De top 10 contentmarketing trends van 2024
Contentmarketing is een dynamisch vakgebied. Je hebt voortdurend te maken met ontwikkelingen, kansen, uitdagingen en trends. Door vroegtijdig in te springen op nieuwe trends in content marketing kun je creatieve en innovatieve campagnes opzetten waar je fantastische resultaten mee behaalt. In dit artikel bespreken we 10 actuele contentmarketing trends. Ook lees je welke tools je kunt gebruiken om je content te optimaliseren.
10 actuele trends in content marketing
Marketing zonder waardevolle content? Dat werkt natuurlijk niet! Daarom bespreken we hieronder de top 10 contentmarketing trends en geven we je tips om de trends een krachtig onderdeel te maken van je contentmarketing strategie.
- Kwaliteit en authenticiteit
Om je contentmarketingdoelstellingen te halen, is het tegenwoordig essentieel dat je consistent kwalitatief hoogstaande content creëert. Helemaal nu er steeds meer AI-gegenereerde content rondgaat, helpt hoogwaardige content je om je te onderscheiden. Verder is het belangrijk dat je content authentiek is en dat je er maatschappelijke kwesties, zoals duurzaamheid, in terug laat komen.
Tips om de kwaliteit van je content verbeteren:
- Interview deskundigen
- Deel casestudies
- Noem herkenbare voorbeelden
- Los problemen op
- Biedt praktische adviezen
- AI als assistent
AI ontwikkelt zich razendsnel. Van content creëren tot het analyseren van data en coderen: AI doet het voor je. AI-tools kun je slim inzetten als assistenten om je marketingtaken beter en sneller uit te voeren.
Tips voor taken waar je AI voor kunt inzetten:
- Content van concurrenten analyseren
- Outlines maken
- Content hergebruiken in andere formats
- Klanten segmenteren in verschillende groepen
- Datasets analyseren
- Coderen
Let op: Google prioriteert door mens geschreven content. Schrijf je content, zoals blogs, daarom zoveel mogelijk zelf, met eigen unieke inzichten en onderzoek.
- Podcasts en andere audiocontent
Podcasts en andere vormen van audiocontent blijven groeien in populariteit. Mensen luisteren nu bijna twee keer zoveel naar podcasts als vijf jaar geleden. Een podcast verdient dus zeker een plekje in je contentmarketing strategie.
Tips voor een succesvolle podcast:
- Bespreek de pijnpunten van je doelgroep en biedt oplossingen
- SEO-optimaliseer je podcast, door gebruik te maken van zoekwoorden, beschrijvingen, tags, ondertitels en thumbnails
- Nodig experts uit
- Voeg een duidelijke call-to-action toe
- Focus op videocontent
Marketing en video gaan hand in hand samen. De populariteit van video stijgt onverminderd door, waarbij kortere video’s het beste scoren. Dit zijn de video’s die je veel op social media ziet. Die zijn korter dan 60 seconden, verticaal gefilmd en bevatten trending audio.
Tips voor succesvolle video’s:
- Neem het primaire zoekwoord op in de videotitel en -beschrijving
- Begin de video met een sterke hook
- Behandel één onderwerp of pijnpunt
- Focus op trending topics
- Besteed aandacht aan stille videocontent
- Gebruik AI om je video te genereren of optimaliseren
- User-generated content
Met user-generated content, zoals reviews, testimonials, comments en foto’s, betrek jij je klanten actief bij je bedrijf. Daarbij vergroot je met de content het vertrouwen bij je potentiële klanten.
Tips om user-generated content te gebruiken:
- Deel het op sociale mediakanalen
- Toon het op je website
- Gebruik het in nieuwsbrieven
- Maak betaalde advertenties met UGC (User-Generated Content)
- Optimalisatie voor voice search
Steeds meer mensen maken gebruik van voice search, bijvoorbeeld via een smartphone, een smart speaker of een smart watch. Hierdoor is het belangrijk dat jij je content optimaliseert voor voice search.
Tips om je content te optimaliseren voor voice search:
- Optimaliseer je content voor long-tail zoekwoorden
- Optimaliseer je content voor vraagwoorden, zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe
- Optimaliseer je content voor lokale zoekopdrachten
- Interactieve content voor engagement en data
Met interactieve content activeer jij je doelgroep en betrek je ze bij jouw bedrijf. Je kunt mensen bijvoorbeeld laten klikken, swipen of stemmen. De resultaten van quizzen en polls bieden ook nog eens waardevolle informatie over bijvoorbeeld de behoeften van je doelgroep.
