Wat is branding en waarom is het zo belangrijk?
Branding klinkt altijd als een hippe term die vooral binnen marketing wordt gebruikt. Toch is het écht meer dan alleen een term. Branding is namelijk de ziel van je bedrijf! Hoe dat zit en wat is branding precies? Branding gaat over het creëren van een unieke identiteit waar klanten vertrouwd mee raken. Uiteindelijk zorgt het ervoor dat mensen aan jouw bedrijf denken en daar een goed gevoel bij krijgen. Jouw merk is daarmee als het ware een vriend die ze kennen en vertrouwen.
Wat is branding nou precies?
We begrijpen dat de term ‘branding’ een brede term is en dat hiermee wellicht (onnodig) vaak gestrooid wordt. Vragen zoals ‘Wat is branding nou precies?’ zijn daardoor onvermijdelijk. Maar laat ons daar verduidelijking in brengen, want branding staat eigenlijk gewoon voor het creëren van een eigen, unieke bedrijfsidentiteit. Met een sterk merk en eigen identiteit maak jij jezelf herkenbaar voor het publiek. Zie het als een visitekaartje. Jouw identiteit toont het complete plaatje van je bedrijf. Branding gaat daarmee, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, veel verder dan alleen het idee achter een logo of slogan. Het omvat namelijk ook de manier waarop jouw bedrijf handelt en communiceert met klanten. Neem bijvoorbeeld de kernwaarden van je bedrijf. Deze vertegenwoordig je ook vanuit jouw merkidentiteit. Een voorbeeld hiervan is Google. ‘Het gemak van Google’ komt tot uiting in de uitstraling, marketing, producten en service van het bedrijf, waardoor consumenten de merkwaarden van Google daadwerkelijk voelen! Ervaar jij dit ook bij voor jou vertrouwde bedrijven en merken?
Waarom branding zo belangrijk is
‘Oké, maar waarom is branding dan zo belangrijk?’ Daar kunnen we eigenlijk heel kort over zijn. Branding is namelijk de bouwsteen voor een positieve reputatie. Dit geldt voor alle type bedrijven, klein of groot. Een goed merk is namelijk onmisbaar! Met een sterk merk bouw je een positieve reputatie op waarover mensen graag praten. Goede ervaringen en een positief gevoel bij jouw bedrijf zorgen ervoor dat klanten je sneller aanbevelen bij kennissen, vrienden, familie, collega’s en ga zo maar door. Gratis publiciteit dus!
Goede merk branding doet je bedrijf groeien
Waarschijnlijk is het inmiddels wel duidelijk geworden dat de branding van je bedrijf een langetermijninvestering is. Goede merk branding zorgt namelijk met de tijd voor groei van je bedrijf en klantenbestand. Branding is eigenlijk een persoonlijkheid die je doortrekt in de hele bedrijfsvoering, waardoor je een band met klanten opbouwt die zich vertrouwd voelen met deze persoonlijkheid. Het effect? Klanten voelen zich ‘thuis’ bij jouw merk en hebben het gevoel dat ze je kennen en vertrouwen. Hierdoor ontstaat echte groei, want klanten worden loyaal en komen steeds weer bij je terug! Sterker nog, met een duidelijk en aansprekend merk trek je niet zomaar klanten aan, maar trek je de juiste klanten aan. Dat zijn namelijk klanten die precies op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Kortom, de juiste doelgroep voor positieve ervaringen en een goede invloed op jouw reputatie. Een win-winsituatie dus!
De branding van je bedrijf optimaliseren
Hoewel de positieve invloed van goede branding op de groei van jouw bedrijf fantastisch klinkt, is daar natuurlijk wel wat voor nodig om dat te kunnen bereiken. Immers moet je een sterk merk neerzetten en een goede reputatie opbouwen. Waarschijnlijk heb je al een merk staan, maar wellicht vraag jij je nu toch af ‘Hoe kan ik er nog meer uithalen?’. Wij stellen je graag gerust, want het optimaliseren van je branding is een continu proces. Zo is het goed om je merk te blijven voeden en ontwikkelen, om de ervaring met jouw bedrijf te blijven verbeteren. We geven je daarom graag een aantal belangrijke punten mee voor een nog betere branding:
Consistentie
Voor een succesvolle branding is het vooral belangrijk dat je consistent bent in verschillende uitingen van je merk. Zorg er daarom voor dat visuele, maar ook niet-visuele elementen, zoals jouw tone-of-voice of communicatie, in alle uitingen hetzelfde zijn. Herkenbaarheid bouwt immers vertrouwen op!
Feedback
Branding gaat vooral ook om de ervaring en het gevoel van de klant bij jouw identiteit. Luister daarom naar de (indirecte) feedback van klanten om te begrijpen hoe jouw merk overkomt op de doelgroep. Aan de hand van deze feedback kan je jouw merkstrategie verder verfijnen.
Verhaal
Wie houdt er nu niet van een goed verhaal? Een identiteit gaat, zoals eerder genoemd, verder dan een logo en slogan. Zo draagt ook een bedrijfsverhaal bij aan extra waarde, kracht en emotie bij jouw merk. Door dit verhaal consequent te vertellen, zal het verhaal onderdeel van je bedrijf worden en een emotionele band scheppen met klanten.
Waarde
Hoewel jouw identiteit al waarde kan toevoegen aan je naam, product of dienst, is het belangrijk om altijd te blijven investeren in extra waarde voor de klant. Bovendien zorg je er hiermee voor dat jij je onderscheidt van de concurrentie. Denk bijvoorbeeld aan een klantenservice waar menig bedrijven nog een puntje aan kunnen zuigen. Dit zorgt voor extra waarde die van positieve invloed is op het beeld dat men heeft van jouw merk!
Aan de slag met branding
Heb je nu een duidelijk beeld van wat branding is en waarom het zo belangrijk is om ermee aan de slag te gaan en actief mee bezig te blijven? Je zal vast al wat aan onze waardevolle aandachtspunten hebben, maar wil je jouw branding echt naar een hoger niveau tillen? Volg dan de training Brand Strategy en ontdek hoe jij een sterk merk bouwt!