inloggen/aanmelden

In de nieuwste aflevering van De Future Proofcast gaan Ruby en Eva in gesprek met podcasting-expert Marsha Walraven. Als ervaren journalist, podcastmaker en mediatrainer deelt ze haar kennis over de perfecte podcast. Met meer dan 22 jaar ervaring in de journalistiek – van de NOS tot The Financial Times – weet ze precies hoe je een verhaal krachtig neerzet. Luister de aflevering op Spotify of bekijk ‘m op YouTube. Hieronder krijg je vast een samenvatting van de belangrijkste inzichten.

Podcasting – zó moet het:

  1. Must-haves: interactie en goede audio

‘Interactie tussen host en gast is onwijs belangrijk’, stelt Marsha. ‘Zonder ben je nergens. Maar onderschat de audiokwaliteit niet – als die echt slecht is, haken luisteraars af, ongeacht hoe boeiend het gesprek is. Je zit echt in iemands oor, dus dat hoorzintuig staat helemaal scherp.’

 

  1. Beter goed gejat dan slecht bedacht

Voor Marsha is het belangrijk om regelmatig zelf podcasts te beluisteren: ‘Ik luister er ongeveer twee per dag. Zo leer je wat er werkt en wat niet.’ Het is het best om veel verschillende formats, lengtes en stijlen te beluisteren: ‘Dat inspireert en brengt je op ideeën voor je eigen podcast.’

 

  1. Spanningsbogen en schuring

‘Gouden regel: elke acht minuten moet je een spannend moment hebben, anders haken mensen af’, vertelt Marsha. Ze moedigt aan om te durven ‘schuren’ tijdens interviews: ‘Gooi er eens wat controversieels in. Maak het niet alleen maar gezellig.’ Dit zorgt voor dynamiek en houdt je luisteraar geboeid.

 

  1. Vergeet de luisteraar niet

Een cruciale tip van Marsha: ‘Neem de luisteraar bij de hand, en zorg dat-ie erbij hoort.’ Chemie tussen hosts is leuk, maar als ze het alleen maar gezellig hebben met elkáár? Dan raak je je publiek kwijt. ‘Benoem wat je doet, vooral bij visuele elementen die de luisteraar niet kan zien. Zo is-ie er toch een beetje bij.’

 

  1. Video biedt kansen voor groei

‘Wil je met je podcast meer bereik, dan heb je ook video nodig,’ zegt Marsha. ‘Voor op TikTok en YouTube bijvoorbeeld – daar bereik je allerlei andere mensen mee.’ Ook wijst ze op de trend van live podcast-events: ‘Die zijn hot op dit moment. Podcasters worden BN’ers, en het publiek wil ze live zien. Daar kun je slim op inspelen.’

 

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.

Opgeslagen
Opgeslagen in favorieten

Bedankt!

Je bent nu ingeschreven op onze nieuwsbrief.