Tips voor interactieve content:
- Interactieve whitepapers
- Interactieve infographics
- Interactieve elementen in banneradvertenties
- Quizzen
- Polls
- Carrousels
- Meer aandacht voor privacy
Mensen worden zich steeds bewuster van privacy issues, onder andere door de groei van AI en de komst van de AI Act. Daarnaast is er steeds minder ruimte voor third party cookies.
Tips om hier als contentmarketeer op in te spelen:
- Vraag voor gratis content niet naar een naam en e-mailadres
- Bied voornamelijk content op eigen platformen, zoals je website en social media kanalen
- Wees voorzichtig met remarketing
- Influencermarketing
Influencermarketing is niet nieuw, maar de nadruk is verschoven van werken met macro-influencers naar samenwerkingen met nano- en micro-influencers. Dit heeft te maken met de lagere tarieven en hoge betrokkenheid percentages van de volgers.
Tips voor succesvolle influencermarketing:
- Werk met influencers die passen bij je doelgroep, doelstellingen en content
- Voer de juiste metingen uit
- Gebruik storytelling
- Geef de influencer creatieve vrijheid
- Unieke visuals
Visuele content is onmisbaar binnen je contentmarketing strategie. Mensen zijn van nature aangetrokken tot visuele stimuli. Met visuals trek je dus snel de aandacht en kun jij je doelgroep informeren, vermaken en aan je verbinden. Met AI kun je eenvoudig unieke en opvallende beelden creëren, in plaats van dat je standaard stockfoto’s gebruikt.
Tips voor sterke visuals:
- Creëer infographics
- Gebruik quotes en korte tips
- Gebruik een visuele call-to-action
- Hanteer een consistente stijl
- Gebruik user-generated content
Top 10 contentmarketing tools
Oké, waarschijnlijk kun jij nu al niet meer wachten om met bovenstaande concrete tips aan de slag te gaan, maar voordat je begint helpen wij je ook nog verder met een aantal handige tools. De volgende 10 tools helpen je om mee te doen met de besproken contentmarketing trends, zonder dat het je veel tijd of energie kost.
- Semrush
Semrush kun je onder andere gebruiken voor zoekmachineoptimalisatie, om influencers te vinden die bij jou passen en om content te genereren door AI te combineren met jouw kennis, kunde en input.
- Midjourney
Met Midjourney, een AI-tool, kun je hoogwaardige afbeeldingen voor social media creëren.
- Canva Create
Canva Create is een upgrade van Canva en biedt allerlei nieuwe functies en verbeteringen. Zo zijn er verbeterde AI-functies voor onder andere fotobewerking, nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en de optie om interactieve elementen toe te voegen aan presentaties.
- Movavi Video Editor
De combinatie van marketing en video is goud. Movavi Video Editor is een gebruiksvriendelijke tool om videocontent te creëren en verbeteren.
- Grammarly
Met Grammarly zorg je ervoor dat je geschreven content foutloos is. Daarnaast biedt de tool een breed scala aan functies, waaronder plagiaatcontrole en gepersonaliseerde feedback.
- Hotjar
Met Hotjar kun je op heatmaps zien hoe de gebruikers omgaan met de content op je website. Deze inzichten kun je gebruiken om de content op je website te optimaliseren.
- Venngage
Venngage is een populaire tool voor het creëren van visuele content, zoals infographics, rapporten en presentaties.
- SquadCast
Met deze audio- en video-opnametool kun je professionele podcasts met uitstekende audiokwaliteit opnemen. Je kunt mensen uit de hele wereld uitnodigen als gast of medepresentator.
- Feedly
Feedly helpt je om nieuws en content ideeën te onderzoeken en te organiseren. Het maakt je onderzoeksproces productiever en efficiënter.
- BuzzSumo
Deze contentmarketingtool kun je gebruiken om de laatste trends te volgen en ideeën op te doen voor goed presterende en converterende content.
Ga aan de slag en creëer de mooiste visuals met AI-tools!
Wil je voorloper zijn op het gebied van contentmarketing trends? Sprekende visuals creëren is essentieel voor je onderneming. Volg daarom onze training AI Beeldcreatie. Tijdens deze training leer je adembenemende visuele beelden te creëren met AI-tools als Midjourney, Stable Diffusion en Firefly zonder dat je enige technische kennis nodig hebt. Dat wil toch iedereen kunnen?