Je websitebezoekers aansporen tot een aankoop en zoveel mogelijk conversies op je webshop, dát is wat je wilt! Door je conversieratio webshop te meten, breng je in kaart hoe je bezoekers jouw online winkel ervaren. Zijn ze overtuigd en kopen ze meteen? Of haken er toch veel mensen (snel) af? Met deze kennis kun je jouw webshop optimaliseren en zorgen voor een betere klantervaring, wat uiteindelijk resulteert in hogere conversies.
Wat is conversieratio?
De conversieratio is een term die in marketing wordt gebruikt als metriek om te meten hoe succesvol je bent in het omzetten van bezoekers naar conversies. Een conversie wordt daarin omschreven als een specifieke actie die een websitebezoeker op jouw webshop of website onderneemt. Het gaat om acties die jij als waardevol beschouwd, zoals het maken van een aankoop of het inschrijven voor een nieuwsbrief. Een conversie kan verschillende vormen aannemen door de verschillende definities en waarden voor bedrijven. Zodra je weet welke voor jou belangrijk zijn, kun je aan de hand van de conversieratio inzichtelijk maken hoeveel bezoekers daadwerkelijk overgaan tot bijvoorbeeld een aankoop. Hoe hoger de conversieratio webshop, hoe meer bezoekers converteren (en dus in dit voorbeeld een aankoop doen). Dit resulteert in de meeste gevallen in een hogere omzet, klanttevredenheid en betere klantrelaties.
De benchmark voor een goede conversieratio webshop
Het moge duidelijk zijn dat een hoog conversieratio dus erg gewild is! Maar naar welke benchmark moet je streven bij het optimaliseren van je webshop? Over het algemeen ligt de richtlijn van webshops tussen de 2% en 5%. Maar het hangt sterk af van de branche, product en doelgroep. Het beste kun je daarom als startpunt voor je optimalisaties de huidige conversieratio gebruiken als referentie. Doe ook goed onderzoek naar de klantreis op je webshop. Die laat namelijk zien hoe een websitebezoeker binnenkomt en zich tot een aankoop navigeert. Door slimme meettools te gebruiken, zoals Google Analytics 4, kun je precies zien welke stappen een potentiële klant doorloopt en waar hij of zij eventueel afhaakt. Deze inzichten kun je gebruiken om pijnpunten te identificeren en optimaliseren.
5 tips voor conversie verhogen
Je hebt jouw conversieratio berekend, onderzoek gedaan naar de klantreis en hebt nu goed in beeld waar de pijnpunten van websitebezoekers zich bevinden. Het is de hoogste tijd om aan de slag te gaan met gerichte conversieoptimalisaties, om jouw websitebezoekers extra te stimuleren tot een aankoop! Gebruik de volgende 5 tips voor conversie verhogen:
1. Optimaliseer de gebruikerservaring
De eerste indruk van je webshop is allesbepalend voor websitebezoekers. In slechts een aantal milliseconden oordeelt een bezoeker in hoeverre de website aansluit bij zijn of haar verwachtingen. Zorg er daarom voor dat de website snel laadt, je online branding duidelijk herkenbaar is, duidelijk is wat jij aanbiedt en wat je onderscheidt ten opzichte van de concurrent. Ook niet onbelangrijk: zorg dat bezoekers zich makkelijk kunnen navigeren door jouw webshop.
2. Breng de productinformatie tot leven
Voordat je dat ene kussen of die ene lamp aanschaft, wil je waarschijnlijk de stof van de hoes weten en de kleur van de lamp. In een online omgeving kun je nu eenmaal het product niet fysiek aanraken of voelen. Bezoekers zijn afhankelijk van de productfoto’s en -informatie. Het is daarom belangrijk om je producten tot leven te brengen in deze aspecten. Zorg voor voldoende foto’s of zelfs video’s en wees gedetailleerd in je productinformatie.
3. Afrekenen: hoe simpeler, hoe beter
Elke stap die een websitebezoeker moet nemen om een aankoop te doen, kan er al één te veel zijn. Je wilt geen ellenlang afrekenproces. De kans is groot dat je je gaat frustreren en afhaakt, net als de bezoekers op jouw webshop. Een simpele stap om je conversie te verhogen: vereenvoudig het afrekenproces, hou het simpel en overzichtelijk.
4. Maak gebruik van effectieve call-to-actions
Je wilt op jouw webshop bezoekers aansporen tot een aankoop of een andere gewenste actie. Moedig daarom websitebezoekers aan door middel van krachtige en duidelijke call-to-actions, zoals ‘Bestel nu’ of ‘Gratis verzending’. Met gerichte sterke UX-copy spreek je jouw websitebezoekers direct en duidelijk aan, en stuur je bezoekers naar een gewenste pagina op jouw webshop.
5. Speel in op social proof
We vertrouwen pas iets als we bewijs hebben gezien. Grote kans dat ook jij eerst naar de reviews kijkt voordat je een product aanschaft, vooral als je het bedrijf nog niet kent. Het is daarom belangrijk om de positieve ervaringen van je klanten duidelijk zichtbaar te delen op je webshop. Dit kan potentiële klanten het laatste duwtje in de rug geven en helpen vertrouwen te krijgen in jouw product of dienst.
Actief aan de slag met conversieoptimalisatie
Met bovenstaande tips is de kans groot dat je de conversieratio al iets opkrikt. Maar wil jij een aanzienlijk verschil gaan maken? Dan is er nog veel te leren. In de training conversieoptimalisatie leer je hoe je de opbrengsten van je website vergroot en maak je kennis met de laatste ontwikkelingen op het gebied van webdesign, interactieve elementen, content op websites en de analyse van koopprocessen. Word conversiespecialist en haal meer uit jouw webshop!