Zo krijgt jouw eigen podcast luisteraars en fans
Effectief jouw podcast promoten voor een groter luisterpubliek; deze tips helpen jou daarbij. Luisteraars en fans krijg je tenslotte niet vanzelf.
Wat is je niche markt?
Iedereen kan luisteren, maar niet iedereen doet dat ook. Stel daarom de unieke waarde van jouw podcast vast, want alleen op Spotify staan al twee miljoen podcasts en er gaan er heel wat over hetzelfde onderwerp. Zorg dus voor wat unieke content binnen een niche markt!
Een community bouwen
Tegenwoordig wil iedereen aan community building doen, want dat is dé manier om je podcast populair te maken. Maar hoe bouw je een community? Bedenk hoe jij de luisteraar pakt.
Hoeveel uur luister jij gemiddeld naar een serie? De host is je beste vriend, toch? Denk daar aan als je jouw podcast opneemt. Je praat tegen vrienden en die willen graag jouw vriend blijven. Vraag ze om een comment in de shownotes onder de podcast, stel een vraag of maak een poll. Alles om het interactief te maken, zo kan je ook in je afleveringen om feedback vragen aan de luisteraars. Bind die luisteraars aan je!
Social media strategie
Podcasting betreft allang niet meer alleen audio, maar om luisteraars aan je te binden trek je alles uit de kast. Plaats bijvoorbeeld afbeeldingen inclusief citaten uit afleveringen op social media. Maak foto’s van achter de schermen en samen met gasten. Laat algoritmes de rest voor je doen, want een podcast groeit niet vanzelf organisch, dat doen TikTok en Instagram voor je. Maak wat snippets voor op social media met VEED bijvoorbeeld en denk uiteraard goed na over de hashtags die je gebruikt.
Facebook mag je trouwens achterwege laten in de social media strategie. Verwelkom in plaats daarvan de nieuwsbrief om je podcast te promoten.
Statistieken
Tegenwoordig kan je met Spotify for Podcasters alles rondom de afleveringen in de gaten houden: Hoe vaak, wanneer en hoe lang ze worden beluisterd. Je hoeft er geen studie van te maken, maar het kan je zeker helpen. Laat luisteraars ook abonneren in de podcast app en vraag ze om een review, dan word je beter gevonden door anderen.
Media aandacht
Een persbericht schrijven, waarom niet? Op het moment dat je wordt opgepikt door de media kan het hard gaan. Stuur een foto van je beeldmerk en een trailer mee en het kan handig zijn om er een actuele aanleiding bij te verzinnen. Wat ook erg goed werkt is crosspromotie. Als je te gast bent in een andere podcast, zal dat publiek ook naar jouw podcast gaan luisteren. Contact met andere podcasters leggen kan erg waardevol zijn.
Een bekend persoon
Waarom zou ik naar het verhaal van iemand luisteren, terwijl ik weet dat diegene er geen verstand van heeft? Dat is eenvoudig: Het is een bekend persoon. Het werkt simpelweg gewoon. Een bekende Nederlander met een platform op social media doet wonderen voor de bekendheid van jouw podcast.
Podcast promoten
Wil je meer weten over podcasting en podcast marketing? Volg dan de training Podcast maken. Daarin duik je dieper in de dynamische, grote wereld van podcasting en leer je jouw zichtbaarheid te vergroten.
Laat je inspireren door de podcast van Competence Factory: De Future Proofcast – in gesprek met experts!