In de nieuwste aflevering van De Future Proofcast gaan Ruby en Eva in gesprek met positioneringsstrateeg Roos Verkerk. Als founder van Bureau Geroosterd helpt ze bedrijven om een sterk merk te bouwen van binnenuit – zowel voor klanten als medewerkers. Bij Competence Factory geeft ze trainingen over employer branding en helpt ze professionals om hun positionering naar een hoger niveau te tillen. Luister de aflevering op Spotify of bekijk ‘m op YouTube. Hieronder zetten we de belangrijkste inzichten op een rij.
Roos’ employer branding-tips:
-
Authenticiteit boven beloftes
‘Sterke merken bouw je van binnenuit’, stelt Roos. ‘Bedrijven zijn vaak timide over wat ze bijzonder maakt, of beloven juist gouden bergen. Terwijl een goed merk juist draait om het menselijke: hoe medewerkers gezien en gehoord worden.’ Ze benadrukt dat bedrijven moeten inzien wat hen onderscheidt en vooral dát authentiek moeten overbrengen.
-
Ken je bedrijfscultuur
Een van de grootste uitdagingen voor bedrijven is dat ze hun eigen cultuur niet goed kennen: ‘Bedrijven weten vaak niet wat hun cultuur is. En als je niet weet wie je zelf bent, snap je ook niet wie er wel of niet bij je past.’ Zo’n gebrek aan zelfinzicht maakt het lastig om de juiste kandidaten aan te trekken.
-
Employee experience van A tot Z
Roos benadrukt dat employer branding verder gaat dan alleen werving: ‘Je bent eigenlijk continu bezig je bedrijf goed neer te zetten, bijvoorbeeld door medewerkers ambassadeurs van je bedrijf te maken.’ Ook de offboarding is belangrijk: ‘Je wilt dat ex-collega’s op verjaardagen positief over je bedrijf praten, zelfs nadat ze weg zijn gegaan.’
-
AI verandert het wervingslandschap
‘Een grote valkuil waar hiring managers zich bewust van moeten zijn: kandidaten kunnen tegenwoordig heel makkelijk een profiel creëren met AI’, waarschuwt Roos. ‘Waar je vroeger lang bezig was met een brief schrijven, heb je die nu binnen een paar minuten op papier. Het wordt belangrijker om kandidaten snel face-to-face to spreken, om zo corporate catfishing te voorkomen.’
-
Open hiring als nieuwe trend
Een interessante ontwikkeling die Roos signaleert is open hiring: ‘Bedrijven zetten een vacature uit met een duidelijke functieomschrijving, en de eerste kandidaten die reageren worden direct aangenomen – zonder sollicitatiegesprek.’ Deze methode wordt vooral toegepast bij functies waar sollicitatievaardigheden minder relevant zijn, zoals in de schoonmaakbranche, maar breidt zich langzaam uit naar andere sectoren.