Online storytelling als methode
Storytelling is het vertellen van verhalen, maar dit zijn niet zomaar verhalen. Ze gaan namelijk over jouw product, dienst, missie, visie of kernwaarden. Of over jezelf als expert. Met je verhalen inspireer of schok je zelfs een publiek, afhankelijk van wat je te vertellen hebt. Wat vooral de kern is: Je gaat mensen overtuigen dat ze iets nodig hebben door in te spelen op hun emoties. Klinkt dit interessant? Mooi, want we weten je nog veel meer te vertellen over het nut van storytelling.
Wat is de kracht van storytelling?
De kracht van storytelling zit in de manier waarop je een lezer, kijker of luisteraar overtuigt. Som je droge cijfers of feiten over je product, dienst of bedrijf op? Weinig kans dat iemand daar geïnteresseerd in is. Beter is om je feiten en cijfers te verpakken in een meeslepend én realistisch verhaal dat emoties oproept bij mensen. Een verhaal dat door de opgewekte emoties juist goed onthouden wordt.
Storytelling als methode: Emoties verkopen
Emoties overtuigen mensen, of korter gezegd: Emoties verkopen. Breng eens een klant in beeld die met een bepaald probleem zit. Laat hem of haar als hoofdpersoon het hele verhaal ‘vertellen’. Mensen die met hetzelfde probleem zitten, kunnen zich dan goed in het personage inleven. Sterker nog, ze voelen dat zij deze persoon zijn. Herkenning is dus het sleutelwoord.
Maar er is nog een belangrijk tweede ingrediënt: Enthousiasme opwekken. Ziet jouw publiek duidelijk een oplossing in je verhaal? Worden ze enthousiast van deze oplossing en melden ze zich daar vrijwel meteen voor aan? Je storytellingstrategie is dan zeker geslaagd.
Overtuigen met storytelling: Hoe begin je?
Start eerst met een onderzoek naar je doelgroep. Wat zijn de verlangens en behoeften van je publiek? Met welke problemen kampen ze? Breng dit goed in kaart, zodat je in jouw verhaal geschikte mogelijkheden kunt creëren om contact met ze te leggen.
Onderzoek tegelijkertijd op welke kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Waar komen ze dagelijks om informatie op te zoeken?
Bepaal uiteindelijk de vorm waarin je jouw verhaal ‘giet’. Zorg dat deze vorm geschikt is voor elk kanaal. Schrijf je een artikel? Plaats je foto’s met korte pakkende teksten? Of maak je een video? Mix en match gerust, zolang de vorm maar bij het kanaal én je doelgroep past.
Vijf storytelling technieken
Storytelling is pure psychologie. Je gaat met je verhaal mensen overtuigen van een product, dienst of expertise en met dit doel speel je in op emoties. Maar welke storytelling technieken kun je toepassen om emoties (en dan vooral de gewenste emoties) te raken?
1. Bedenk een boeiend, maar gestructureerd plot
Creëer een probleem of conflict. Laat je hoofdpersoon eerst iets meemaken voordat de gouden oplossing zich aandient. Zo maak je het verhaal boeiend en misschien zelfs spannend voor je lezers of kijkers. Zorg er wel voor dat een verhaal altijd een logische opbouw heeft. Het moet een duidelijk begin, midden en einde hebben.
2. Breng je hoofdpersoon tot leven
Neem de tijd om goed na te denken over je hoofdpersonage, want het is je anker voor de verbinding met het publiek. Creëer vooral een hoofdrolspeler waarin mensen zich kunnen herkennen. Bijvoorbeeld een klant die een rioolprobleem heeft, jouw bedrijf belt en binnen 24 uur wordt geholpen. Laat mensen meeleven met deze hindernis.
3. Maak je verhaal visueel sterk
Zeg niet dat een bepaald product of een bepaalde visie ‘goed is’, maar laat zien waarom. Maak bijvoorbeeld een stappenplan in een video, waarin je de ervaring van de hoofdpersoon uitbeeldt. Schrijf je een artikel? Gebruik dan beeldende taal. Bijvoorbeeld: ‘In oma’s cottage staat een pot geurige koffie op tafel klaar’. Je wekt namelijk meteen een gevoel van gezelligheid op.
4. Speel in op angsten (maar overdrijf het niet)
Wat kan er gebeuren als iemand een bepaald product of een bepaalde dienst niet heeft? Laat het zien. Bijvoorbeeld: Je maakt een filmpje over een man met een mobiele telefoon. De telefoon valt in het water en is daardoor onbruikbaar geworden. De man raakt in paniek, want vrienden en familie bellen gaat nu niet meer. De dreiging die hij voelt? Sociale isolatie. De oplossing? Een unieke watervaste of sowieso onverwoestbare telefoon.
5. Roep je publiek op om iets te doen
Het verhaal is afgelopen. Wat nu? Heel belangrijk is dat je een verhaal nooit als een kaars laat uitgaan. Eindig daarom met een call-to-action (CTA) voor het publiek. Wat moeten ze doen als ze je verhaal hebben gelezen of gezien? Vertel duidelijk aan het einde hoe en waar mensen terecht kunnen voor de oplossing die jij zojuist hebt gepromoot.
Zijn de mensen geraakt door je boodschap en melden ze zich inderdaad aan? Vergeet dan deze laatste stap niet, namelijk; doe wat je beloofd hebt te doen in je verhaal. Is snelheid van levering bijvoorbeeld een gouden belofte? Benoem het, maar maak dit ook waar in de praktijk. Zo werk je steevast aan een goede reputatie.
Overtuigen met storytelling: Drie extra tips
- Houd je verhalen menselijk
Maak verhalen over mensen, voor mensen. Zo staat ‘de klant met een probleem’ vaak centraal in een typisch verhaal, maar overdrijf de inhoud van je verhaal niet. Houd de situaties die je schetst realistisch, zodat ze ook herkenbaar zijn voor mensen.
- Deel lessen en ervaringen in je verhaal
Wat zou je niet weer doen als bedrijf of als zelfstandig professional? Wat heb je daarvan geleerd? Wat is je nieuwe drive geworden? Vertel het je publiek, zodat ze begrijpen waar jij voor staat.
- Maak een verhaal interactief
Geef je lezers of kijkers ‘iets te doen’ en je creëert nog meer betrokkenheid. Plaats bijvoorbeeld polls, spelletjes, prijsvragen of interactieve schema’s in je verhaal.
Ontdek zelf de kracht van storytelling en ga ermee aan de slag
Vind je online storytelling een interessante manier om je publiek te bereiken? Volg dan de training Online Storytelling. In de training worden de meest effectieve technieken met jou gedeeld om tot een krachtig verhaal te komen. Na afloop krijg je van ons een certificaat en kun je meteen van start met je eigen storytellingproject!