UA vs GA4: Waar vind je welke inzichten?
Op 1 juli 2023 is Google afgestapt van Universal Analytics (UA) en daarom heb jij, net als vele anderen, moeten overstappen naar de nieuwe Google Analytics: Google Analytics 4 (GA4). Hoewel GA4 slechts een vervanger van het oudere UA is, kunnen wij best begrijpen dat het behoorlijk wat tijd en onderzoek vereist om wegwijs te worden in GA4. Tenslotte wordt de data via andere attributen gemeten en verschilt de nieuwe omgeving van de vorige. Wij gaan daarom dieper in op UA vs GA4 en de vraag: ‘Waar vind je nu dezelfde inzichten als bij UA gebruikelijk was?’.
De nieuwe Google Analytics
Dat GA4 de nieuwe versie van Google Analytics is, zou geen nieuws voor je moeten zijn. GA4 heeft namelijk de oudere versie van Google Analytics vervangen en is nu de standaard versie geworden die jij gebruikt om waardevolle website- en appdata te meten. Het grootste verschil met UA, is dat GA4 een gebeurtenis gedreven datamodel is, terwijl UA data meette op basis van sessies. Hierbij geeft elke gebeurtenis aan de hand van gemeten gegevens informatie door aan Google Analytics over jouw website bezoekers. Zo haal jij vervolgens waardevolle inzichten uit de GA4-omgeving en weet je hoe betrokken websitebezoekers met jouw website zijn.
Juist doordat websitedata anders gemeten wordt in de nieuwe Google Analytics, is de GA4-omgeving verschillend van UA. Zo is Google vanwege het meetmodel afgestapt van statistieken als bounce rates, gespendeerde tijd per pagina en aantal pagina’s per sessie. Bovendien is de nieuwe versie van Google Analytics ook verbeterd rondom AVG. De data wordt namelijk zonder website cookies gemeten. Accepteert iemand de cookies niet? Dan vult GA4 de ontbrekende informatie op met behulp van machine learning, waardoor marketingresultaten uitgebreider en completer zijn.
UA vs GA4: Een overzicht van de belangrijkste data
Hoewel we weten dat er een hoop veranderd is, kan nog niet iedereen zijn of haar draai vinden in GA4. Daarom maken wij graag de vergelijking: UA vs GA4. Wat zijn nou de belangrijkste verschillen in statistieken? Waar vind je welke data? Om je wegwijs te maken in GA4, bieden we praktische overzichten van de belangrijkste verschillen in de interface en de statistieken:
De interface
Als je inlogt in GA4 zal je zien dat de omgeving, ook wel interface, anders is ingedeeld dan bij UA. Uiteraard was je gewend om te werken met UA, dus zal het nu wel even zoeken zijn waar je wat vindt. Wil je daar snel inzicht in hebben? Check dan dit onderstaande lijstje!
UA | GA4 |
Alle data onder ‘Realtime’ | Vind je bij: ‘Realtime’ |
Alle data onder ‘Doelgroep’ | Vind je bij: alles onder de categorie ‘Gebruiker’ |
Alle data onder ‘Acquisitie’ | Vind je bij: ‘Acquisitie’ onder de categorie ‘Levenscyclus’ |
Alle data onder ‘Gedrag’ | Vind je bij: ‘Betrokkenheid’ onder de categorie ‘Levenscyclus’ |
Alle data onder ‘Conversies’ | Vind je bij: ‘Inkomsten genereren’ onder de categorie ‘Levenscyclus’ (in het geval van E-commerce) & ‘Conversies’ onder de kop ‘Betrokkenheid’ onder de categorie ‘Levenscyclus” (in het geval van leadgeneratie) |
Statistieken
Nu je weet waar je welke data ongeveer kan verwachten binnen jouw GA4-omgeving, is het goed om verder te duiken in het vraagstuk: ‘Wat zijn de verschillen in statistieken?’. Wil je dat weten? Check dan dit overzicht!
UA | GA4 |
Totaal aantal gebruikers (primaire statistiek) | Totaal aantal gebruikers |
Nieuwe gebruikers (aantal gebruikers die voor het eerst interactie hebben) | Nieuwe gebruikers (aantal gebruikers die voor het eerst interactie hebben of voor het eerst een app opstarten) |
– | Actieve gebruikers (totaal aantal gebruikers die de website bezoeken met een sessie met engagement) |
Unieke pageview (aantal bekeken unieke pagina’s) | – |
Aankopen | Purchase events |
Sessie (nieuwe sessie na 30 minuten inactiviteit, klokslag middernacht of na campagne parameter) | Sessie (nieuwe sessie na 30 minuten inactiviteit) |
Conversies (telt slechts één conversie per sessie) | Conversie gebeurtenissen (telt elke gebeurtenis tijdens dezelfde sessie) |
Bounce rate (percentage sessies met één pagina waarin geen interactie heeft plaatsgevonden) | Bounce rate (percentage sessies dat geen betrokken sessies waren) |
Alle gebeurtenissen (totaal aantal gebeurtenissen van een ‘hit’ met een categorie, actie en label) | – |
– | Aantal gebeurtenissen (alle acties zijn gebeurtenissen) |
Concrete GA4 tips om wegwijs te worden
Oké, je weet nu in grote lijnen waar je de belangrijkste data kan vinden. Laten we daarom aan de slag gaan met het daadwerkelijk optimaliseren van jouw GA4-omgeving, zodat jij gerichte optimalisaties kan doorvoeren. Om je op weg te helpen, geven we je graag enkele GA4 tips waarmee jij grote sprongen kan gaan maken!
Tip 1: Pas rapporten aan naar jouw wensen
Binnen UA moest je het doen met de rapportages die beschikbaar waren en kon je dus niets personaliseren. Met GA4 is dit echter verleden tijd! Pas gemakkelijk rapporten aan naar data die jij belangrijk vindt door verschillende dimensies en statistieken samen te stellen.
Tip 2: Licht doelgroepen en segmenten uit
GA4 heeft haar doelgroepen en segmenten flink uitgebreid. Zo kan je specifieke gebruikers identificeren en analyseren. Door handig gebruik te maken van doelgroepen en segmenten, kan je waardevolle inzichten krijgen in hoe deze groepen op jouw website navigeren.
Tip 3: Ga de diepte in met ‘funnels’
Met het tabblad ‘verkennen’ in GA4 duik je gemakkelijk de hele customer journey in. Dit betekent dus eigenlijk dat jij kan achterhalen welke reis een klant op jouw website heeft afgelegd. Zo ontdek je de pijnpunten van jouw website en kan je gerichte verbeteringen doorvoeren om de gebruikerservaring te verbeteren en het aantal conversies te verhogen.
Word een expert in GA4 en haal waardevolle inzichten uit jouw data!
Genoeg verteld! Je hebt nu waarschijnlijk een beter overzicht gekregen van waar waardevolle inzichten achterhaald kunnen worden binnen GA4 en hoe jij meerwaarde uit de nieuwe Google Analytics haalt! Hoewel wij je bruikbare tips en interessante informatie hebben gegeven, zal het niet altijd zo zijn dat jij nu zonder twijfelmomenten of uitdagingen door GA4 kan navigeren. Wil je echt alles uit GA4 halen? Volg dan de training Google Analytics 4 basis en ontdek hoe je het meest uit GA4 kan halen. Ben je meer gevorderd? Volg dan de training Google Analytics 4 gevorderd: Duik dieper in de materie en ga aan de slag met nieuwe toepassingen!