Vorige week zag ik op X een muziekvideo van eenmansband The Kiffnes langskomen. Ik had nog nooit van de man gehoord, maar de tekst van het liedje herkende ik meteen:
They’re eating the dogs
They’re eating the cats
They’re eating the pets
of the people that live there
Dat had Donald Trump in zijn debat met Kamala Harris beweerd over de Haïtiaanse migranten in Springfield, Ohio. De moderatoren van de uitzending hadden het onzinverhaal meteen afgeschoten, maar op social media waren mensen er nog niet klaar mee. Er was een nieuwe meme geboren.
https://youtu.be/3BrCvZmSnKA?feature=shared
Wat is een meme ook alweer?
Veel mensen denken dat memes gewoon plaatjes met grappige teksten zijn. Klopt deels, maar er zijn twee dingen die memes onderscheiden:
- Memes zijn inside jokes. Je hebt mensen die het snappen en mensen die het niet snappen, zou je kunnen zeggen. Als je niks hebt meegekregen van het debat tussen Trump en Harris, snap je de muziekvideo van The Kiffness niet.
- Memes leiden een eigen leven. Van een succesvolle meme onstaan in de loop van de tijd allerlei varianten. Ook de politieke of ethische lading van een meme kan in de loop van de tijd veranderen.
Het verhaal van de meme
Sommige memes zijn een enorme hype. Mensen worden dan nieuwsgierig naar hoe het ooit begonnen is. Zoiets heet een origin story. Het onzinverhaal van Trump lijkt te zijn geïnspireerd door een Facebookbericht van ene Erica Lee uit Springfield, die daar inmiddels enorme spijt van heeft. Tot aan het debat was het vooral een gerucht in Conservatieve en MAGA-kringen op social media.
De meme die na het debat ontstond, werd vooral gedeeld door de tegenstanders van Trump en is vaak humoristisch van toon. Is de angel er daarmee uit? Misschien zijn de Republikeinen juist wel blij met al die aandacht. Dat leidt lekker af van waar het echt om gaat, toch? Bovendien hebben ze er sowieso geen moeite mee om verhalen uit hun duim te zuigen. In de beangstigende woorden van kandidaat vicepresident JD Vance:
‘If I have to create stories so that the American media actually pays attention to the suffering of the American people, then that’s what I’m going to do.’
Memes in online marketing
Gelukkig zijn de meeste memes niet zo politiek beladen als ‘They’re eating the dogs’. Memes zijn ook gewoon een leuke en effectieve vorm van content voor online marketing. Voorbeelden?
Jules de Keiser (@julesdekeiser) is de ongekroonde memekampioen van Nederland. Zijn Instagramberichten zijn klassieke memes: foto plus hilarisch bijschrift. Jules gebruikt regelmatig dezelfde foto, bijvoorbeeld van Jomanda, met een nieuw bijschrift. Als je niet weet wie Jomanda is, dan heb je pech. Memes zijn nou eenmaal inside jokes.
Ook bol (@bol) heeft een naam opgebouwd met memecontent op Instagram. Onder de bezielende leiding van alter ego Gerda van accounting worden de 260K volgers enkele malen per week getrakteerd op een nieuw cadeautje. Want zo voelt goede memecontent: als een cadeautje, niet als reclame. Zo bouw je een gunfactor op.