke taak te kunnen vervullen. De kennis van de machine is gelimiteerd tot deze ene taak, maar overtreft daarin wel de menselijke intelligentie. Enkele voorbeelden hiervan zijn gezichtsherkenning en spraakdetectie in bijvoorbeeld apparaten als Siri en Alexa.
- General AI: Een vorm van AI waarin het machine algoritme begrijpt, leert en dit meeneemt in het uitvoeren van (meerdere) intellectuele, menselijke taken. In tegenstelling tot narrow AI past het algoritme de opgedane kennis en vaardigheden toe om meerdere taken uit te voeren en zich continu te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s.
De betekenis van AI in verschillende werkvelden
Zoals uit bovenstaande uitleg en voorbeelden duidelijk is geworden, zie je dat artificial intelligence een steeds grotere rol gaat spelen in ons dagelijks leven. Zo zijn er toepassingen die niet meer weg te denken zijn. Denk bijvoorbeeld aan de toepassingen op je mobiel, zoals gezichtsherkenning in jouw foto’s of de aanbevelingen die apps als Netflix en Spotify op basis van jouw gedrag voorstellen. Ook bedrijven zetten daarom AI steeds meer in en dat zorgt ervoor dat de betekenis AI heeft in verschillende werkvelden, verandert. Waar voorheen alleen door mensen taken werden uitgevoerd, blijkt nu dat machines ook hulp kunnen bieden. Voorbeelden hiervan zijn:
- Het analyseren van röntgenfoto’s en medische scans voor een nauwkeurige diagnose.
- Chatbots en virtuele assistenten om klantvragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden bij de klantenservice van bedrijven.
- Het omzetten van tekstuele ideeën tot realistische designs.
- Transportwagens die zijn voorzien van slimme sensoren die hulp bieden in het verkeer.
- Het inspireren en informeren over relevante informatie en het genereren van nieuwe ideeën middels prompting voor diverse werkzaamheden in het bedrijfsleven.
Kortom, de menselijke vaardigheden worden in diverse branches ondersteund of gecombineerd met AI toepassingen, waardoor diverse taken sneller, gemakkelijker, nauwkeuriger en/of beter kunnen worden uitgevoerd.
AI toepassingen: De voor- en nadelen van artificial intelligence
Hoewel artificial intelligence fantastisch klinkt, is er ook een keerzijde. AI toepassingen kunnen werkprocessen inderdaad versnellen en makkelijker maken, maar dit is zeker niet zonder risico’s. Er zijn namelijk ook mindere kanten van AI. Om je écht een goed beeld te geven, nemen we je daarom graag mee in zowel de voor- als nadelen:
De voordelen van AI
Waarschijnlijk zijn enkele voordelen jou al duidelijk geworden. Immers hebben we je al genoeg informatie gegeven over AI en de toepassing ervan in het werkveld. AI biedt niet alleen ondersteuning, maar zorgt er ook voor dat:
- Menselijke fouten worden verminderd: AI-systemen zijn namelijk geprogrammeerd om met precisie en consistentie diverse taken uit te voeren. In tegenstelling tot mensen zijn machines in staat om nauwkeurig te werk te gaan ondanks externe factoren, zoals vermoeidheid, afleiding en emoties.
- Er meer risico’s worden genomen: Mensen handelen nu eenmaal vanuit emotie. Zo worden beslissingen niet altijd rationeel genomen en durft men ook geen risico’s te nemen. Een machine daarentegen heeft geen emoties en neemt daardoor beslissingen op basis van objectieve gegevens en data. Dit zorgt ervoor dat AI in staat is om risico’s te nemen.
- Het altijd beschikbaar is: AI-systemen zijn 24/7 beschikbaar en zijn dus niet gebonden aan kantoortijden. Heb jij iets van AI nodig? Dan kan jij de machine gewoon zijn werk laten doen. De systemen hebben immers geen behoefte aan pauzes of slaap.
- Taken sneller opgepakt en opgelost worden: AI-systemen kunnen door hun intelligentie en programmering enorme hoeveelheden gegevens in korte tijd verwerken, oppakken en oplossen. Hierdoor is er minder tijd en inspanning nodig dan bij de inzet van menselijke vaardigheid.
De nadelen van AI
Ondanks dat AI kan bijdragen aan een verbeterde bedrijfsvoering, willen wij je ook graag bewust maken van de negatieve effecten en risico’s die een rol spelen bij AI. Enkele nadelen zijn:
- Gebrek aan menselijk inzicht: Zoals gezegd is AI zeer capabel in het verwerken van gegevens en data. Daarentegen missen de systemen door hun kunstmatige intelligentie het menselijk inzicht dat voortkomt uit context, ervaring en emoties. Hierdoor kunnen beperkingen ontstaan in complexe taken, zoals ethiek en creativiteit.
- Afhankelijk van data: Het werk en de output van AI is afhankelijk van de gegevens en data die worden aangeleverd. Als deze informatie incorrect of van lage kwaliteit is, dan zal dit leiden tot foutieve antwoorden, resultaten en beslissingen.
- Impact op de arbeidsmarkt: De razendsnelle AI ontwikkelingen en in machines heeft er inmiddels voor gezorgd dat taken die eerst alleen door mensen werden uitgevoerd, nu volledig kunnen worden geautomatiseerd. Hierdoor kunnen machines de werknemers op de werkvloer vervangen.
- Privacy en ethische kwesties: AI verzamelt enorme hoeveelheden informatie die kunnen leiden tot zorgen over privacy en gegevensbeveiliging. Bovendien kan AI door de gegevens, waarvan het afhankelijk is, onbedoeld vooroordelen hebben in de antwoorden, resultaten en oplossingen.
Wat ons betreft bieden de AI ontwikkelingen nieuwe, interessante perspectieven, maar het is goed om altijd bewust te blijven van de nadelen die een rol kunnen spelen in de output van het algoritme. Waarschijnlijk vormen de menselijke vaardigheid en kunstmatige intelligentie de gouden combinatie voor succesvolle resultaten!
Leer écht alles over AI ontwikkelingen en ga ermee aan de slag!
Oké, wij hebben je genoeg bijgepraat over artificial intelligence! Door de kracht van AI te combineren met jouw menselijke expertise en controle, kan jij optimaal profiteren van de voordelen van AI! Dus waar wacht je nog? Laat je bijscholen om AI toe te passen in jouw dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer! In de training AI & Data in a Day leer je alles over AI en de technologie achter de slimme applicaties. Of volg de training AI Prompting & ChatGPT, waarin we je leren hoe jij AI-tools succesvol inzet om je werk makkelijker te maken en meer resultaat te behalen. Word een pro in AI met onze AI-proof trainingen!