Landelijke campagne
Als marketeer maak je iedere dag content en bereik je met jouw campagnes grote groepen mensen. Vaak lekker veilig vanachter je computer. Je drukt op de knop en je direct mail of social post is de deur uit. Door deze dagelijkse routines vergeet je geregeld wat voor enorm bereik je hebt met de uitingen. Vergelijk het eens met het geven van een presentatie voor duizenden mensen. De kans is groot dat je veel meer tijd en aandacht besteedt aan je publieke optreden dan aan je e-mail of social post met hetzelfde bereik.
Datzelfde gevoel hadden wij ook toen we onze eerste landelijke campagne met bijbehorende TV commercial gingen maken. Als je zelf TV kijkt en je ziet een reclame voorbij komen, heb je geen idee hoeveel tijd daarin is gaan zitten. “Hoeveel werk kan dat nou zijn; een commercial van 30 seconden?” hebben wij geregeld in onze omgeving gehoord. Maanden aan werk zit in deze commercial. Brainstormen over de insteek (Spreekt deze storyline echt genoeg aan en welke alternatieven zijn er?), afstemming met een professionele video agency (Welke partij kan ons idee vertalen naar een professionele productie? Wat is een gangbaar tarief?) en het uitdenken van alle bijbehorende details.
Met 25 personen in een doorsnee rijtjeshuis
Alleen het casten van de juiste acteurs vraagt al uren, omdat je van ieder afzonderlijk de casting video’s moet beoordelen. Vervolgens bepalen wie het beste past bij de positionering van de organisatie. Na het vinden van de meest geschikte video agency (ThisisVDO), de acteurs en locatie voor de draaidag, zal ook het opnameproces je verbazen. In een doorsnee rijtjeshuis lopen zo’n 25 mensen van de productie en crew naast de acteurs. Van visagie, camera- en lichtspecialisten tot zelfs kinderbegeleiding voor onze kindacteurs. Diegene heeft gewoon een tas met spelletjes mee om het kind te vermaken tussen het op- en afbouwen van de verschillende scènes door.
GRP’s & GCF
Parallel aan het productieproces loopt ook de inkoop van de media. Je hebt je doelgroep in beeld, maar welke zenders passen bij het publiek? Wanneer heb je de meeste Gross Rating Points en Gemiddeld Contactfrequentie? Het is een specialistische wereld, waarbij je goed moet letten op welke informatie je wel en niet kan vertrouwen. Bijvoorbeeld waarom je ineens 25% extra bereik krijgt zonder een tegenprestatie. Het vergt scherpte om in deze wereld tot de beste deal te komen.
Smaken en feiten van elkaar scheiden
Dan komt het meest spannende. Met elkaar heb je een storyline bedacht, het is gefilmd en nu moet het nog ge-edit worden. In je hoofd weet je precies hoe het eruit moet komen te zien, maar komt dat ook echt tot uiting bij de oplevering van de eerste versie van de video. Bewust staat er ‘eerste versie’, want ook hier zitten behoorlijk wat feedbackrondes en versies tussen de eerste en laatste versie. Uit ervaring kunnen we nu zeggen dat het een wereld van verschil kan zijn als je een scène een kwart seconde later laat starten en eerder afbreekt, om dan nog maar te zwijgen over ‘smaak’. Trots laat je de verschillende versies aan anderen zien, vaak ook gecombineerd met de vraag om kritisch te kijken. Zo heeft iedereen een mening over de TV commercial. De één meer feitelijk, de ander meer gericht op smaak. Om de feedback te bundelen, de waardevolle zaken daaruit te filteren en het over te brengen naar de editors vergt accuratie. De beelden zijn al geschoten, dus het is vaak ook een uitdaging om de, vaak terechte, feedback nog toe te kunnen passen.
De definitieve versie
Vervolgens volgt het verlossende mailtje van de productie dat de definitieve versie er is. Echt een waanzinnig leuke video die helemaal voldoet aan de verwachtingen, maar om heel eerlijk te zijn… Zelf kunnen we de video niet meer zien en de begeleidende muziek niet meer horen. Zo vaak hebben we de video opnieuw afgespeeld om te finetunen. Maar het is gelukt, maanden werk voor 30 seconden! En ja, we zijn er trots op; onze eerste TV commercial. Vanaf 21 augustus is deze commercial te zien op landelijke TV.
Nb. Naast deze commercial op TV worden diverse andere media ingezet om de boodschap uit te dragen. Radio, online, social media, een insert in een magazine, advertenties in de krant en digitale schermen langs de snelweg zorgen voor herhaling.
Van onze back to school campagne naar back to work, op naar nog meer gave producties!