Om goed met veranderingen om te kunnen gaan en waardevolle, originele ideeën en oplossingen te bedenken, is creativiteit onmisbaar. Creativiteit maakt je innovatief. Maar hoe doe je dat, creatief zijn? Goed nieuws, iedereen kan het! Trainer en graphic designer Marieke Riks geeft je 3 tips om met jouw creativiteit aan de slag te gaan.
1. Laat routine en controle los (falen mag!)
Probeer nieuwe dingen en wees niet bang om te falen. Denk aan de wijze woorden van Pippi Langkous: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Met deze instelling kom je al een heel eind.
Een nieuwe omgeving en nieuwe ervaringen bevorderen je creativiteit. Zoek die dus regelmatig op: bezoek andere steden, ga naar een museum of reserveer een plekje bij een restaurant dat je nog niet kent! Zo krijg je nieuwe input binnen, waardoor je je hersenen prikkelt en je perspectief verbreedt.
Wees ook niet bang om te falen. Je kunt een veilige route kiezen, maar zolang je die volgt kom je niet tot vernieuwing. Laat je niet weerhouden door tegenvallers en zoek nieuwe wegen om je ideeën op een andere manier waar te maken. Durf dus risico te nemen.
2. Wees nieuwsgierig en observeer
Om je heen zijn altijd dingen die de moeite van het observeren waard zijn. Probeer eens naar de wereld te kijken alsof je ‘m voor het eerst ziet. Dat kan op elk moment, waar je ook bent. En bedenk hoe een ander diezelfde dingen waarneemt, want ook dat is belangrijk bij creativiteit: je verplaatsen in een ander.
Duik dieper problemen in, of ga er juist een stapje verder vandaan staan. Probeer vanuit andere perspectieven te kijken, bijvoorbeeld die van je klant. Dat kan je beeld van het issue compleet veranderen.
3. Denk buiten de lijntjes
Werk je in een organisatie? Dan herken je misschien het gevaar van ‘groepsdenken’: de groep denkt teveel vanuit zichzelf, en te weinig vanuit de buitenwereld - bijvoorbeeld de klant. Je kunt dit doorbreken door bijvoorbeeld te brainstormen. Noem alles op wat in je opkomt, ook als dat gekke spinsels zijn! Je zult zien dat er dan ideeën en oplossingen uit de groep komen die je nooit uit een standaard vergadering zou halen.
Wil je meer ‘out of the box’ denken, dan kan het helpen om dingen te visualiseren. Probeer je probleem bijvoorbeeld uit te tekenen, en deel die schets vervolgens met anderen. Wanneer je visualiseert, associeert je brein makkelijker. Hierdoor wordt het voor jou en je collega’s eenvoudiger om te begrijpen wat je bedoelt. Onderschat de kracht van verbeelding niet!
Leuke boeken met out of the box-oefeningen:
Over Marieke Riks
Marieke is een allround freelance art director, grafisch ontwerper en visual designer. Huisstijlen en online uitingen ontwerpen, tijdschriften bedenken en ontwikkelen, beeldredactie: ze doet het allemaal. Met haar ervaring en enthousiasme gidst Marieke je langs alle onderdelen van grafisch ontwerpen en visual design. Je leert veel, doet inspiratie op én gaat tijdens de training gelijk aan de slag met je splinternieuwe kennis. Learn by doing!
Verder met je creativiteit
Meer met je creativiteit aan de slag? We hebben verschillende trainingen die je creativiteit stimuleren en je helpen out of the box te denken. Bekijk eens:
Deze training laat je anders kijken naar vormgeving. Wat werkt wel en wat niet? Je leert dat vorm, beeld, kleur en typografie allemaal een eigen, diepere betekenis hebben. En dat je daarmee een gevoel of sfeer kunt neerzetten. Maar je leert ook de belangrijkste basisprincipes van grafisch ontwerp kennen. Na de training bekijk je de dagelijkse dingen met andere ogen.
In deze training leer je hoe je – alleen of samen – van theoretische input creatieve output maakt. Je krijgt toegang tot tools die je innovatief vermogen stimuleren en je zakelijke flexibiliteit vergroten. Kortom: hoe haal je het meeste uit nieuwe situaties?